...

Moderator: Moderatorer

Är det någon som har erfarenheter eller åsikter om parkeringstjänster där man får avgifterna för parkeringar i efterhand på sitt tankkort eller kreditkort?

När man parkerar loggar man in via telesvar eller telefonapp. När man åker från parkeringen loggar man ur, och betalar således bara för tiden man stått där, till skillnad det gängse systemet då man förskottsbetalar.

Jag bor i Göteborg och funderar på att skaffa det.

Positivt:
• Man betalar bara exakt för tiden man står på platsen. Behöver inte lägga i extra pengar för säkerhetsskull eller att komplettera parkeringen om det tar längre tid än beräknat.
• Man slipper också springa fram och tillbaka till bilen med parkeringslappar.
• Kort bindningstid (en månad).

Negativt:
• Fungerar inte på privata parkeringar, många parkeringshus etc, utan bara på kommunens egen mark (i alla fall så i Göteborg).
• Blir dyrt om man glömmer logga ut...
• Kostar pengar 30-50kr månaden. Easypark tar också ut en avgift per parkering på ett antal kronor.

Åsikter?
Hej,

Lätt att glömma logga ut som du skriver ovan.
Löste själv biljett en gång i våras och stod parkerad 4 timmar.
Efter några månader kom räkningen från kortföretaget.
Stod att jag parkerat 14 dagar. :-O)
Kollade med CarPark (QPark) och de menade att det vilade på mig att ha koll på att jag skulle logga ut.
(hade inte ens lagt märke till att man skulle logga ut när jag löste biljett) :evil:
Misstag man bara gör en gång!

Som anekdot så blev det folkstorm när systemet med att logga in/ut infördes på ett köpcentrum.
Folk vägrade att åka dit för att handla så markägaren fick återinföra gamla systemet med endast inloggning efter påtryckning från handlarna. :o
Jag har precis tecknat ett abb hos Tele-P, för 35kr/mån.

Verkar funka kanon med iPhone-app'en. Man har full koll på kostnaden och hur mycket man parkerat. Det skall bli så skönt att slippa gissa parkeringstid och springa med lappar. Jag önskar bara det fungerade på alla parkeringar.
StringerBell skrev: • Blir dyrt om man glömmer logga ut...
Väcker liv i tråden igen.. :)

Jag har använt TeleP sen 2005 och tycker det funkar utmärkt. Sparat många kronor och stress på att veta att jag inte behöver springa ut och köpa ny biljett eller vara osäker på hur länge jag ska parkera. Jag har ställt in SMS-påminnelse (2kr per sms) varannan timme när jag är parkerad.. På så sätt kan jag aldrig glömma bort att logga ut under en längre period. 2kr är inte speciellt mycket när det ofta kostar 15-20kr/timmen att parkera där jag ofta är.

Man kan ställa in påminnelse via deras webbgränssnitt på tider från en halvtimme (tror jag det var) upp till var 4:e eller 8:e timme.

30kr/månaden betalar jag för tjänsten.
Det har hänt saker.

Göteborg har sedan 1 oktober en gratistjänst med telefonparkering som Tele-P administrerar åt dem. App'en är i princip identisk med TeleP:s egen och man slipper både dekal och månadsavgift. I samband med detta har de sagt upp alla avtal med Easypark, TeleP och andra, vilket är synd. Med TeleP kan man ju parkera i andra städer, men i och med att man inte kan använda dem i Göteborg, och jag sällan parkerar i andra städer, är 35 kr/mån inte värt.

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]

Plockat av och smörjt dragkroken och så[…]

Byta fjädersäte på en V70 -06

Så länge dem sitter 180 grader frå[…]