Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zwizz
Hejsan! Har ett lite mysko problem med min nyköpta S60. När man kör lite hårdare och svänger mer hårt så börjar servon låta. Så jag tänkte först att det va för lite olja så jag lät en mekaniker kika på det och det va tvärtom lite för mycket.

Så när far min kom hem så hade vi ur lite och hade i lite nytt så det blev som det skulle på stickan igen!

När ljudet uppstår ser det ut såhär i behållaren:

Bild

när den är kall så låter det inget och den är jättebra och lätt. Men när det blir varmt blir det värre!

Vad kan det vara för fel?

Mvh
av Droopy
Zwizz skrev:Hejsan! Har ett lite mysko problem med min nyköpta S60. När man kör lite hårdare och svänger mer hårt så börjar servon låta. Så jag tänkte först att det va för lite olja så jag lät en mekaniker kika på det och det va tvärtom lite för mycket.

Så när far min kom hem så hade vi ur lite och hade i lite nytt så det blev som det skulle på stickan igen!

När ljudet uppstår ser det ut såhär i behållaren:

Bild

när den är kall så låter det inget och den är jättebra och lätt. Men när det blir varmt blir det värre!

Vad kan det vara för fel?

Mvh

Hade exakt samma fenomen på min V70 -02a, det var den grova servoslangen som helt enkelt blivit för hård med tiden och inte tätade riktigt vid anslutningen mot burken. Det läckte inte olja, den sög snarare in luft då man provocerade servon genom att svänga kraftigt i hög fart, lät mer när den var varm.

Byt slangen alternativt skär av ett par cm av ändan och klammra fast slangen igen. En enkel åtgärd iaf att testa först innan du gör något annat.
Många med samma fenomen påstod att det var något internt läckage i servopumpen som orsakade ljudet, i mitt falla räckte det iaf med att korta av slangen.

Sitter även ett vinklat rör på returen som har en förmåga att lossna och ligga och skvalpa i botten på behållaren, då får du skum i oljan, om det har något att göra med oljudet vet jag dok inte. Nånstans lär du få in luft iaf, kolla även anslutningarna till pumpen, nipplar brukar ha en förmåga att gänga upp sig med tiden.

Men börja med slangen, det är en enkel åtgärd som många nog inte tänker på, gummit blir hårt av tiden tand och tätar inte 100%igt. kapa ett par cm och klamra fast igen.
av Zwizz
Va in till volvo och fick servobehållaren bytt och nu är problemet löst! Det vinklade röret hade gått sönder i den behållaren jag hade så nu är den fit for fight igen :mrgreen:
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]