Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bjogul
Funderar att skaffa en V60 eller V70 MY13 diesel och pendla 16 mil dagligen på dålig 90-väg (dvs. dålig i bemärkelsen omkörningsmöjligheter osv). Det blir alltså en hel del mil, så bra om bilen går snålt - samtidigt som motorn behöver stödja någorlunda raska omkörningar vid runt 80-90 km/h. Var behöver jag sikta in mig? D3, D4 eller D5? Och om jag istället väljer en V60, kan jag ta en mindre motor då?

Tacksam för input - och jo, jag ska provköra. Men det är lite svårt att bilda sig bra uppfattning enbart på provkörningen...
av Bjogul
Bilnörden skrev:D5 känns som det enda rätta, den är ju skattebefriad som V60.
Ha, ha... Jo, nog kan jag tänka mig att köra den. :D
- Fast det ligger ju en liten ekonomisk morot i botten på att välja någon av de mindre motorerna... Så av det skälet funderar jag över alternativen ;)
Provkör och börja då med det motorsvagaste alternativet. Tycker du att den räcker effektmässigt för hur du använder bilen, så har du hittat rätt motor. Om inte, går du vidare.
Jo jag förstår dig, jag valde D4 för att skillnaden var så liten i kronor från D3.Men någonstans måste man sätta stopp. Hade först satt taket vid 300 000kr, men det blev lite mer än så, tror ändå att jag klarar mig med den. Annars får jag väl gå på D5 nästa gång.
av Bjogul
Gourmand skrev:Provkör och börja då med det motorsvagaste alternativet. Tycker du att den räcker effektmässigt för hur du använder bilen, så har du hittat rätt motor. Om inte, går du vidare.
Bra tips. Ska absolut börja klenare och testa mig upp. Men som jag skrev tidigare, tycker det är svårt att bilda sig en uppfattning på provkörning. Därför intresserad av verkliga användares uppfattning. Ångrar ni er att ni valt för liten motor osv?
Användarvisningsbild
av Guligan
Ovanligt att en ÅF försöker sälja det billigare alternativet. Förmodligen hade de redan beställt en hög med D3:or som man ville bli av med...
av Bjogul
Siktar på att ta bilen som personalbil, och gränser jag har att förhålla mig till är 130 g Co2, pris-max 8,5 pbb (374.000 kr). Samtliga motoralternativ ryms inom de här ramarna med de extrautrustningsalternativ jag skissat på, dvs. även V70 D5.

Avrundat blir nettokostnad/mån enligt de kalkyler jag fått:
V60 D4 = 4700
V60 D5 = 5300
V70 D4 = 5100
V70 D5 = 5800

Då ligger extrautrustningen på Momentum, hight-tech-paketet, metallic, drag, SoV och kupé-värmare. Restvärde ligger på mellan 159.000 och 173.000 kr, och utgår från 3.000 mil/år under de tre år avtalet gäller.

Hade samma problem med en T6 -23 utan bränsle[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]