Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Nu behöver jag Er hjälp. Har en -99 XC70 som går ojämt på tomgång som pendlar mellan 400-800 varv ca. Värre när notorn är varm. Hört talas om tomgångsventil problemet jag vet inte var den sitter och hur den ser ut på min bil. Vid körning märks inget av det ojämna varvtal utan bara på tomgång. Finns visst något spjäll som brukar kunna sättas igen, var sitter det allt bord vara runt insuget men jag kan inte finna något av grejorna. Tack på förhand för hjälpen.
av jbl
Ja du borde ha ett elektroniskt gasspäll på din 99:a. Inte helt säker men om du har det så sitter i varje fall på min XC70-03 under insuget. Det går en tjock plast tub till denna under insuget och då går det inte att ta fel.
Användarvisningsbild
av born52
Har ungefär samma fenomen på min -01:a.På volvo här i stan pratar dom om en uppgradering av mjukvaran ?
av 99XC70
Tack då skall jag kolla om jag kan finna det. Tacksam för alla tips.
av 99XC70
Låter lite mindre troligt men vem vet...jah hört så mycket om rengörning av tomgångsventil vill gärna börja där men vet ju inte hur den ser ut..var den sitter är ju så mycket olika ventiler givare....tacka vet jag Amazon...smile
Användarvisningsbild
av eccy243
99XC70 skrev:Låter lite mindre troligt men vem vet...jah hört så mycket om rengörning av tomgångsventil vill gärna börja där men vet ju inte hur den ser ut..var den sitter är ju så mycket olika ventiler givare....tacka vet jag Amazon...smile
Enkelt. Du har mest troligt ingen tomgångsventil. Utan ett elektroniskt gasspjäll istället.
av 99XC70
Tack...då gör det inte lättare...för mig...ska höra med Volvo vad de säger trist lämna in när det inte mycket att ta på..är tomgångsvetilen borttagen? Ersatt av elekktronik på gasspjället....

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]