Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Igår la AC:n av. Funkade bra på väg till stan, men på vägen hem hördes plötsligt ett mekaniskt oljud och nu har jag ingen kyla. Smått irriterande i 30C+ ... (S)

Är det nåt jag kan felsöka själv, eller är det bara att lämna in?

Jag har felsökt lite själv, och:
1. Säkringen till AC-kompressorn är hel. (Jag vet inte varför den behöver en säkring, men enligt instruktionsboken har den en.)
2. Det klickar inte längre när jag slår på/av AC på ECC-panelen i bilen.

Vad är det som brukar gå sönder?
- Kontrollera magnetkopplingen. Den kan vara lös eller defekt. Titta hur den ser ut. När ACn slår till kan man oftast se att den slår till, "åker in".

- Om magnetkopplingen drar runt kompressorn men det inte blir någon kyla så ar antingen kompressorn defekt, eller så saknas det köldmedium.

Många bilfirmor kan hjälpa dig med felsökning av kylan, dock är deras diagnoser tvivelaktiga ibland. (jag är själv kyltekniker på heltid). Jag skulle se mig om i min bekantskapskrets efter någon kylkille.
Här har nåt rasat. Remhjulet sitter snett. :(

När AC:n slås på så dras den släta yttre ringen också med. Så nånting av magnetkopplingen funkar.

Frågan är hur mycket jag törs köra. Mindre bra om remmen hoppar, då den även driver styrservon.Bild
Remskivans lager på kompressorn har tydligen rasat. I det läget skall du köra så lite som möjligt och/eller byta aggregatrem till en kortare där man inte inkluderar kompressorns remskiva (kanske inte går om det är en serpentin-rem där alla 180-gradersböjar måste finnas för att inte slira på någon remskiva som generatorn) - ibland är det en separat rem till kompressorn - häng eller skär av den i så fall då din remskiva på kompressorn troligen skär helt inom kort, remmen kommer att slira och till sist gå av - vilket kan piska runt och ställa till med stora skador i motorutrymmet och tom. motorn i sig på vissa modeller
xxargs skrev:Remskivans lager på kompressorn har tydligen rasat. I det läget skall du köra så lite som möjligt och/eller byta aggregatrem till en kortare där man inte inkluderar kompressorns remskiva (kanske inte går om det är en serpentin-rem där alla 180-gradersböjar måste finnas för att inte slira på någon remskiva som generatorn) - ibland är det en separat rem till kompressorn - häng eller skär av den i så fall då din remskiva på kompressorn troligen skär helt inom kort, remmen kommer att slira och till sist gå av - vilket kan piska runt och ställa till med stora skador i motorutrymmet och tom. motorn i sig på vissa modeller
Har precis fått bytt remskivans lager på min bil, vilket inte var speciellt dyrt hos den ac-firman som jag kontaktade. Remskivans lager, arbete och kontroll/påfyllning av kylmedel i systemet gick på 1500:- Och nu går bilen mycket tystare. Underbart att slippa det irriterande "lagerljudet" när motorn var igång. Auktoriserad Volvoverkstad hade garanterat "bara" bytt hela kompressorn för en mindre attraktiv summa.

Men det är tydligen inte bra att köra för länge med detta fel... men det gick bra för mej. :)

All adaption brukar nollställas om man koppla[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Dras sedan en tid med att motorn är någ[…]

Du menar: Ur bruk? :-D Korrekt, Jag har uppdat[…]

Ja de försvann av sig själv då jag[…]