Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grålle1
Min Start/Stopp fungerar ej sedan några månader tillbaka, tror det blev i samband med att nya mjukvaror laddades.... i menyn säger den ej tillgänglig: Batteriet laddas

Har haft inne bilen för felsökning först en gång, då felkoder lästes, raderades och batterierna laddades... hjälpte ej.
I samband med service veckan innan semestern felsöktes det igen men inget kunde hittas eller åtgärdas så nästa steg skulle bli batteribyte.
Idag är så bilen inne igen och nu är hjälpbatteriet bytt, och allting annat ser enligt teknikern bra ut, alla värden stämmer.... MEN S/S fungerar inte, fortfarande samma info i displayen: Ej tillgänglig: Batteriet laddas.

Någon mer än jag som har eller har haft samma fel och kanske t.o.m. någon som fått det åtgärdat?
Senast redigerad av 1 grålle1, redigerad totalt 0 gånger.
av Raymond
Japp, har samma problem, och har hatt det sedan bilen var ny. Vi hadde en annan bil (V60) med samma felet her om dagen, och med en SW uppgradering fikk vi S/S til å fungere på den igjen. Forsøkte med presis samma SW uppgradering på min, men utan lycka. âven bytt Batterimonitoringsensoren på min, hjälpte inte det heller. Vet några har fått ditt fel när dom av-aktiverat automatisk bakrutetorkarefunktionen. Aktiverat den igjen så har S/S gått igång igjen.
av grålle1
Spännande... Jag fick baktorkaren avaktiverad i samband med uppgraderingen som ledde till S/S U/S. Skall be teknikern kolla!
av EMIVIK
Finns en bugg i programvaran som gör att om man programmerar bort autofunktionen på bakrutetorkaren, så slutar S/S att fungera.

Lösning kommer, dock oklart när.
av grålle1
Är det sant!? Och det borde inte Volvos tekniker Isf veta? Jag hoppas iofs du har rätt, men blir något brydd över bristen på information internt Volvo.... Sen vet jag inte om man skall skratta eller gråta, om baktorkarens autofunktion påverkar S/S.... Kan inte säga att jag såg den kopplingen... :D :D Jaja, vi får väl se imorgon om det stämmer.
av grålle1
Nix, autosvep återaktiverat..... det hjälpte inte... fortfarande samma fel, ej tillgänglig: batteriet laddar. Så nu byts batterier m.m sen blir Volvo Gbg inkopplade. Suck!
av LOTEZ
Att dom inte bytte batteri med en gång med direktiv från Volvo centralt menar jag då.. jag menar verkstan får timdebitering för varje felsökning som göres.. ist för att byta ut batteriet direkt eller typ gång 2 till kostnad av 1200-1500?

hmm.... Hoppas inte min strular så
av grålle1
Nu är det upp till Volvo support...... Och jag börjar sakna min bil..... :cry:

Båda batterier är bytta, ny mjukvara och autosvep åter aktiverat....
av grålle1
Raymond skrev:Japp, har samma problem, och har hatt det sedan bilen var ny. Vi hadde en annan bil (V60) med samma felet her om dagen, och med en SW uppgradering fikk vi S/S til å fungere på den igjen. Forsøkte med presis samma SW uppgradering på min, men utan lycka. âven bytt Batterimonitoringsensoren på min, hjälpte inte det heller. Vet några har fått ditt fel när dom av-aktiverat automatisk bakrutetorkarefunktionen. Aktiverat den igjen så har S/S gått igång igjen.
Menar du att du inte lyckats få din åtgärdad heller alltså?
Först och främst tack för hjälpen och tipsen!

Teknikern ringde nu och sa att det skall funka igen (håller tummarna).
Om jag minns någorlunda rätt så var det ändå så att avaktivering av autosvep på torkaren var det som triggade problemet då verkstadens VIDA skickade ett felaktigt kommando till bilen som därmed fick en fel parameter som i sin tur medförde problemet med S/S. Men att bara återaktivera torkaren hjälpte inte då det ändå låg kvar någon typ av felkod eller räknare (whatever) i cacheminnet så det behövdes även en mjukvara som Volvo Gbg skickade och omladdning av CEM.

(Med reservation för att jag inte minns/förstod allt då min tålmodige tekniker förklarade per telefon)

Du kanske tänker på att vissa av mildhy[…]

230fk går snålt

Vad har du för felkoder då? Och har du […]

Volvo V50 mugghållare?

Då min V50 saknar mugghållare i mittko[…]

jag har kört den i två månader nu[…]