Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej alla

jag har en volvo 240GL årsmodell 1988 med en motor typ B230F & bilen är ett väldigt välvårdat & ett välskött exemplar som bara rullat 13.485 mil
& med god hjälp av en granne som är duktig på att meka med äldre volvo modeller så har vi gett min bil en riktig storservice vi har bytt bromsskivor fram & nya bromsklossar + nya monteringssatser runt om på alla hjulen + nya handbromsbackar ink nya returfjädrar + kamrem & spännrullen + ny helsyntetisk motorolja till Mobil Super 3000 x1 + oljefilter + en ny rotor ink ett nytt fördelarlock som var helt slut & bränt på alla kontakt ytorna +
nya tändstift + nya tändkablar ink kabeln från tändspolen & alla delarna är volvos egna orginaldelar & svindyrt blev det med alla delarna ca 5 - 6 tusen kronor blev slutsumman totalt men det var värt varje krona :D

men nu till min fråga iaf

jag tänkte att byta olja (1.3 lit) i min 5 växlade manuella låda & jag har frågat runt lite & sökt efter rätt olje typ/sort via internet & hos volvo så rekomenderar dom en röd ATF 210 olja men enligt killen som jag pratade med på telefon hos volvo så bytes den röda ATF 210 orginaloljan ut i samband med servicen hos volvo på bilarnas manuella 5 växlade lådor i 740 serien till en helsyntetisk 5W - 30 olja pga av att växellådan blev mera lättväxlat då & växlarna gick in lättare..........& på mobil 1 sverige sida så rekomenderar dom en (helsyntetisk motorolja Mobil Super 3000 x1 5W - 30) & denna oljan är exakt den samma oljan som jag har i min bils motor just nu..........så jag mailade till Mobil 1 för att dubbel kolla detta men killen på mobils kundtjänst rekomenderade mig ist en (halvsyntetisk olja Mobil Super 2000 x1 10W - 40 eller oxå en helt vanlig mineralolja skrev han i sitt mail svar som skulle vara bra för synkroniseringen skrev han i sitt mailsvar till mig..........så nu är jag jävligt förvirrad & fundersam över att jag har fått 4 stycken olika typer/sorter på växellåds olje rekomendationer under 2 dagars tid & killen på volvo sa även att min bils 5 växlade låda är av exakt samma typ & model av lådan som sitter i volvos 740 serie..........så vilken typ av olja ska jag välja till min 5 växlade låda nu efter alla dessa olika rekomendationer som jag har fått av volvo & av mobil 1 i sverige..........& det ska även tillläggas att min bils 5 växlade låda faktiskt är lite trög när det gällar att få in växlarna då & då & speciellt 1:ans växel & backväxeln kan trilskas & jävlas ofta men även oxå 2:ans - 3:ans - 4:ans 5:ans växlar kan kännas lite tröga att få inte varje dag men periodvis iaf så ett ojebyte är nog inte helt fel att göra dvs om jag nu hittar en 110% rätt olja dvs ??:-/ & anledningen till att jag är så noga & enveten ang : att jag ska få tag i 110% rätt oljetyp det är att jag vill inte hamna i den situationen där jag tömmer ut den gammla oljan & fyller på min 5 växlade manuella låda med 1.3 liter fel sorts/typ av olja så att växellådan skär ihop eller totalt rasar pga av ett felaktig olje val från min sida + att bilen skick är så bra så skulle ett växellåds ras bli en sur läxa..........så vilken olja skulle ni rekomendera mig att köpa till min 5 växlade låda ???? för ni har ju mera praktiska erfarenheter av olika oljor både i motor & i växelådan...........så hjälp mig nu tack med mitt oljevals dilemma till min 5 växlade låda & föresten någon som vet vad min växellåda heter ???

tack på förhand
rd350 skrev:När jag jobbade på Volvo slog man på atf-olja, var det nån bil med lite "drivljud" i lådan eller om den var trögväxlad provade man med helsyntet motorolja 5-40. Funkar lika bra vilket som. Byt oljan var fyratusende mil.
okej bra men jobbade du med volvo 240GL B230F motor årsmod 1988 då när du jobbade på volvo ?? & ja min 5 växlade låda den känns lite trögväxlad till & från men det kommer inga missljud i från växellådan iaf & växellådsoljan den har nog aldrig någonsin blivit bytt sen bilen togs i bruk den 8 januari 1988 & eftersom att bilen är så välskött & välvårdad med regelbunden service & rostskyddsbehandlingar & att den bilen har bara har haft en
ägare under hela den tiden sen 1988 & endast har rullat 13.400 mil när jag köpte den........så vill även jag fortsätta med att serva den noga & hålla den i lika bra kondition som den tidigare ägaren gjorde..........& en hel del service är redan gjort på den för ca 2 veckor sen då byttes ny kamrem + spännrulle/ny rotor + nytt fördelarlock + nya tändkablar ink nya tändstift + nytt oljefilter + ny Helsyntetisk motorolja Mobil super 3000 x1 5W - 40 + nya bromsskivor fram + nya bromsklossar på alla 4 hjulen ink nya monterings satser..........så nu är det bara ett växellådsolje byte kvar att göra på bilen & kanske ev byta oljan i bakaxeln oxå OM man nu ska & behöver att byta ut denna oljan någon gång under bilens livstid men detta kan du rd350 kanske svara på om detta behövs göras eller inte ??..........& en sista fråga nu till dig rd350 eftersom att jag köpte en helsyntetisk olja Mobil Super 3000 x1 5W - 40 till motorn kan jag då använda denna oljan till min växellåda isf ?? för det är ju rätt så praktiskt att ha samma olja i växellådan som till motorn för då kan jag ju köpa en lite större dunke på tex 5 liter..........för om det nu är en ATF OLJA i växellådan så måste jag ju tömma lådan på ATF OLJA & fylla på med den 5W - 40 oljan & köra ett par km först sen tömma ur 5W - 40 oljan igen så att all gammal ATF OLJA försvinner ut typ som en växellåds tvätt fast med olja & slutligen fylla på med helsyntetisk 5W - 40 olja i rätt olje mängd

så rd350 kommer detta att fungera nu med helsyntetisk Mobil Super 3000 x1 5W - 40 i min växellåda helt garanterat ??

& detta tipset med att tvätta/skölja ur min växellåda med 5W - 40 olja & köra några km sen tappa ur oljan igen & sen fylla på med ny 5W - 40 olja

det fick jag från en kille som jobbar i en Volvo/Bilia Butik så jag hoppas att hans tips fungerar & jag hoppas att du svarar på mina frågor :D

tack på förhand här är även en länk till den oljan jag pratar om http://www.mobil1.se/motoroljor/mobil-s ... 5w-40.aspx
Det går mycket bra att använda den oljan. M47an (den femväxlade lådan) fanns mellan åren 83 till 95 och var den samma i 2,7 och 940 serien. En bra låda förutom lite problem med lagren i de första årsmodellerna. Oftast ligger problemen med tröga växlar i kopplingen eller slitna bussningar i spakstället eller en feljusterad backspärr. Du behöver i varje fall inte va orolig att du använder fel olja när du slår i syntetmotorolja, det går fint.
Jag håller med rd350, du kan utan problem köra med syntetisk olja, lika väl som ATF (Dock ska du ha ATF typ F/G isåfall, inte nån Dexronvariant. ).

Men då du ska skölja lådan kan du köra på vilken billig mineralolja som helst, det är ju just en sköljning bara för o få bort resterna av den olja du hade där (troligen ATF).
[quote="rd350"]Det går mycket bra att använda den oljan. M47an (den femväxlade lådan) fanns mellan åren 83 till 95 och var den samma i 2,7 och 940 serien. En bra låda förutom lite problem med lagren i de första årsmodellerna. Oftast ligger problemen med tröga växlar i kopplingen eller slitna bussningar i spakstället eller en feljusterad backspärr. Du behöver i varje fall inte va orolig att du använder fel olja när du slår i syntetmotorolja, det går fint.[/quot

okej va bra & ETT STORT TACK för ditt svar & även ett tack till Amarace för ditt inlägg ang : tipset om att bara skölja ur växellådan från resterna av ATF - oljan med en vanlig mineralolja bara :D så nu ska jag beställa olja på nätet för jag har hittat en intenetbutik med bra oljepriser..........PS ska det vara en helsyntetisk/delsyntetisk/semisyntetisk olja i växellådan ?? vilken sort/typ fungerar bäst i M47 växellådorna tycker du själv

http://www.oljemagasinet.se/index.php?route=common/home

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]