Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ogya
Hej!
Gillar egentligen inte att prata problem eftersom det är bad-will för Volvo, för jag är helnöjd med bilen i övrigt (V70 2,4d 2010).

Har haft klonk-ljud från bakvagnen en tid, och det kommer och går. Vissa dagar kan det vara jättemycket, över i stort sett varje fartgupp och även i högre farter (vågighet, "krön", på motorväg t.ex.). Helt enkelt när baken på bilen trycks ihop. En gång även när en person satte sig snabbt i baksätet på vänster sida. Ljudet, som kan liknas vid metalliskt klonk (ibland dubbel-klonk), kan tyckas komma från höger sida bak. Ibland låter det även vid 90-graderssväng (kanske mest vänstersväng) i låg hastighet (ca 25 km/h).

Andra dagar kan man höra det en endaste gång eller ingen gång alls. De gånger ljudet uteblivit har det varit en del last i bagaget. Men även med nästintill lika mycket (barnvagn mm) så har det varit konk.

Hade uppe den på lyft med en vän som kan mer än mig om chassi och vi hittade inget fel. Kollade på krängningshämmare m.m. Typiskt nog hördes knappt ljudet när han var med...

Någon som känner igen det? Eller som kan tänkas veta vad det är. Ska försöka fixa det utan inblandning av verkstad, om möjligt.
Användarvisningsbild
av moose
Sådär hade ja fram på en passat för ett par år sedan, bad dem kolla extra på bilprovningen men de hittade heller inget konstigt. Efter den varit upphissad tog ja och spolade rent fjäderskålarna fram från all sand å grus som samlas där, sedan vart det tyst i de 500milen ja hade kvar bilen innan den såldes.
av AndreasGLT
Jag hade fenomenet du beskriver på en V70 -02 för ett par år sedan. Då var det en stötdämpande som havererat. Det upptäcktes först när bilen hissades upp och volvomeken och bänt med brytjärn i den.
av Ogya
Tack för tipsen!

Grus i fjäderskålar, kassa dämpare eller krängningshämmare... Flera möjliga orsaker alltså.
Kanske blir till att låta verkstaden provköra i alla fall istället för att själv gå på möjliga komponenter en efter en. Jobbigt och i slutändan kanske dyrare än om verkstaden gör rätt från början.
Vad gäller egentligen; om en verkstad byter diverse grejer på måfå om de inte lyckats ringa in problemet, betalar man för samtliga komponenter/jobb eller bara det som löste problemet? Känns ju inte som man som kund ska behöva lida för att de inte lyckas felsöka...
av ArchAngel
Jag hade samma på min, fast fram. Volvo kollade alla bussningar och stag och det var inga fel. Skruvade isär fjäderbenet igår och det visade sig att dämparen var helt färdig. Bytte den och nu är det knäpptyst.
av megax85
hoppas det är okej om jag lånar tråden lite, men jag har samma klonkande som ni beskriver, men mitt hjälper om jag hakar i handbromsen på första snäppet då blir det tyst vid alla gupp som annars låter. skulle detta ändå kunna vara krängningshämmarna? jag har ljudet från båda sidorna bak dock har jag en Volvo V50-05 såg att detta var i V70 gruppen
Användarvisningsbild
av Roda
Hade samma klonkande på en V60-hyrbil och tog den till Volvoverkstad. Efter att mekanikern blåst rent fjäderskålarna och duschat med någon smörjspray så blev det tyst
av volvofantast
megax85 skrev:har fått tid imorrnbitti på en verkstad så får se vad dom kommer fram till.
kan återkomma imorrn om någon är intresserad av vad felet var.
Ja.gör gärna det är intresserad av vad det kan vara för fel

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]