Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av J0cke
Kan man hänvisa till konsumentköplagen. Bilen är köpt privat, men efter kontakt med en återförsäljare så meddelade de att det finns återkallningspunkter som inte har åtgärdats. De tar 500:-/dag för en lånebil. Ska jag eller återförsäljaren sköta kontakten med tillverkaren?
Användarvisningsbild
av Funk
J0cke skrev:Nu är det här inte en helt ny bil, men det borde väl inte vara någon skillnad?
KKL gäller i tre år, så där går gränsen. Fast informationen här nedan är viktigare.
J0cke skrev:Kan man hänvisa till konsumentköplagen. Bilen är köpt privat, men efter kontakt med en återförsäljare så meddelade de att det finns återkallningspunkter som inte har åtgärdats. De tar 500:-/dag för en lånebil. Ska jag eller återförsäljaren sköta kontakten med tillverkaren?
Etfersom du inte har köpt bilen av näringsidkare/handlare så kan du inte kräva det... inte ens om du har fabriksgaranti (om inte garantin stipulerar det).
I det fallet får du nog snarare se det som en bonus att jobbet blir gjort. KKL reglerar bara förhållandet mellan säljande företag och köpare, inget annat. Får du låna bil så är det bara goodwill, och det kommer nog verkstaden att få stå för.
Jag har fått lånebil vid liknande samma situation, men där är bara verkstaden att tacka för underbar kundservice, och inget man "har rätt till".

/Thomas
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]