Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag är helt grön när det gäller bilar :) Jag hör ett oljud när jag bromsar i låga farter därför tänkte jag kolla upp bromsarna. Jag blev chockad över hur det såg ut på högerbak bromsen...Vilka delar ska man byta? kan jag göra det som är okunnig om bilarna? Så här ser det ut :

http://www.bilddump.se/bilder/201208181 ... 122.30.JPG

Tack på förhand!!
"kan jag göra det som är okunnig om bilarna? "

Jag tycker inte att du ska renovera de här bromsarna själv om du är så oerfaren som du skriver.
Men det vore bra om du hade möjlighet att vara med o titta så kanske du gör det själv nästa gång.

Det är en hel del som kan gå fel speciellt på bakhjulsbromsarna om man är orutinerad och dina bromsar ser verkligen inte fina ut.
Instämmer med sign. tungviktaren, byt allt inkl. handbromsbackar.
Kan även vara så att bromsskölden behöver bytas, bromsslangarna också och därefter måste bromssystemet luftas.

Kan tillägga att Volvo har utbytessystem på bromsok, man köper då renoverade ok och så får man lämna tillbaks de gamla oken.
Det blir billigare än att köpa nya ok.

//tuxedo
Senast redigerad av 1 tuxedo, redigerad totalt 0 gånger.
Tänker du behålla bilen någon längre tid, är det väl investerade pengar att byta bromsok, backar/klotsar, ok-hållare, glidpinnar, skivor
och sköldar. Annars, om skivorna ligger inom toleransen och oken fungerar, går det bra att svarva skivorna, knacka loss rost och
stålborsta oken samt måla dom och investera i nya backar/klotsar.

Jag anser, att om man tar det lugnt och metodiskt är inte bromsarna någon större problem att klara av själv. Men lite vägledning av
någon erfaren är givetvis bra!

Men givetvis ska min INTE fibbla med bromsar själv utan handledning om man är helt oerfaren! (Måste tilläggas!)
Tack så jättemycket för svaren!

Ja, det är så här att jag tänker sälja bilen. Det är en 740-89. Det är en bra bil förutom det där med bromsarna. Jag har inte råd att investera i bromsarna, och det är besiktning om två månader. Jag tänker inte använda bilen så ofta och jag kommer att borsta rostade delarna i bromsen. Jag skrev i annonsen också att bromsarna måste kollas upp. Svårt dilemma...Borde jag fixa bromsarna innan jag säljer eller låta köparen göra det?
Så länge du informerar köparen på ett ärligt sätt så får köparen ta hand om felet. Du har väl som privatperson ingen laglig skyldighet att upplysa om fel men när det gäller sånt som handlar om säkerhet så skulle jag själv upplysa en eventuell köpare om hur det ligger till.

Mvh GK
Ja, absolut!! Det handlar om säkerhet och jag går hellre ner i priset och säger hur bromsarna mår. Det var mitt första inlägg här och ni är så härliga som svarar och hjälper till! Själv är jag gitarrlärare och kan inget om bilarna. Skönt att kunna få lite hjälp! :)
Ärlighet varar alltid längst!.

Men vissa köpare försöker ibland att "få betalt" för reparationer och målar skräck-scenarion om hur fruktansvärt dyrt det är/kommer bli , och spelar ett elakt spel med ditt samvete för att pruta skamlöst...

Gå inte på detta , utan var medveten om att ett bromsbyte kanske kan handla om 3-4 lök om ALLT ska bytas, du behöver inte pruta om du är ärlig och "visar flaggan" om att bromsbyte är nödvändigt !.
Bromsarna hör dessutom till det som man betraktar som allmänt underhåll så det är ju inte ett fel som om t.ex. växellådan skulle gått sönder så jag tycker inte att du skall gå ner i pris så där väldigt mycket.

Mvh GK
emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]