Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kanske gammalt ämne, men nog värt att påpeka igen.

Har precis köpt en beg S60 T6 -12 som gått nära tusen mil. Vid provkörning hos ÅF blev jag lite besviken då jag inte riktigt kände de 300 hästarna vid snabb acceleration, det var bara snäppet bättre mot den V60 D5 jag precis lämnat tillbaka när jag bytte jobb. Visst var det bra, men inte riktigt så bra som 304 hk borde vara. (Däremot var ju bilen grymt fin och trevlig i övrigt med bland annat Four C aktivt chassi och hastighetsberoende servo)

Då många andra här påpekat skillnaden vid polestar-trimning för en T6:a, så slog jag ändå till och lade till polestar. När jag hämtade bilen i går, en vecka senare, var det en enorm skillnad på känslan vid full gas mot för en vecka sedan. Jag blev faktiskt rätt överraskad att skillnaden var så stor, framför allt vid sportläget i. Som om de bytt motor. Jag är otroligt nöjd med bilen nu, både gällande vanligt åkande och komforten där, till att snabbt kunna ta sig om andra vid behov.

Så stort tack till främst XC90_Executive och andra här, nu kan även jag skriva under på "att den går som ett as!" efter polestar-optimering. :D
Joo...blivit påpekat många gånger att polestar gör stor skillnad på T6an :D Men trevligt att du också upplever detta.
Men jag tror att T6 skulle vara roligare med manual, tror att den "gamla" automaten som tar bort det roliga från maskinen gör den mera mjukare (slörare). Undrar hur den skulle vara med en "dsg" eller manual. Synd att volvo inte har den som ett val, manual+awd. 8)

Det var nog nära att jag skulle själv skaffa en T6 men sen kom jag ihåg. Orsaken var att jag ville ha en bil som drar mindre och är praktisk.
Kom själv från en Golf R med 310hp, den gick som en raket. Tänkte att det skulle vara ett stort problem, att hur kan man byta till en bil som går sämre.
Ganska snabbt blev jag van med D5an... Nu kör jag mellan 900-1000km på en tank jämfört med Golfen så blev det 500-600km. En stor skillnad.

Men grattis på dit grymma köp, är lite avundsjuk på alla T6 ägaren :mrgreen:
Ja! Jag sa ju det!! :mrgreen:

Välkommen till "klubben"! :-)-) vol:-)

Tänk bara på att kolla ner på hastighetsmätaren lite oftare än innan :oops: Testade lite på Autobahn och det är faktiskt lite läskigt hur snabb fartökning det är. Kör man 130 i S-läget och stämplar så har man 200+ innan man hunnit säga Volvo V60 T6 awd R-design Polestar! :lol: :wink:
Jag kan intyga att bilen går som en dröm. Komfortabelt och stabilt, eller som en raket om man känner sig på det humöret.
Fick en inbjudan för ett tag sen, så nu kommer det bli åka av...... :shock:

"Personlig inbjudan Black R-dagen"

"Du är idag stolt förare av en Volvo Black R Polestar. Kanske har du precis köpt bilen, kanske har den redan rullat ett par tusen mil. Polestar har drivit Volvos motorsportsatsning sedan 1996. Efter mer än 15000 varv på racingbanor världen över vet vi en del om hur man får en Volvo att prestera mer. Nu vill vi tillsammans med Volvo visa potentialen i din bil. Du kommer under en heldag tillsammans med professionella instruktörer lära dig allt om vad som gör din Volvo så fantastisk.....sen släpper vi ut dig på banan. Varmt välkommen Volvo&Polestar"

Program (Malmbyn Fairground)

09.00-11.45
Förmiddagsaktivitet där du lär känna din bil och dess prestanda.

11.50-12.35
Lunch

12.40-18.00
Eftermiddagsaktivitet där du får veta mer om Polestar och sedan köra din bil på bana.

Vad tror ni om detta? Kan bli minnesvärt..
Nu längtar jag ju inte mindre till de släpper trimmet för 285hk motorn.. Suck..

Vet vi att det gör stor skillnad i siffror också eller är mycket att upplevelsen förändras, lite rappare på gasen etc.?

/Martin
Martin,

Som jag skrev annanstans är det också mapningen på gaspedalen som gör skillnaden.

På min bil har det gjord växlingar sämre då känsligheten på gaspedalen är borta.

Jag tycker det är värd den extra effekten - men mapningen är aldeles för extrem.

VH Esben
Knepigt detta, jag har naturligtvis inga sportambitioner (då skulle jag inte ha en xc60) men jag vill ju ha så mycket kräm som möjligt när man behöver det.

/Martin
När man läser allt om T6:an hade de varit så jäkla fint att få till ett litet race emot nån av era T6:or i V60/S60 bara för att jämföra mot sin egen.. 8)

Har alltid varit sugen på en V60 R-design T6:a men ack, de kostar lite mycket än.. samt att jag inte är så förtjust i att de är automat. :)
Ford hobby husbil chassinummer

Kolla höger hjulhus fram, det kan dock som sa[…]

Har du satt dit en begagnad original LMM eller en […]

Försök att kolla och/eller få ut f[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]