Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vanilla
Var nära att skriva hur nöjd jag är med min V70 2.5FT -10 i tråden - Är ni nöjda med era V70 2,5FT? men då händer det.

Plötsligt börjar motorlampan blinka, motorn svarar dåligt på gas och rycker kraftigt. Stannar till direkt och ser då att det ryker kraftigt ur avgasrören, en rök som luktar gammal moppe.

Det blir bärgning till verkstad där de konstaterar att två spridare har hängt sig, står helt öppna och dränker motorn med bränsle. Uppskattad kostnad för reparation är 11.000.- och då byter de samtliga spridare.

Någon som varit med om något liknande?

Det känns ju inte jättekul på en tre år gammal bil som gått 3.600 mil... :(
Användarvisningsbild
av gooose
Vanilla skrev:Var nära att skriva hur nöjd jag är med min V70 2.5FT -10 i tråden - Är ni nöjda med era V70 2,5FT? men då händer det.

Plötsligt börjar motorlampan blinka, motorn svarar dåligt på gas och rycker kraftigt. Stannar till direkt och ser då att det ryker kraftigt ur avgasrören, en rök som luktar gammal moppe.

Det blir bärgning till verkstad där de konstaterar att två spridare har hängt sig, står helt öppna och dränker motorn med bränsle. Uppskattad kostnad för reparation är 11.000.- och då byter de samtliga spridare.

Någon som varit med om något liknande?

Det känns ju inte jättekul på en tre år gammal bil som gått 3.600 mil... :(
Emmisions garanti ??? 5 år eller 8000 mil tycker jag låter som en lämplig väg....
Med en spridare som matar fullt med soppa så kommer avgasvärdens garanterat att vara för höga

Fråga din verkstad vad dom säger om detta borde inte vara några problem

//Goose
av perhall
Med Volvo-försäkring kanske det går på maskinskadan? De skryter ju om hur omfattande denär... har en kompis som just fick byta spridare på sin A4 etanol, också efter 3000 mil nånting men det gick på garantin (bilen mindre än 2 år).

Man kan ju ringa runt lite men tyvärr tror jag det är en sån reparation som är svår att göra mycket billigare.../PH
av MattiasD
skaris skrev:11000:- för att byta ut spridarna, herregud!
Köp ett par nya spridare på skroten (500:-/st) och byt dom själv, tar inte mer än 15 minuter..
Helt plötsligt kostade det bara 1000:-
Jag tänkte precis samma sak när jag läste tråden. Byta spridare är inte mycket värre än att byta tändstift. Blir det ingen goodwill skulle jag helt klart undersöka den här möjligheten innan jag slänger bort 11000 kr.

Men det krävs nog specailutbildning och skyddutrustning pga den extremt aggresiva etanolen... :lol:
av Vanilla
Nja, nu är det inte så lätt. Bilen är en sk. personalbil, jag är endast brukare av den, men i praktiken står jag ju för kostnaden.

Är ganska säker på att Leasingbolaget inte kommer ta några genvägar. Bilia var mycket tydliga på att det inte var jag som var beställaren och att de behövde ett godkännande från leasingbolaget.

Men jag ska absolut ligga på leasingbolaget för att de i sin tur ska pressa Volvo. Som en mycket stor kund borde ju Bilia vara intresserade av att detta blir rätt, men det känns lite jobbigt att det är utom min kontroll.

Trist, jag som funderar på att köpa loss bilen om nån månad...
Användarvisningsbild
av Vojje
Vanilla skrev:Trist, jag som funderar på att köpa loss bilen om nån månad...
Gör det nu, men dra av 11000:-
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat