...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av White
Var med om ännu en ganska irriterande sak när jag körde hem från jobbet i dag!

Efter ett par kilometers körning på 80-väg kom jag i fatt en hel karavan bilar som låg i mellan 40-50km/h. Trode först det var en
traktor som låg och stoppade upp, men när det kom en raksträcka såg jag att det var två moppedister! Den ena hade vett att köra
vid sidan, men den andra, som låg ett tiotal meter bakom den första, skulle promt köra mitt i vägbanan och hindra alla bilar från att
köra om, då det kom möte hela tiden! Så här låg moppedisten med hela karavanen bilar efter sig på en sträcka av SJU KILOMETER
innan det blev fritt så åtminstone ett par bilar kunde köra om. Vet inte hur det gick sedan då jag svängde av.

Vilken jäkla idioti man får bevittna i trafiken VARJE DAG! Har aldrig förut varit med om så mycket dårskap på vägarna som denna
sommar! :shock:
White skrev:Kan väl sammanfatta hur jag upplever det vad gäller oaktsamhet i trafiken så här: (Blir kanske lite generaliserande, men ni fattar hur jag menar.) :wink:

# Yrkesförare: Ligger väldigt för nära i bakluckan på en och stressar en därför.
# Unga kvinnor: Använder mobilen allt för flitigt i trafiken.
# Unga män: Kör ofta väldigt fort och överskattar i bland sin förmåga. (Vet av erfarenhet då jag varit där)
# Yngre/Medelålders kvinnor: Ofta väldigt upptagna av barn eller mobilen under bilfärden.
# Yngre/Medelålders män. Ofta väldigt nonchalanta i trafiken och är själv medelpunkten allt kretsar runt. (Är där själv nu)
# Gamla/Riktigt gamla män och kvinnor: Kör ofta sakta och stoppar upp trafiken, orsakar ofta parkeringsskador.
Alla rätt!

De där medelålders människorna med dyra bilar finns här också. Gör medvetet fel och sedan ignorerar dom en och
släpper ögonkontakten.
De verkar leva efter devisen: Har man ingen ögonkontakt har man ju inte sett något och då bär man ingen skuld.
Har klivit ur bilen och knackat på rutan en gång. Till och med då blev jag ignorerad... Ville bara påpeka att man inte kan
snedda över en gångbana för att komma först och sedan blockera en utfart bara för det.
Användarvisningsbild
av erikn
White skrev:Efter ett par kilometers körning på 80-väg kom jag i fatt en hel karavan bilar som låg i mellan 40-50km/h. Trode först det var en
traktor som låg och stoppade upp, men när det kom en raksträcka såg jag att det var två moppedister!
Är det så konstigt att det blir så när de lär ut körningen så här:

Trafikregler förare av moped klass 1
- ska köra i körfält på samma sätt som förare av t ex motorcykel

http://www.mcrf.se/arkiv/mopedboken.pdf

Samtidigt så står det i vägförordningen 3 kap.

12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,

Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner

Vägren
En del av en väg som är avsedd för trafik med fordon, dock inte körbana eller cykelbana

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.

Slutkontenta (blev lite rörigt här, editerat flera gånger) så gör de alltså rätt som kör mitt i körfältet, om det inte finns någon vägren. Finns vägren så ska de köra där.
Däremot ska man om möjligt underlätta omkörning. Att köra 40km/h mitt i körbanan på en 80-väg är, i mitt tycke, inte att underlätta omkörning.

Dessutom skriver du att
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Säga vad man vill om "Moped- och motorcykelbranschens riksförbund", men jag tror ändå att lagen smäller högre. Att man lär ut
Trafikregler förare av moped klass 1
- ska köra i körfält på samma sätt som förare av t ex motorcykel
betyder inte att man får åsidosätta lagen.
Användarvisningsbild
av erikn
Ja men lagen säger ju att de ska köra mitt i vägen. En moped klass I är konstruerad för och får framföras i en hastighet över 40 km/h. Sedan är det idiotiskt att det är så, men det är en annan femma. Upp till 50 är det OK, men 70/80-väg? Nä.
Användarvisningsbild
av 3lias
llesrof skrev:
White skrev:Tyvärr tycker många att det är helt okay att riskera andra människors liv i trafiken, bara för att själv tjäna några minuter eller i bland
bara sekunder! "Här kommer jag och jag skiter i alla andra" mentaliteten är vida utbredd!
Jag tror, ärligt talat, inte det är så de tänker. Många saknar konsekvenstänkande. Det är värre på så vis att de är totalt oförstående för att de utsätter andra för fara. Det är aldrig bra. Om någon medvetet utsätter andra för fara så finns det öndå en förhoppning om att denne inte skulle göra likadant i andra sammanhang. Det är som att ge en apa en osäkrad automatkarbin. Nu är det kanake en orättvis jämförelse eftersom man inte kan förvänta sig och ännu mindre begära, att ena ap skall ha ett välutvecklat konsekvenstänkande. Det är ju bland annat detta som skijer människor från djur. Sedan har ju vi människor olika långt gående konsekvenstänkande beroende på utbildning, inlärning och vilken situation det handlar om och hur väl man kan hantera den.

Skall man angripa problemet så tror jag att man måste göra det genom att utgå från att det handlar om okunskap och inte illvilja och bristande respekt för andras liv. Den där dåren i 740:n skulle förmodligen aldrig spela rysk roulette mot sig själv och definitivt inte sikta på andra skulle jag tro.
Jag tror att det ligger mycket sanning i det de flesta har skrivit.

Jag ska dra ett litet exempel nedan som kanske oxå en del av oss passar in på...
Jag kör sopor i en av Stockholmsförorter på norra sidan.
Min arbetsgivare är en ny entreprenör i kommunen som har börjat tillämpa trafikförordningar/lagar och arbetsmiljölag/förordningar vilket tidigare entreprenör har struntat i helt och satt ribban så långt ner att det har blivit skriverier i den lokala tidningen...

Vi har idag ett par villaområden där vi vägrar backa in på på grund av att de ej uppfyller kraven. Vi pratar om gatsnuttar som är ca 3m (skall vara +3,5m breda med fri sikt bakåt samt att vägen ska vara anpassad för tung trafik enl trafikförordningen) breda och inbackningar på upp till ca 400m med 0 sikt i vissa lägen. (Det finns mer att räkna upp från förordningarna men det hör inte till ämnet riktigt).
Villaägarna vill näst intill tvinga oss att backa in för att slippa dra ut kärlen till stora vägen.
Nu har det beslutats om att de måste dra ut kärlen till stora vägen.
Då de har fått ge sig har dom kommit med nya krav...
Vi ska hämta dom före 07.00 för att inte riskera att köra på deras barn. Helt OK med oss!!!

Frågan jag ställde på mötet till föreningens ordförande var:
"Varför har ni inte haft en tanke på era barn innan när det backades???
Helt plötsligt när kärlen ska dras ut till vägen är deras barn värda något...?"

Jag fick inget svar av vare sig herr ordförande eller kommunens representant.

Människan har blivit så bekväm av sig att man tom glömmer sina käraste för att slippa vissa saker.
Sorgligt!
Jag tycker att llesrof mening "Många saknar konsekvenstänkande" stämmer så jäla BRA!
av *pettson*
Trots att jag är en relativt lugn förare, därmed inte sagt perfekt. Så har jag idag skaffat mej ett nytt hatobjekt.
Min tröst är förvisso att denna där förmodligen är först att gå ifrån vårt jordeliv av oss två.
Problemet i min synvinkel är att denna där kommer att dra med sej oskyldiga. Det är mindre bra.
Denna där, inga namn eller signalament nämnda åkte idag på en motorväg någonstans i sverige i sin guldfärgade bil av ett märke.
Denna där bevisade med sin körning och sitt nonchalanta och jäkligt omogna uppträdande att uppkörningen inför körkortet hade utförts i öken på kamelrygg. Hursomhelst iallafall där det varit utan vägar och där det är folkfritt. Det kan naturligtvis ha varit uppkörning på ett tomlager i något industriområde i nedre micronesien med.

När jag i 120km/h enligt min mätare precis ska passera ett långsammare ekipage (jag ligger i omkörningsfil) så kommer denna där uppenbarligen på den smarta iden att försöka köra om mej på insidan, han hoppas uppenbarligen att hinna köra om mej ifrån insidan innan han når framförvarande ekipage. Denna där räknade fel, det var då jag upptäckte honom. Det resulterade i att han fick använda sitt ABS system enligt vad jag med stereon på i 120 blås kunde höra ändå. Han kom som ett skott helt enkelt och tvärnitade så jag såg dammet igenom rutan på högersidan. Reaktonen lät inte vänta på sej, genom att återigen slänga sej in bakom mej och hänga på tutan permanent så skulle färden göras snabbare. 4 st långtradare i rad behövde avverkas innan jag kunde återta högerfilen igen, det tar inte lång tid. Sekunden innan jag återgår till högerfilen så checkar jag att den är klar precis som vanligt, det var den inte. Den var nu återigen omkörningssträcka för denna där, av ren och skär reaktion så svängde jag inte in i högerfilen som jag just skulle gjort, utan höll mej i omkörningsfilen. Nu laddades det som ett helvete bakifrån, Kort framför kom ännu ett långsammare ekipage och nu skulle han om på högersidan. Jag släppte nu på gasen för att faktiskt hjälpa till så luckan hölls öppen åt honom mellan mej och ekipaget framför honom, trots att det var ett idiotbeteende, men avståndet var inte stort innan och det krympte fort för honom trots allt. En tvärnit till så in bakom mej igen, nu försökte han nosa på vägrenen istället för att försöka komma om på min vänstra sida när jag ligger i omkörningsfilen. Vid det här laget är jag säker på att bilen är nystulen och han är duktigt påverkad av nåt. För förare såhär dumma i huvudet rent ut sagt kan bara inte existera.. Konstigt nog blir jag inte förbannad. Kanske är det för att jag är så förvånad?

Jag passerar nu lastbilen och snabbtitt i höger spegeln, där är rent. Kastar mej in till höger. Kör han om? Nej.. Han ägnar sej nu åt att åka i vänsterfilen jämsides och uppenbarligen skrika något trevligt samt göra tecken. Sen ökar han något slänger sej snabbt in framför mej o högerfilen och slår på spolningen på rutan i säkert två minuter. Mina torkare fungerar tackar som frågar, rutan är riktig ren nu.
Vid det här laget är jag helt säker på att jag snart kommer att bli en av alla dårar i trafiken också för nu blir jag vansinnig. I mitt sinne har jag redan fått stopp på honom och mera eller mindre bankat skiten ur honom för sitt ursäkta språket: Jävla beteende..

Men så glider han iväg. Vägen framåt är i princip rak och lätt uppför i säkert en kilometer. Hela tiden kan jag se honom kryssandes förbi folk antingen till höger om dom när dom ligger i omkörningsfilen. Eller till vänster om dom när dom fortfarande finns i omkörningsfilen.
Jag lugnade mej skapligt och ringde polisen och berättade om beteendet. Dom har bilsorten, modellen och regnumret, samt ett signalament. Dom lät väl inte särskilt intresserade, men jag har gjort det jag ska. Jag hoppas flera ringde.
NU däremot på kvällen, ett tag efter det här hänt idag, så är jag så heligt förbannad inombords att jag inte ens kan utrycka min ilska iord. De ord jag kan komma på lämpar sej inte heller i ett forum så jag avstår att skriva mera om dom.
Men liksom.. vad fan pysslade han med? Hur likgiltig kan man bli?

Min förhoppning är ändå att han sanerar sej själv utan inblandning. Eller att han får hjälp med att lämna tillbaka cornflakesprenumerationen han hade och får sitta av rejält med tid för sitt beteende.
  • 1
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 552

Jag blev insåld på Tershine så j[…]

@batmac , Inte illa alls och den ser ju bra ut- M[…]

V90 Meka själv

@Kalle58 , Stort sett samma men handbromsen ä[…]

Börja med en sån https://www.amazon.se/[…]