Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av än1
Hej jag är nu ägare till en 740 turbo -87 och har börjat att bekanta mig med den, tvättning och sådant och den skall ställas på och till besiktning strax!
Upptäckte att ett fläktljud upphörde när jag tryckte av dimljuskontakten, jag får dimljuset endast att lysa tillsammans med helljuset?
Och när jag slår på dimljuskontakten går en fläkt igång igen, kollar och ser att det är fläkten till en kylare för turbons luft,!?!?!?

Spoilern är rätt tuff men eftersom den inte är original så kanske jag byter ut den....
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 1 än1, redigerad totalt 0 gånger.
Att dimljusen inte kan tändas annat än när helljuset är på är helt korrekt då man enligt lagar och regler inte får använda halvljus och dimljus samtidigt. När det gäller fläkten så kan bara du själv lösa det med hjälp av felsökning.

Mvh GK
Nej? Dimljuset skall även gå i samband med parkeringsljuset :???: låter som dom har skarvat ihop dimljuset med elfläkten, antingen bara som en manuell override så fläkten hoppar igång oavsett om det är varmt eller kallt eller så har du ingen termogivare som startar fläkten vid behov och då startar man fläkten enbart med knappen. Ta loss kåpan som knappen sitter på och kolla om där sitter en fuling bakom. :evil:
Jag håller med både Kompe och Gnestakalle (och funderar inte på när dimljuset får lysa). Någon "glad amatör" har varit och kopplat i din bil.
Skaffa dig ett kopplingsschema, antingen letar du upp ett original från Volvo, kan finnas på nätet eller t.o.m på detta forumet om man har lite tur. Eller så skaffar du dig en verkstadshandbok som innehåller kopplingsschema. Dom finns på bilprylvaruhusen och säljs även över näthandel och bokhandeln.
Sedan skaffar du dig ett mätinstrument, en multimeter. Dom finns också på bilprylvaruhusen, men köp inte det billigaste. Gå upp till prisnivån 400 ~ 500 kr. Då får du ett instrument som är användbart till mer än denna aktuella felsökningen. Och rätt skött kommer det att hålla flera år.
av Andis
Vilket skick på den såg ju riktigt fin ut.
Behåll spoilern ser ju riktigt fin ut ihop med USA grillen.
Bara hitta resten av spoiler paketet till sidorna och bak.

Dimljuset skulle jag tro att någon kopplat så med flit för att just använda det ihop med helljuset utan att behöva slå på och av det när man möter bilar. En rätt bra ide tycker jag. Brukar själv använda dimljuset ihop med helljuset på natten, men får slå av helljuset och dimljuset försig då, hade ju varit bekvämt med det på helljus omkopplaren.

Lycka till med bilen.

Med vänlig hälsning,
Andis
Kompe skrev:Nej? Dimljuset skall även gå i samband med parkeringsljuset :???: låter som dom har skarvat ihop dimljuset med elfläkten, antingen bara som en manuell override så fläkten hoppar igång oavsett om det är varmt eller kallt eller så har du ingen termogivare som startar fläkten vid behov och då startar man fläkten enbart med knappen. Ta loss kåpan som knappen sitter på och kolla om där sitter en fuling bakom. :evil:
Ja så kan det vara, ska kolla!
Andis skrev:Vilket skick på den såg ju riktigt fin ut.
Behåll spoilern ser ju riktigt fin ut ihop med USA grillen.
Bara hitta resten av spoiler paketet till sidorna och bak.

Dimljuset skulle jag tro att någon kopplat så med flit för att just använda det ihop med helljuset utan att behöva slå på och av det när man möter bilar. En rätt bra ide tycker jag. Brukar själv använda dimljuset ihop med helljuset på natten, men får slå av helljuset och dimljuset försig då, hade ju varit bekvämt med det på helljus omkopplaren.

Lycka till med bilen.

Med vänlig hälsning,
Andis
Tack!
Jo det förstås, noterade att det blev många lampor som lös när helljuset var på, lite julgran över det hela, nåja inte fult i alla fall ;)
Jadå! Vi har ett alldeles utmärkt ställe för sin egen bil med info och bilder som vi kallar Garaget kort och gott.
Lägg upp din bil där vetja :wink: http://www.jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=51

Hej. Dags för besiktning på min 940 s&[…]

Dålig broms

Min v70 2,4 d5 hsr dålig broms efter hå[…]

Nu är det väl inte själva bär[…]

Givare kan börja fungera felaktigt, men s&aum[…]