Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av specos
gooose.......du som verkar insatt i detta. Vad kostar en ventiljustering?
Jag var inne med en V70 2,0F och frågade om 12000-milaservice. Priset på detta var inget uppseendeväckande, jag fick ett totalpris direkt. Inget om att "om ventilerna behöver justeras tillkommer det 25 000 kr"......Tror jag fick lite drygt 4000 kr, från en Volvoverkstad (var ett tag sedan, minnet sviktar på den exakta summan).

Vad jag tycker är märkligt - ja, det står i protokollet att kontroll/justering av ventiler skall göras, men det är ingen som nämner detta när man frågar om priser. Från en Autoexperten-verkstad fick jag ett på 3000 kr för en 12 000-milaservice på en V50 1,8F (där ventilkontroll/justering också ska göras). Ingen nämner nåt om att det kan tillkomma extraarbete i form av ventiljustering. Är inte det märkligt?
av Jimpen89
hollan skrev:fortfarande från 2010 b5254t11 231hk är det ventil kontroll/justering 9000mil
1,8f 2,0f och t4f skall ventilerna kontrolleras/justeras var 12000mil
så alla etanolare utom b5254t8 som bara fanns 2009 skall kontrolleras
Bara för att få klarhet i det hela. Är det detta det slutgiltiga svaret på frågan om ventiljustering?
Vart ser man motornumret?
av jpennerb
Kommer troligen att lämna in min MY09 för kontroll/justering ändå. Sen kommer jag inte lämna in den till volvo utan någon annan med lägre kostnad/timme. Bilen har idag rullat 5500mil så för mig är det 5år bort innan 9000mila service.
av Rille67
Ja min MY10 ska kontrolleras enligt Gooose. Jag tycker f-n det är skandal att inte dom största ÅF (Bilia, Upplands Motor) har koll på detta. Dom bryter uppenbarligen mot Volvos servicepunkter. Helt otroligt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Rille67 skrev:Ja min MY10 ska kontrolleras enligt Gooose. Jag tycker f-n det är skandal att inte dom största ÅF (Bilia, Upplands Motor) har koll på detta. Dom bryter uppenbarligen mot Volvos servicepunkter. Helt otroligt.
Det är ju inget märkligt alls. Bilia kör ju stenhårt med "Service för bilar äldre än 6år" där man skippar alla tillägg och byter olja, nollar lampan och stämplar serviceboken, typ. Allt för att få ner priserna och locka kunder till en sämre produkt. Skitdåligt.. Du kan INTE lika på en Biliastämpel, inte ens fakturan, du måste veta vad som skall göras och verifiera att det verkligen gjordes med hjälp av protokollet.

/Martin
av Mubin
Hej, Jag lånar tråden lite.
Alla 5cyl motorer med eller utan turbo bensin eller etanol har fasta ventiltryckare. Det finns alltså inga ventilbrickor att justera ventilspelet med. Rätt ventilspel är inställt vid montering av motorn. Det finns inga inspektionshål el dyl. för att komma åt med ett bladmått att kontrollera ventilspelet.
Hur man kollar ventilspelet på en sådan motor är en gåta för mig. Jag tror att de fasta ventiltryckarna kom 2000 el 2001. Dessförinnan var de hydrauliska som var självjusterande. Jag tror att de första åren efter införandet av de fasta ventiltryckarna så fanns det inspektionshål. Man kunde lossa en skruv och känna spelet med ett bladmått. Vad jag vet har aldrig några ventiler behövt justerats.
Skulle det vara ventilknack = stort spel byter man nog till ett nytt cylinderhuvud.
2.OF är en fordmotor kanske det finns ventilbrickor eller "shims" på den som gör att det går att justera.

/Mubin
av MattiasD
Ingen som listat ut varför vissa motorer ska ha kontroll av ventiler och till synes samma motor - behöver det inte? Det ligger nära tillhands att dra slutsatsen att Volvo bytt till billligare komponenter efter ett visst tillverkningsdatum. Volvo kanske sparar 500 kr i tillverkningskostnad, och så slänger de på en servicepunkt som kostar 9000 kr som vi får betala.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
Så nu är alltså läget att det är vissa inom ett visst årsmodellspann? Är endast 2.5ft inkluderat i detta eller kan även 2.5t vara det? Nu när vi vet att det inte ens är alla 2.5ft så kanske anledningen till att ingen rapporterat det om 2.5t bara är slump.
Jag har en kollega som var nära utvecklingen av 5cyl otto under många år, ska försöka komma ihåg att fråga honom om han vet något.
Användarvisningsbild
av Camel
1. Den enda rimliga förklaringen jag har uppmärksammat, som är orsaken till att etanolmotorer behöver byta olja oftare, är att etanol bryter ner motoroljans additiv (för förbättrade smörjegenskaper) mer och snabbare än bensin. Bränsle kommer alltid ner i vevhuset till oljan i varierande grad på motorer.

2. En ottomotor kan arbeta med högre förbränningstryck på etanol än på bensin pga bättre knackningsegenskaper hos etanol. Särskilt stor blir skillnaden på överladdade motorer. Vid höga förbränningstryck är det extra viktigt att ventilerna tätar ordentligt.

Sammantaget innebär dessa två punkter att etanol ger lite mindre marginal än bensin att slarva med oljebyten samt att t.ex. ventilspelet kan ändra sig fortare pga större slitage på friktionsytor.

Detta skulle förklara att t.ex. 2,5FT är i behov av ventiljustering oftare än 2,5T. Men jag har ingen förklaring till att 2,5FT MY09 inte omfattas av extra ventilkontroll mer än att Volvo inte ville ändra serviceschemat retroaktivt för äldre modeller.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej