Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hmm,

Vet ni vad som förbryllar mej mest med denna tråd?

Den totala avsaknaden av kommentarer från medlemmar med
utalanden typ "enligt källor inom Volvo", som man kan se i andra
trådar som genererat stort intresse. Jag själv tolkar detta som att
från Volvos sida så är det locket på. Gissningsvis därför att man vet
att prestandan i genIV inte är i parritet med genV. Vilket i sin tur är
ett medvetet val för att spara pengar? I detta läge kanske det spelar
in att VW har valt systemet. Att volvo då väljer att lägga sig på samma
nivå som VW kanske kan vara OK för vissa, men knappast för det som vill
ha en premiumprodukt som konkurrerar med de bästa.

Jag håller det för troligt att om Volvo ville så skulle man mkt väl kunna
köpa gen IV från Haldex fortfarande. Men som sagt, det är inte topp-
prestanda som verkar gälla.

För min del så är jag ambivalent inför hur jag skall göra vid nästa bilbyte.
Som tur är det 1-år dit och jag hoppas verkligen inte att denna tråd stängs
ännu på ett bra tag. Får troligen ta ut en demovagn till vintern och testa.
Själv var jag helnöjd med genIII i min första S60, supernöjd med genIV i
S60 resp. V60. Om GenV är som gen III i praktiken kan det fungera för mej.
sämre än så, får leta annan billeverantör.
Att skylla på VW tror jag inte har något med sanningen att göra. Hade Volvo velat fortsätta köpa genIV hade man garanterat fått det. Men nu valde man en billigare modell och det kan jag faktiskt tycka är okay under förutsättningar

-att man informerar kunderna, ÅF och verkstäder att fyrhjulsdriften är annorlunda
-att den prissätts efter funktion

Tyvärr har man ju istället försökt öka marginalerna genom att sälja sämre produkter till samma pris och sedan dölja det. Det tycker jag inte är så snyggt.
andreas_lofgren skrev:Tyvärr har man ju istället försökt öka marginalerna genom att sälja sämre produkter till samma pris och sedan dölja det. Det tycker jag inte är så snyggt.
När det gäller V60 D4 så är prispåslaget på AWD nu bara 7 000 (om man räknar in automatlådan). Det var väl runt 25 000 tidigare, om jag minns rätt, så där har man iaf minskat priset till slutkund (utan att informera, dock).
ForestC skrev:
andreas_lofgren skrev:Tyvärr har man ju istället försökt öka marginalerna genom att sälja sämre produkter till samma pris och sedan dölja det. Det tycker jag inte är så snyggt.
När det gäller V60 D4 så är prispåslaget på AWD nu bara 7 000 (om man räknar in automatlådan). Det var väl runt 25 000 tidigare, om jag minns rätt, så där har man iaf minskat priset till slutkund (utan att informera, dock).
'
Fast det är väl i princip bara på V60 D4 AWD man gjort det också, de andra har ju kvar samma pris som tidigare (typ 20k extra). Det finns en prisjämförelse längre bak i tråden.

För övrigt tycker jag tråden har hållit sig på en förvånande hög nivå, tyvärr kommer den väl inte komma så mycket längre är jag rädd. Allt är utrönt och konstaterat från alla håll och kanter...

/Martin
MartinS skrev:För övrigt tycker jag tråden har hållit sig på en förvånande hög nivå, tyvärr kommer den väl inte komma så mycket längre är jag rädd. Allt är utrönt och konstaterat från alla håll och kanter...

/Martin
Det har ju varit målet hela tiden, att försöka hitta fakta/information som förklarar och svarar på varför man upplever att bilen/systemet uppför sig på ett visst vis. Så det inte blir en gnälltråd.

Och det finns nog inte mycket att tillägga. Hoppas bara att volvo jobbar på att få fram en något bättre mjukvara än de två nuvarande.
VolvoB20 skrev:3. Vid kontakt med Volvos centrala kundtjänst så gick det inte heller att få någon information...
PS. Min ÅF och Verkstad har varit SUPRBRA, men det kan ju inte göra något när Volvo centralt inte ger dem info. DS
Jag känner igen det där.
Volvo har fortfarande inte bestämt sig för om mitt problem med att radion har för vana att söka, och hitta, andra (svagare) sändare än min lokala varje morgon är en funktion eller ett fel. Det har snart gått ett år.
Bilia tyckte att jag skulle läsa instruktionsboken, men Upplands Motor konstaterade att "felet" finns på fler bilar än min (dock långt ifrån alla) och de håller med om att det knappast skall vara meningen att radion uppför sig på detta sätt.

Sorry för OT.
gooose skrev: Jag ber dig Amli inget person på hopp i denna annars så informativa tråd :!:
Det var inte mening som personhopp, och det ber jag så mycket om ursäkt att det framstod som. Jag menar att det har gått ifrån att vara informativt till ren smutskastning. För det ger inte en korrekt bild. Då VolvoB20 står för typ 50% av inläggen i denna tråd kan det nästan framstå att hans åsikt är ett faktum.
gooose skrev:
Vet ej vad Du Amli kör
Jag kör i dagsläget en BMW X5 E70 3.0d. Innan dess en XC70 II D5 (med gen 4) och innan dess en Audi A4 Quattro 2.0T.
Linqid skrev:
Att påstå att det hinner "slira till ordentligt" för att man passerar en isfläck på vägen med Gen 5 är lite att måla fan på väggen, så illa har jag svårt att tro att det är. Och både filmer och bilder i tråden har visat att skillnaden mot Gen 4 inte är så stor - i praktiken - som det först verkade. Även om det är mycket trist att Volvo väljer att gå från marknadsledande inom området till att bli en medelmåtta. Pengar styr som med allt annat...

Oavsett, så väljer jag nog att säga som Amli - uppfyller den inte längre dina (rätt höga, jämfört med snittkunden..) krav så byt ut skiten. Jag förstår att du är missnöjd och hade förmodligen varit lika arg själv om jag varit i din situation men vid det här laget känns det som att diskussion gått lite i stå och mest övergått till ALLT SUGER-läge...

Det jag är mest besviken på från Volvos sida var att man inte gick ut med någon information om generationsbytet inför MY13. Då hade man åtminstone som kund fått chansen att göra ett aktivt val, även om det hade varit ett obeprövat sådant. Som någon nämnde tidigare, det kanske är en 9-3 XWD med eLSD man ska skaffa sig om man vill ha riktiga prylar.. 8)
Precis min tanke, fast mycket snyggare formulerat ;-//

Jag ber ännu om ursäkt till VolvoB20 om mitt tidigare inlägg uppfattades som ett påhopp på dig. Det var det inte. Jag upplevde bara som sagt att dina åsikter började gå från informativt till ren smutskastning.
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 130

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]

Så någonstans runt 10- 15 000 mil, run[…]

Byta front, huv o skärmar