Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Jaha, nu har jag haft bilen i 1½ månad och hunnit köra 500 mil lite drygt. Tänkte jag skulle göra en jämförelse, kanske inte en helt rättvis sådan eftersom V70in är årsmodell 2013 och Passaten var en 2009 med 14000 mil på nacken. Men jag gör ett försök. Jag skrev den här guiden på VWPC så den är kanske lite vinklad åt det hållet, men jag är mest nöjd med Volvon hittills och det är ju det som är det viktiga ;)

Som ni möjligtvis läst så hade jag en Passat GT TDI DSG 2009 i ca 9 månader. Från vecka två så strulade den. I början var det värsta felet som var svänghjulet mellan motor och växellåda som det var obalans i. Fick det bytt på good will tack vare handlaren där jag köpte bilen. I övrigt var det tre fall av rost. Inga driftstopp men trots allt allvarliga fel som inte ska finnas på en så färsk bil!

Nu har jag tagit ut en Volvo V70 som personalbil. D2 med powershift, dvs 115hk 1,6liters 4a med dubbelkopplingslåda. Många av fördelarna med "min" nya bil är just problemfriheten eftersom jag aldrig kommer behöva betala något mer än vad min månadskostnad är plus drivmedel.

Jämförelse mellan drivlinorna
Det är inte helt rättvist här heller. Naturligtvis till Passatens fördel.
170hk i en lättare bil mot 115hk i en tyngre bil.
Passatens motor är grym och tillsammans med DSG är det ett suveränt paket med snabba och ryckfria växlingar. Jag har tydligen blivit bekväm och gillar automat, men även DSGn har ju sina nackdelar. En automatlåda vet inte alltid vad man vill.
Volvons motor är på 1,6 liter och är samma som i PSA och Ford. En välbeprövad pjäs också. Dessutom har den S/S som faktiskt fungerar över förväntan. Fördelar/nackdelar tar upp i många andra trådar!
Volvons powershift spelar inte i samma division som DSG. Visst gör den sitt jobb, men den är ruskigt långsam på att bestämma sig för vilken växel som ska i ibland!. Påminner lite mer om en konventionell automatlåda. Alla växlingar sker silkesmjukt, tom lite för mjukt i sportläget.
Volvons låda är fortfarande ny och därför kanske inte helt inkörd i hur den ska fungera ?

Spaken i Passaten var av gamla modellen, den nya påminner om Volvons med låsgreppet framför spaken. Volvo har fattat galoppen att sportläget ska ligga till vänster! Det manuella läget känns mkt lättare att använda, bara plus och minus som skulle byta plats för att det skulle bli riktigt race (Bleh- ..
Bild

Vad det gäller förbrukningen så är den nästan lika på båda, vaddå miljöbil? Volvon är inte riktigt inkörd och har gått ca 70 mil av 500 mil med husvagn/släp.
Bild Bild

Chassit:
På passaten satt det sportchassi och det gör det även på Volvo. Här är det stor skillnad mellan bilarna. Passaten styrde möjligvis in lite kvickare, men i övrigt är Volvon bättre. Komforten är grym i Volvon, sväljer ojämheter mycket bättre och ljudnivån är mycket lägre än i Passaten. Den nya passaten är nog något bättre, men inte så bra som i volvon.
Passatens skitsnygga 18" chicagofälgar gör naturligtvis inte saken bättre, jämfört med volvons 16" med 205/60-16 däck. Jag gillar 16" fälgar har jag kommit fram till!

Ergonomi:
Passaten hade sportstolar i skinn och Volvon har komfortstolar i skinn. Naturligtvis satt man fastare i passaten, men volvons stolar är bekvämare. Saknar möjligtvis lite sidostöd, men det är ju fortfarande inte racerbil jag har. Jag sitter mycket bekvämare, även i baksätet sitter man riktigt bra. Lite ont om utrymme, men mer om det senare!
Båda bilarna går att justera riktigt bra. Det skrivs alltid om hur bra bilarna är för långa personer, men aldrig tvärtom. Min sambo är 154 cm lång och där har vi ett gissel när vi ska hitta bil. Skjutmånen är inte alltid som den ska vara. I båda bilarna är det dock inga problem, el-stolar med minne skulle vi naturligtvis haft. Dock är det för mkt pengar.

Utrymmen:
Utrymmena i båda bilarna är bra, men det är på olika håll. Volvon är mycket bredare, framförallt i bagaget och passaten är det på längden.
Skillnaden mellan öppningen i bagaget är 20 cm till volvons fördel och det gör mycket. Två barnvagnar bredvid varandra är inga problem. Passatens utrymme under insynsskyddet sväljer mer på höjden och konstruktionen på gardinen känns bättre. Volvons är bredare och känns otymplig.
Våra två bakåtvända barnstolar hade nog rymts bättre i passaten. Samtidigt som vi bytte bil bytte lillgrabben även stol till en stor stol så vi hann inte testa.

Teknik:
Volvon har rätt mycket modernare inredning jämfört med passaten. Har dock kommit på att jag saknar endel saker från passaten.
Farthållaren är en sak. Volvon har den i ratten, skit tycker jag och dessutom måste man aktivera den varje gång som den ska användas. Det är mycket bättre med en spak bakom kringlan där man slipper släppa rattgreppen för att hantera. Samma sak som att blinkersen hade suttit som knappar på ratten :D
Regnsensorn är också väldigt klumpigt utformad. Denna måste man aktivera varje gång också, med en knapp på spaken. Varför inte bara alltid låta den vara igång? Fördelen med volvon är att man kan välja att köra med enbart intervalläge, som kan vara bra i tex. snöfall.
I volvon har jag BT med möjlighet att streama. Det hade jag inte i Passaten så det kan jag inte jämföra. Volvons telefonsystem är riktigt bra! Nummerknapparna fungerar riktigt bra och hela alltet är smidigt att hantera.
Volvon känns i vissa fall som äldre i tekniken. Ett ex. är när vindrutetorkarna går och man slår av tändningen. Då stannar torkarna där dom befinner sig :O
Det finns inte någon riktigt belysningsautomatik på volvon. Passaten är något smartare som tex. inte sprutar spolarvätska på strålkastarna på dagen. Volvon gör det hela tiden. Passaten har ju även sina kurvljus som lyste upp hörnor osv riktigt bra, detta har väl dock blivit sämre på nya passaten. Båda har aktiva strålkastare som följer vägen.
Ljuset är det ljusår skillnad mellan. Volvon har så mycket bättre ljuse så det nästan är skrattretande, visst passaten hade rullat i 4 år och 14000mil men det har nog aldrig varit särskilt bra.
Bakrutetorkaren går att ha aktiv på Volvon samtidigt som man spolar vindrutan. Omöjligt i passaten och lite omständigt.
Volvon har även lite andra system som inte fanns i passaten, men som jag sluppit testa ännu. City Safety tänker jag främst på. Vw har väl något liknande i nya passaten, men i Volvon är det standardmonterat.

Detta är vad jag kommer på för tillfället. Bara lite reflektioner och jag har inte vägt in så mkt om problemen med rosten osv.
Jag är nog mer en Volvomänniska, men VW har ju oftare intressantare drivlinor och attraktivare priser. Dock är mitt Vw-förtroende ganska skadat för tillfället, men vem vet man kanske trillar dit igen om några år. Volvon ska jag iaf köra i 4 år till.

EDIT 1 18/8-12: Ny sak jag kom på.
Varför i hela friden kan man inte ha en summer som låter när man släcker tändningen och ljuset (ex parkljus) är på? Skitlätt att glömma det ju. Särskilt om man vill vara cool och köra med dimljus ibland.

EDIT 2 19/8-12:
Den jäkla bakluckan och torkaren som sitter på den...
Luckan måste smällas igen och torkaren trillar ofta ner på lacken. Jag ska kolla med Volvo om det är något dom fixar..
Senast redigerad av 2 mattish, redigerad totalt 0 gång.
av mattish
Lite bilder.. Båda är snygga bilar. Tycker 3C är snyggare än den nuvarande passaten (som benäms likadant fast med något tillägg). Färgen på Volvon är mycket mer förlåtande jämfört med den svarta på passaten när det gäller smuts. Passaten måste dock ha extraljus för den rätta looken ;)

Bild

Bild

Bild

Bild
av mattish
Jag lägger in historien om min Passat och varför mitt förtroende för VW är mycket naggat i mitten av cirkeln:P

Läget med den var följande:

När den stod på bilfirman (sep 2011) så upptäckte jag galvblåsor på bakluckan. Lacken bubblade sig. Efter snack med VW som har lackgaranti på 3 (!) år så skulle det förmodligen täcka det. Köpte bilen trots allt och var väldigt nöjd, fast det skulle bara vara ett tag visade sig. Efter två veckor så började växellådan leva djälvulskap:

Detta är precis som det står tidigare i tråden det beryktade dubbelmassesvänghjulet. Ett relativt vanligt fel och det är dyrt att åtgärda. Bilen kan gå väldigt länge efter att det börjat låta, men det låter verkligen inte trevligt. Jag hade ren tur att bilfirman (icke VW) som kämpade åt mig iom deras beg.garanti en Goodwill åtgärd och fick det fixat. Ca 25000:- kostar en rep av detta.

Efter ett tag så fick jag även ett samtal från VW som bekräftade att jag skulle få min bagagelucka omlackerad. Dessutom hittade vi galvblåsor på tre dörrar och en tröskel som även de skulle bli omlackerade. Härligt tänkte jag men hur länge skulle det vara. VW har som policy att inte lämna ut en lånebil när bilen är inne på garantiåtagande. Två veckor skulle omlackeringen ta och där stod man utan bil... Tur att min morsa har en bil som familjen fick plats i som vi fick låna och hon tog min atos.

Bilen kom tillbaka och den var verkligen jättefin på de omlackerade partierna. Övriga bilen var också i bra skick (trodde jag)..

Efter en månad (jan-12)så tvättade jag bilen noggrant och hittade mer rost! Dessutom i lucköppningen ovanför -bagagerummet, där dom ändå haft av luckan förra gången den var inne. Får förklaringen att dom inte får påpeka för kunden att rost finns utan klagan måste komma från kunden. J*lva rötägg!

Jaja, åter igen skulle det skickas iväg för att få godkänt. Nu hade ju lackgarantin gått ut och jag skulle förmodligen inte få något på lackgarantin. Men detta var rost, i en skarv och det hade börjat under lacken. Efter många påminnelsesamtal och lite stressande fick jag beskedet att bilen skulle in på omlack igen! Suck. Utan bil igen i 1½ vecka, tack morsan för räddningen återigen.

Fick tillbaka bilen och börjar bli måttligt trött på detta. I mars är det återigen dags, insidan på bagageluckan börjar det synas rost också. Den här gången tänkte jag vänta lite med att ansöka. En månad gick och jag la ut bilen på annons eftersom jag fick möjlighet till personalbil genom jobbet, en underbar grej som jag hoppade på.

Det tog lång tid innan någon ringde på bilen. När jag sänkt priset två gånger så började det ringa personer.
En intressent ringde från grannstaden och jag körde och visade den. Vad tror ni att han hittade? MER ROST!!!
Höger framdörr på insidan, den enda dörren som inte är omlackerad. Suck igen. Nu sket väl sig affären, men intresset fanns fortfarande. Jag åkte ner till Bilcentrum, direkt till skadeverkstaden och fick bemötandet: Hej, är du nu här igen? Ja, jag kör ju VW fick dom tillbaka. Fick det godkänt direkt av skadechefen och med hans ord så köpte dom bilen.
Användarvisningsbild
av bjornw
Kan hålla med dig om det mesta du skriver när jag tänker tillbaks på mitt Passat-äventyr för 5 år sedan, ägde den i 8 mån varav den spenderade ca 3 på verkstad (ingen lack). Den hade dock en TFSI sugmotor på 150 dystra hästar och en manuell låda. Otroligt seg och oinspirerande bil. Tyckte också att fjädringen var skum och många blev åksjuka i den (ingen sportfjädring). Det är flera detaljer som Volvo skulle behöva ta efter, tex som du nämner torkare och interiörbelysning. Men överlag kan jag leva med de bristerna, fördelarna med Volvon överväger med råge.

Jämför jag med vår Golf VI är mycket det samma, förutom att den bullrar än mer. Innan den hade vi en Golf V som rostade överallt trots byte av skärmar och omlack ett par gånger på garanti. Till slut gick de med på att byta in den på VW återförsäljaren mot en ny Golf, annars hade vi aldrig blitt av med den. Den hade dock bara gått 5000 mil och var knappt 3 år. Tycker generellt att kvaliteten på VW/Audi är överskattad, de är varken bättre eller sämre än andra utan ligger nog i mitten någonstans. Får se hur länge det dröjer innan nya golfen också börjar rosta...
Användarvisningsbild
av MartinS
Intressant läsning, tack för det.

Jag kan dock inte hålla med dig om att det skulle vara bättre med en spak för farthållaren än att ha knapparna på ratten, men detta är ju en detalj och antagligen mest en vanesak.

/Martin <-- Rattknapp på XC60 och spak på S40.

PS. De få kompisar jag har som kör VW bilar har också haft dom otaliga dagar på verkstaden. Märkligt nog verkar bekantas "Skodor" fungera mycket bättre, men de har ju å andra sidan ofta en mer beprövad teknik i sig.
av MattiasD
Tack för intressant läsning! Det är märkligt hur VW kan ha så mycket problem. Jag valde själv mellan V60/V70, Passat och A4 vid senaste bytet. A4 gick direkt bort eftersom jag ville ha automat. V70 gick bort eftersom det är lite tråkigt att väljka samma bilmodell igen. Det blev en V60. Inte för att Volvo är perfekta på nåt sätt, utan för att Passat verkar ännu sämre vad gäller kvalitet och service. Hoppas du blir nöjd med din bil (trots att Volvo Finans valde motor åt dig). 50% merförbrukning är tyvärr ganska normalt för motortypen. Jag reagerar över din fina växelspak. Den ser mycket mer elagnat ut jämfört den i min V60. Har Volvo ändrat på spaken inför MY13? På min ligger dessutom det manuella/sport läget till höger vilket inte är så bra. Till vänster som på din är mycket bättre. Är det också en nyhet inför My13? Eller har V70 alltid haft så med Powershift?
Användarvisningsbild
av MartinS
Desmodue skrev:En sak på Volvon som jag blir knas på är att de manuella växlingslägena är åt fel håll, - skall vara frammåt och + bakåt men det är ju som jag är invand.
Helt riktigt, det är helt skruvat med + frammåt, men det kanske volvo får till om några år... :)

/Martin
av Linqid
MattiasD skrev:Har Volvo ändrat på spaken inför MY13? På min ligger dessutom det manuella/sport läget till höger vilket inte är så bra. Till vänster som på din är mycket bättre. Är det också en nyhet inför My13? Eller har V70 alltid haft så med Powershift?
Alla modeller utom XC90 går att beställa med den nya spaken så vitt jag vet. Fått kritik för att vara rätt plastig, tyvärr..
Kul att sportläget är till vänster! Har en T4 med PS och där är det inte ett rätt, manuella läget är till höger och precis som med den nya spaken är plus uppåt och minus neråt, helkass!
av mattish
Ny sak jag kom på.
Varför i hela friden kan man inte ha en summer som låter när man släcker tändningen och ljuset (ex parkljus) är på? Skitlätt att glömma det ju. Särskilt om man vill vara cool och köra med dimljus ibland.

Uppdaterat i huvudtexten också!
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]