Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rasten
Hej!

Jag har lite problem med min volvo V40 2.0t -00

Förra veckan hade den stått stilla i fyra dagar resulterade i att batteriet laddat ur. Fick hjälp av en kompis åkte hem och laddade den ett par timmar.
Nästa morgon startade den inte fick återigen hjälp och åkte hemåt behövde tanka och den dog som förutspått på bensinstationen efter tankning.
Där fick de hjälpa mig med start också.

När jag tillslut kommit hem laddade jag den ca13 h över natten. På morgonen körde jag den 8 mil och vid tankning dog den igen.
Fick hjälp med att kolla batteriets kondition och det var inte helt dött 12,5 volt var den uppe i.

Men vi köpte nytt batteri i alla fall. Men problemet kvarstår det är lite bättre den startar nu men den är väldigt svag och lägger av vid tomgång eller svagt gaspådrag vid start.

Är det någon som har några idéer om vad detta beror på?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av MartinS
Hur mycket laddar generatorn? vad har du för spänning över batteriet när bilen är igång?

/Martin
av Rasten
Har tyvärr ingen aning ska åka och mäta det imorgon. Nu är den i alla fall svårstrtad efter ett par körningar så den verkar ladda ur när man kör.
av richey
MartinS skrev: Hur mycket laddar generatorn? vad har du för spänning över batteriet när bilen är igång?

/Martin
Har du mätt spänningen över batteriets poler när motorn är igång?
Bör ligga runt 14,4V om allt är som sig bör.

Lägre än det så hade jag kikat närmare på generatorn...
av Rasten
Den låg på 13 någonting när vi kollade på bensinmacken. Så det är väl något fel med den...

Får lämna in den till en kompis så får han kolla närmare.
Användarvisningsbild
av MartinS
13 något är ju svårt att säga något om, en hög 13 kan va okej (om än lite för lågt) medans en låg 13 är illa. Men mest troligt är det något galet med laddningen.

/Martin

Inga problem så länge skarvningarna &au[…]

Prestige Performance

Hej. Undrar bara kort om någon här vet […]

Även bilar som inte har elmotor är tunga[…]

Amerikanare är de största exponenterna[…]