Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Kör själv en D2 i V50 och kan hålla med om att den kan kännas tokslö om man hamnar utanför (under) varvtal då turbon laddar, eller innan den byggt laddtryck...det finns inget "grundvrid" som i en större maskin där inte allt hänger på laddtryck. Dock är det i mångt och mycket en vanesak, men samtidigt så skall det inte varvas diesel om det skall gå billigt..
Vibrationer är i sig inte så farliga, men eftersom man ibland hamnar på rätt låga varvtal så sjunger ibland delar av bilarna med på ett annat sätt än en lite mer varvande motor, och lite "rått" går allt dieslarna..

/Thomas
av Gourmand
Nja, strax över tomgångsvarv så skjuter dessa dieslar på rätt bra, därefter gäller det att växla upp tämligen omgående. Det är ju just vardagsegenskaperna med kraft i även de mindre motorerna på de varvtal man använder till vardags som är poängen. Raka motsatsen till de Alfor jag förr om åren körde. Där hände inte ett skit förrän vid 3500 varv, sen exploderade det. Låg utväxling för att de skulle orka, alltid högt varvtal, drog mängder med soppa. Dagens mindre snåldieslar går egentligen oerhört mycket bättre än dessa entusiastbilar någonsin gjorde.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ju klart man tar sig från A till B med en snåldiesel, men det går inte fort och det är ett j-vla petande i lådan för att hela tiden hålla optimalt varv. Under 1600rpm tycker jag de är så sjukt slöa att det i vissa situationer kan upplevas som trafikfarligt, t.ex. Utfart på snabb landsväg utan att slira på kopplingen lite för mycket. Hur de är att köra med familj och semesterpackning vill jag inte ens tänka på, omkörningar kräver väl kilometerlånga rakor eller kamikaziambitioner.

Naturligtvis är sånt här väldigt subjektivt, men det är mina erfarenheter och synpunkter efter cirka 1500 hyrbilsmil i v60 och v70 DrivE.

/Martin
av mattish
MartinS skrev:Det är ju klart man tar sig från A till B med en snåldiesel, men det går inte fort och det är ett j-vla petande i lådan för att hela tiden hålla optimalt varv. Under 1600rpm tycker jag de är så sjukt slöa att det i vissa situationer kan upplevas som trafikfarligt, t.ex. Utfart på snabb landsväg utan att slira på kopplingen lite för mycket. Hur de är att köra med familj och semesterpackning vill jag inte ens tänka på, omkörningar kräver väl kilometerlånga rakor eller kamikaziambitioner.

Naturligtvis är sånt här väldigt subjektivt, men det är mina erfarenheter och synpunkter efter cirka 1500 hyrbilsmil i v60 och v70 DrivE.

/Martin
Fullt godkänt med sådana synpunkter när man har så många mil bakom sig. Dock ser jag ju vad du har för bilar till vardags och ska man köra en DrivE så ska man nog göra det hela tiden så man får in rätt körstil. Det går inte att bara sticka ut på landsvägen i en lucka, man får vänta lite längre. Den där omkörningen gör man inte eftersom man vet att man inte hinner det.
Hela körningen blir lugnare. Det märkte jag framförallt nu när jag gick från Passaten 170hk tdi till V70. Dock gör sig automaten riktigt bra till D2an, trots att den är ljusår efter DSG i snabbhet och klokhet. Den gör ju att man inte behöver fundera på vilken växel man behöver ha i.

Med packning, familj och husvagn efter så är inte bilen så mkt slöare än utan alla dom sakerna. Man marchar på riktigt bra, spärrar lådan i 5an och då orkar den på överallt i princip.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror de fungerar mycket bättre med automat än manuell, men det har jag tyvärr aldrig haft möjlighet att prova. Jag stör mig egentligen mer på det eviga vevandet i lådan och de 'farliga' starterna än själva färden när man väl ligger i rätt hastighet, och de problemen skulle ju en automat lösa.

På måndag sticker jag iväg en sväng (150mil på tre dagar) med någon snåldieselhyrpassat, det skall bli spännande, annars brukar jag försöka få en V60.

/Martin
av Gourmand
Skulle ju vara intressant att höra hur trådskaparen uppfattar sin bil efter motoroptimeringen. Det var ju där någonstans som denna tråd började. Den enda erfarenhet av detta jag har är från min förra bil V50 1,6 Drive (109 hk). Han som köpte den av mig anlitade BSR och han är mkt nöjd med resultatet. Jag har kört den efter uppdateringen och den har nu 139 hk och 315Nm. Bilen går makalöst bra, utan några nackdelar. Detta går ju naturligtvis utmärkt att göra även på V70 med PSA-diesel. Undvik däremot de billiga fultrimmen, det skulle iaf jag göra.
av JohnB
Jag har tyvärr inte fått mitt trim än så jag kan inte uttala mig om hur den är när den är trimmad. Att motorn är tokslö har jag svårt att tänka mig även i en V70. Min C30 drar fint från ca 1200 varv och jag kan lägga i femman i 60 utan problem. Visst att man hör att det sitter en diesel under huven men det visste jag ju redan. Min S60 är iofs ingen Ferrari trots kulören Passion red :wink: men visst går den mjukare och omkörningar känns säkrare men då kostar den också exakt dubbelt så mycket att köra som C30'n om man bara räknar drivmedel. Jag trimmar min C30 enbart för att få lite mera oumpf mellan 80-120. Att den gör 150 vid 3000 varv gör inte ont heller. Då går det knappt 120 i S60'n :roll:

/John
av Gourmand
Det är just så man ska tänka, om man vill göra en seriös optimering av motorn. Dessa motorer har uppenbarligen mer att ge för ännu bättre körbarhet. Inget toktrim, bara en utveckling/optimering av bilen. Rapportera gärna om dina erfarenheter när den nya mjukvaran är installerad
av Mccartney
Jag tycker egentligen inte att en v70 ska ha mindre än 140hk, det är en stor o tungbil. Nästan farligt med mindre antal Hk:)
av mattish
Mccartney skrev:Jag tycker egentligen inte att en v70 ska ha mindre än 140hk, det är en stor o tungbil. Nästan farligt med mindre antal Hk:)
Vad är det som är farligt? Att jag inte kan köra i hög hastighet? Sist jag kollade är max 120km/h i Sverige och jag har hunnit med en sväng i Tyskland och Danmark med max 130 också. Lägger man dessutom på momsen på den hastigheten så är det fortfarande inga problem att hänga med!!
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]