Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Tycker att kopplingen tar ganska långt upp på min 945a (M90).. Kopplingen är bytt sen ca 1000 mil sedan.. Om man kör och håller stabila 70 t.ex behöver man inte trycka specielt långt för att den skall frikoppla..

Är det så på 940 att kopplingen är väldigt känslig att den tar långt upp? Den slirar INTE eller något sånt.

Några ideer? har testat lufta men inte blivit någon skillnad
av rid54
Hej.

Normalt har ju hydraulmanövrerade kopplingar inget justerbart "spel" i mekanismen. Däremot kan ju "onödig" rörelse uppstå, om det finns glapp mellan de mekaniska komponenterna (kolvstång><kopplingsgaffel eller pedal><huvudcylinderns kolv). Har man problem med "dragläget" måste man nog se över alla ingående komponeneter. Dessutom kan ju läckage och konstigheter i hydraulenheterna påverka känslan. Kolla all ingående mekanik och se till att alla fjädrar är hela och att alla "leder" är smorda och fria från onormalt glapp, från kopplingsgaffel till pedalställ.

Mvh
/Rickard
BFT skrev:Intressant. På min 945 -98 tar kopplingen väldigt lågt. Måste trycka i botten och den drar direkt vid uppsläpp. Vad jag förstår går det inte heller att justera. Den har alltså hydralisk koppling
inte vxl lådan som är lös då? Var det på polarens, märkte när vi skulle byta koppling, bara lämna tbx och dra åt lådan hehe;)
BFT skrev:Intressant. På min 945 -98 tar kopplingen väldigt lågt. Måste trycka i botten och den drar direkt vid uppsläpp. Vad jag förstår går det inte heller att justera. Den har alltså hydralisk koppling
kopplings stången eller vad det heter nere vid växellådan blir sliten med tiden vart med om och sätt flera gånger att han hoppar ut ur cylindern och ställer sig på tvären så att han fastnar så att inte koppling tar alls inte så roligt. Men en verkstad jag hade praktik på tog bara en kula från något
trasigt gammalt lager å svetsade på änden så blev det bra
Volvo car UX

HK i min bil

Bilen tappar inte kompression av att bärgas, […]

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]