Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
låter som någon gillar reklam för excel olja.
Jag skulle vilja se faktablad på att biltemas 5-50 inte är helsyntet.
Biltema skitolja säger fortfarande var och varannan person ute i landet.......
av Fartdåre
Nexus skrev:låter som någon gillar reklam för excel olja.
Jag skulle vilja se faktablad på att biltemas 5-50 inte är helsyntet.
Biltema skitolja säger fortfarande var och varannan person ute i landet.......
Tycker bara att Excel är den mest prisvärda man kan köpa. En äkta helsyntetolja med hög kvalitet och med det rätta innehållet
från en välkänd tillverkare för Biltema pengar.
Skulle aldrig någonsin köpa en dunk Edge för 900:- eller Magnatec för 650:-. Då betalar jag ju bara för marknadsföring och en sminkad mineralolja.
Att sedan oljan kanske har egenskaper som efterfrågas av biltillverkaren är en annan sak. Kan ju vara så att man måste använda den.
Tyvärr köper folk just för att oljan är bra marknadsförd och ibland av tradition. Vad som är i dunken vet man inget om, man
förlitar sig på ett rykte. Jag förlitar mig på innehållet.
Just nu kör jag på Biltemas 5w40 för att den var mest lättilgänglig.

Det finns datablad på Biltemas hemsida men nu får man bara upp "internal server error". Hur som helst så innehåller
5w50 inte polyolefiner. Enligt dagens definition är den dock ändå en helsyntet...

Att Biltemas produkter har dåligt rykte är väl inget nytt. Tidigare levererades oljan av Statoil och den har ingen direkt
klagat på, men Biltemas fick kritik trots att det bara var olika flaskor. Vet inte vem som levererar idag men oljan har
rätt innehåll och har hög klassning och det räcker för mig.
Vad som gäller för de billigare oljorna i sortimentet har jag inte satt mig in i. Finns heller ingen anledning när den
kostar så lite som den gör. Varför snåla 80 spänn och köpa halvsyntet..?
av Fartdåre
Kollade lite på STARTA Super syntet 5w-40.
Den har samma kvalitets klassning som Q8 Excel. Uppfyller också samma krav hos MB, Volvo, GM, Renault och VW.
Enligt databladen verkar de också ha samma ingredienser.
Kostar 349:- för fyra liter hos Jula. Också lite av ett fynd om man har nära till ett Jula varuhus.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Q8 Excel är riktigt bra, har även kört Mobil super 3000 5w-40 (i 850in) , som jag antar är riktig helsyntet? Betala 1350kr för en 20L dunk vilket blir 67,5 kr/lit vilket jag tycker är prisvärt!

/Kalle
av Fartdåre
~Kalle~ skrev:Q8 Excel är riktigt bra, har även kört Mobil super 3000 5w-40 (i 850in) , som jag antar är riktig helsyntet? Betala 1350kr för en 20L dunk vilket blir 67,5 kr/lit vilket jag tycker är prisvärt!

/Kalle
Absolut prisvärt.

Var på Maxi och handlade. De hade en olja som heter "Motor olja Helsyntet 5w40" kort och gott, från scandiaoil/Stena Metall. Kollade upp den
för skoj skull. Den är nästan helt baserad på polyolefin, alltså äkta syntet enligt konstens regler. Inte blasket som finns i 900 kr dunkarna...
Databladet säger 60-100%. Dom påstår att oljan innehåller de senaste additiven. Stämmer det är det en utrotningshotad olja....
En ärligt prissatt olja. En sådan är svår att hitta. 79:- lit. eller 299:- för 4 lit.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller måttet[…]

Fast det går ju fint att använda de hu[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]

Fel på helljus Volvo v60 2014

Tjena har en XC60 d5 från 2013 Helnöjd […]