Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min kollisionsvarning har bara ylat i situationer som exempelvis där jag håller farten uppe och till synes håller på att ränna in i bilen framför, fast jag ser att han blinkar och är på väg att svänga ut till höger. Det ser inte bilen, och utan den informationen ser det förstås ut som om en kollision är nära förestående.

Sen har den tutat vid något tillfälle när en kö börjat röra sig och sen tvärt stoppat upp igen. Men det är ju bara bra, det är sånt den är till för.
av Linqid
corzair skrev:Jag har också testat det ofrivilligt 3ggr, 2ggr i kökörning när den tydligen tyckte jag kom för nära och en gång när jag skulle parkera framför en bom.
Samtliga gånger har det varit ganska mycket uppför, så misstänker att bilen bara känner att jag inte bromsar alls, fast jag tänker ju bara att jag "bromsar" av uppförslutet.
Man blir otroligt förvånad iaf när det bara tar tvärstopp, det piper till och sen står det city safety i displayen.
Samma här, garageuppfarten är just vad det låter som, en lutande uppfart.. Dvs man tar lite sats och bromsar med hjälp av tyngdlagen. Svårt för bilen att veta kanske! :wink:
av mattish
Hur långt ifrån tutar den egentligen? Jag har provat köra fram mot bilen framför, ganska nära dessutom, utan att det händer något.. Ska tilläggas att det är min parkerade bil som är bilen framför ;)
Användarvisningsbild
av MartinS
mattish skrev:Hur långt ifrån tutar den egentligen? Jag har provat köra fram mot bilen framför, ganska nära dessutom, utan att det händer något.. Ska tilläggas att det är min parkerade bil som är bilen framför ;)
CS tutar inte, den bara stannar.

Systemet bromsar ALLTID senare än vad du själv skulle våga göra. Systemet är inget problem vid någon körning egentligen, förutom vid terrängkörning kanske när löv och grenar sveper över huv/vindruta.

/Martin
apersson850 skrev:City Safety fungerar mellan 4 och 30 km/h, utom på 2013 års modeller, där de ökat området upp till 50 km/h.

Min XC70 har tvärnitat en gång, för jag körde under en nerhängande gren från ett träd. Fattade först ingenting utan tänkte VAD gick nu sönder?? Men det stod ju i displayen, och dessutom hade jag läst i instruktionsboken att den kan reagera just på trädgrenar. Bara att stänga av i menyn och fortsätta.
Undra om det går att uppdatera till att den klarar 50km/h eller är det hårdvara också? Någon som vet? Ska komma ihåg att fråga verkstan nästa gång jag far till Volvo...

Mvh
Per
av mattish
MartinS skrev:

Systemet bromsar ALLTID senare än vad du själv skulle våga göra. Systemet är inget problem vid någon körning egentligen, förutom vid terrängkörning kanske när löv och grenar sveper över huv/vindruta.

/Martin
Då kan man ju hänga ett gosedjur i en pinne som man sträcker fram framför bilen när man kör :P
Användarvisningsbild
av MartinS
mattish skrev:
MartinS skrev:

/Martin
Då kan man ju hänga ett gosedjur i en pinne som man sträcker fram framför bilen när man kör :P
Jag väntar med spänning på youtubelänken..... Där det för övrigt finns ganska mycket att kolla på som handlar om CS.

/Martin
Användarvisningsbild
av Funk
mattish skrev:
MartinS skrev:

/Martin

Förhoppningvis ser du bara korkad ut och inget annat händer :mrgreen: ...eftersom systemet skall bara stanna för hårda bilar.
Personligen har jag testat City Safety och Pedestrian Detection så många gånger under säkra förhållanden att jag riskerar att få förslitningsskador i nacken...

/Thomas
City Safety använder en laserscanner, som enligt instruktionsboken läser av blanka ting framför bilen. Fungerar kanske inte med ett gosedjur, men ett uppspänt lakan med en reflextejp på bör fungera. Volvo skriver själva att reflexer i baklyktor och nummerplåtar fungerar bra som laserreflektorer. Jag har inte kvar några nummerplåtar på rulle längre, men det går förstås med vilken reflex som helst.

Tut-och-blink-systemet stannar inte för stillastående fordon. Då hade det tjoat och skrikit för vägmärken och allt annat jordfast tjafs också.
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]