Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Raffi
Hej,
JAg har bara en nyckel till min S80 (2001). Jag vill inte betala 3000 för nyckel och dosa. Jag redan har kopplat bort siren och använder har änvänd fjären innan den har jag tappat i toa bara att oppna och stänga bilen. Finns det möjlighet att deaktivera startspärr (imobilizer) så kan jag använda vanligt slipad nyckel utan chip?
KAn man själv ta bort imobilizer eller urkoppla den?
Hur på biligast sätt fixa sådana problem.

Hälsar
Raffi
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Jag gav 2000 spänn för nyckel och dosa. Finns ju vissa nyckelfirmor som tillverkar nyckel med chip. Såg på A6 i Jönköping att de kunde göra till VW, Skoda mfl för från 495kr.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag förstår inte ditt tankesätt faktiskt.....
du har en bil där Alarm, Immobilizer, osv...och funderar på att "ta bort" detta ????
Nej du kan inte inaktivera Immobilizern själv och troligen ingen annan heller, möjligen till
en kostnad av 15 000 kronor förstås.
Utöver att du "förstör" din bil med detta så MINSKAR du värdet på bilen till kanske mer än hälften...!
Har du inte pengarna så har du dessvärre köpt "fel bil" är jag rädd.....sälj den och köp nå´t billigare
så har du åtminstone räddat lite pengar åt dig...eller börja jaga på Ebay där du kan köpa NYA nycklar o fjärrdosor
som du slipar o sedan åker till Volvo för inprogrammering....då kommer du undan på billigaste möjliga sätt..... ;-//
av hacky
Immobilizern går inte att koppla ur men du kan själv programmera in en ny fjärr i systemet eller rättare sagt registrera den till bilen eftersom varje fjärr är unik kodad så behöver du programmera in dess id i systemet för att kunna använda den. Det påstås att volvo inte går att stjäla men det är bara bullshit snack. Allt går att fixa bara man vet hur. Nyckeln har ett inbyggt passivt chip som också går att programmera om med rätt utrustning. Det är inte bara volvo som kan det utan det kan vem som helst som har tillgång till chipprogrammering. För att registrera en fjärr i systemet måste du ha en nyckel ochh slå till och från tändningen 5 ggr i rad och sedan registrera dem genom att trycka på en knapp på fjärren. Det finns instruktioner som du kan googla fram som beskriver det ingående. Det är för att det ska vara svårare att stjäla bilen som detta system finns, men har man tillgång till rätt utrustning så är det inga problem. Många verkstäder har idag denna utrustning men det är inte alla som vet om hur de fungerar. Det är alltså inte bara volvo som kan fixa med immobilizers som många biltillverkare använder idag.
Användarvisningsbild
av johnnype
hacky skrev:Immobilizern går inte att koppla ur men du kan själv programmera in en ny fjärr i systemet eller rättare sagt registrera den till bilen eftersom varje fjärr är unik kodad så behöver du programmera in dess id i systemet för att kunna använda den. Det påstås att volvo inte går att stjäla men det är bara bullshit snack. Allt går att fixa bara man vet hur. Nyckeln har ett inbyggt passivt chip som också går att programmera om med rätt utrustning. Det är inte bara volvo som kan det utan det kan vem som helst som har tillgång till chipprogrammering. För att registrera en fjärr i systemet måste du ha en nyckel ochh slå till och från tändningen 5 ggr i rad och sedan registrera dem genom att trycka på en knapp på fjärren. Det finns instruktioner som du kan googla fram som beskriver det ingående. Det är för att det ska vara svårare att stjäla bilen som detta system finns, men har man tillgång till rätt utrustning så är det inga problem. Många verkstäder har idag denna utrustning men det är inte alla som vet om hur de fungerar. Det är alltså inte bara volvo som kan fixa med immobilizers som många biltillverkare använder idag.
Jag skulle verkligen vilja se denna guide du pratar om med 5ggr tricket på en P2x-bil. Googla fram den du och ge oss länken, se bara till att du inte hittar en guide för någon annan bil :)

Annars så funkar det såhär med nycklarna: Man gör programmering med VIDA/DICE och det krävs att man har tillgång till Volvos PIE server (betalt abonnemang samt egen firma). Man kan då i VIDA rensa alla nycklar och påbörja en inmatning där man sätter in varje nyckel i tändningslåset och läser således in dom i CEM en efter en.

Fjärren har en (självklart) unik kod som man behöver ha fysiskt på papper (ingår vid köp), matar in den i VIDA och på så sätt programmera in i CEM/UEM, PIN-kod och mjukvara som tillåter allt detta ligger på deras PIE server.
Laddinställningar i sensus

Har inte sett några laddningsinställnin[…]

Ok anledninngen till min fråga var att en av[…]

Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]