- tor 16 aug 2012, 11:27
Har nu tankat 2 ggr med hälften etanol (E85) och hälften bensin (95 oktan). Det verkar fungera bra. Har jag problem framför mig?
Moderator: Moderatorer
Jonas_latt skrev:Vissa säger att man får byta bränsle filter oftare.Läste etanol forumet förut och det verkar där som att det inte alls ska vara några problem att köra med etanol, utan problemen ska mest vara skrönor. Jag var väldigt skeptisk mot etanolen ända tills nu, nu vet jag inte riktigt vad jag ska tro på längre. Antingen drar bilen lika mycket med 50% E85 eller kanske ca 5% mera, jag kör rätt lugnt, både före med 100% 95 oktan samt efter med 50% E85. Kollat endast på färddatorn, sen är det inte exakt samma rutter så lite svårt att jämföra. Lite mer drar den nog med 50% E85 är min känsla, men jag trodde jag skulle få se märkbart större skillnad på förbrukningen. Bilen går nog i princip likadant, inte nämnvärt mera effekt om alls när man varvar ur. Har inte märkt nån skillnad på hur bilen beter sig egentligen. Lär bli 100% 95 oktan till vintern är planen.
Sen är det alltid som vanligt . Vissa tycker inte man ska ha etanol för bilen är gjord för bensin . Blablabla.
Finns etanol forum annars.
Nyfiken hur går den nu? Bättre sämre?
Dricker den mycket mer?
dieselmagnus skrev:Du kommer att få byta filter oftare eftersom etanolen löser upp annat bättre än bensin. Det SOM kan hända är att din pump packar ihop eftersom den får arbetar hårdare eftersom mer bränsle ska fram. Vad som kan ske i motorn får någon annan skriva om. Du kan få knacktendenser om inblandningen är för stor av etanol.Förbrukningen har ökat endast marginellt om alls, jättekonstigt kan jag tycka då alla säger att bilen ska dra en massa mera.
svmh906 skrev:Det finns erfarenheter att låga inblandingar av E85 (15-20%) kan medföra sänkt förbrukning av volym bränsle. Så det känns rimligt att din inblanding på 50% E85 ger en marginell ökning. Energiförbrukning minskar dock alltid med etanol.dieselmagnus skrev:Du kommer att få byta filter oftare eftersom etanolen löser upp annat bättre än bensin. Det SOM kan hända är att din pump packar ihop eftersom den får arbetar hårdare eftersom mer bränsle ska fram. Vad som kan ske i motorn får någon annan skriva om. Du kan få knacktendenser om inblandningen är för stor av etanol.Förbrukningen har ökat endast marginellt om alls, jättekonstigt kan jag tycka då alla säger att bilen ska dra en massa mera.
MattiasD skrev:Jag var en av de måste jag medge. Men allt verkar vara skrönor om man ska tro på etanolforumet. Jag vet att några i Finland fick problem när de gick över från 5% till 10% etanol i 95 oktan. Men det ska vara väldigt begränsat, nån fick inte igång bilen alls, nån fick hög förbrukning, var gamla bilar av annat märke än volvo om jag minns rätt.svmh906 skrev:Det finns erfarenheter att låga inblandingar av E85 (15-20%) kan medföra sänkt förbrukning av volym bränsle. Så det känns rimligt att din inblanding på 50% E85 ger en marginell ökning. Energiförbrukning minskar dock alltid med etanol.dieselmagnus skrev:Du kommer att få byta filter oftare eftersom etanolen löser upp annat bättre än bensin. Det SOM kan hända är att din pump packar ihop eftersom den får arbetar hårdare eftersom mer bränsle ska fram. Vad som kan ske i motorn får någon annan skriva om. Du kan få knacktendenser om inblandningen är för stor av etanol.Förbrukningen har ökat endast marginellt om alls, jättekonstigt kan jag tycka då alla säger att bilen ska dra en massa mera.
Något problem lär du inte få så länge motorstyrningslampan inte lyser. Skulle den tända är det bara att slå i några lite bensin för att komma på "rätt sida". En del anser att man bör byta bränslefilter efter några tankningar. Argumentet för det är att etanolen löser upp beläggningar i tanken. Å andra sidan är det 5% etanol i vanlig bensin och den inblandingen borde ju ha bidragit med att inga beläggningar uppstått.
Etanol är omgärdad av många skrönor. Allt för ofta är de som aldrig kört på etanol som sprider dessa. Motorjournalister är också ett kapitel för sig. Så många myter och lögner de skrivit om biobränslen och etanol i synerlighet. Det är synd eftersom etanol är bättre för miljön är fossila bränslen och ett fullt realistiskt alternativ för de flesta.