Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 740racer
Tjenis!

Har lite problem med att tomgången lägger sig strax under 2000 varv 10s efter att man startat bilen om den stått över en natt, en 740 med B230E.
Det tar cirka 10min efter man börjat köra innan den börja gå ner mot normalt.

När man startar även om den bara stått 3 timmar så känns det precis som att det knappt finns någon bensin eller att den bara går på 2-3 cylindrar några sekunder.

Det har inte varit såhär alltid och jag tror det börja efter att jag schimsa styrtrycksventilen och byta en bränsleslang som sitter under insugsröret som jag har haft av utan att byta packning, jag har återställt styrtrycksventilen och upptäckt att det inte sitter någon skruv där man justerar bränslemängden
Har sprutat rejält med startgas överallt men kan inte hitta nånstans där den tar in tjuvluft men jag har e rejäl avgas läcka strax innan bakaxeln som kanske kan påverka?

Jag förstår att den ska gå lite högre innan den blir varm men 2000 varv e rätt mycket.

Det finns många duktiga volvo skruvare här så hoppas någon kanske vet vad som är fel.
Börja med att byta insugspackningen om det var den du inte bytte.

Mvh GK
av 740racer
kollar tändningen imorgon då

men jag har ju tömt nästan en hel flaska startgas runt där röret sitter mot motorn men får ingen reaktion från motorn så då måste den ju hålla tätt? är för lat och snål för att byta något i onödan... :???:
av olofp
Nu drar jag upp en gammal tråd. Hur ska en b230e bete sig normalt? Vid kallt väder och kallstart så har min en tomgång på kanske 1300 varv/min. Tomgången sjunker sedan efter ett tag. När motorn är lite varmare ligger tomgången på ca 900 varv/min.
Användarvisningsbild
av päpplet
Min gamla surGLE rusade rätt duktigt vid kallstarter innan jag bytte spridartätningar sen låg den runt 1000 varv på tomgång vid kallstart och ca 900 vid varm motor.
Du kan säkert byta tätningarna på din med för det är väldigt vanligt att de är slitna/hårda eller borta. Ta en kofot eller liknande och bänd upp själva spridarna ur plastkopparna de sitter i (sitter bara fast i o-ringen) sen kan du skruva loss själva plastkoppen för det sitter en o-ring där också
av olofp
Tack för svar!

Eftersom jag vill lära mig ett och annat ställer jag några frågor till.
Rusar motorn för att det kommer in luft? Tätas glappet/läckan när motorn blir varm eftersom att materialet utvidgas då?
Kan man undersöka om tätningarna är dåliga genom att spraya startgas där? (när motorn är kall).

Är spridare samma sak som insprutningsventil?
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Är detta o-ringarna som du nämner?

Mvh
Olof
Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]

Backljus

Backljus på nya bilar verkar mest ha funktio[…]

Volvo car UX