Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
whennebab skrev:
MartinS skrev:
whennebab skrev: Är det USA version av Vida du har?

Mvh.
Jag trodde nog bara den fanns en global version? Engelskt språk dock.

/Martin
Europa, USA, Asien men alla är samma men ändå inte :)
Vad skiljer då, och hur kan man se vilken version man kör?
av whennebab
Om det är en officiell Vida så gäller ju landet du är registrerad i, är det piratkopia eller köpt på ebay eller nåt så gissar jag på att det är landet den är köpt ifrån.

Mvh.
av whennebab
MartinS skrev:
whennebab skrev:
MartinS skrev:Så här ser det ut en en Vida version som jag har tillgång till:

http://www.gunneby.se/xc60/B5253T11.JPG

Så om inte Volvo har ändrat sig i nyare vida versioner är det ventiljustrering som gäller vid 9000mil, för polis och taxi redan vid 6000! Detta på ALLA 2.5FT.

/Martin
På ALLA från MY-11 och framåt om du går in med chassienummerssökning.

Mvh.
Okej, fast det står ju att det gäller både T8 och T11?

Undrar vad som skiljer så man måste chassienummeravgränsa?

/Martin
Kan vara att de har bytt någon komponent vid ett visst chassienr, jag gissar bara. Men det har hänt förr att man ex har bytt leverantör av en viss bult pga billigare priser och då vet vid vilket chassienr man bytte - sedan har man fått återkalla x antal bilar och byta ut bulten för att den inte höll.
Men som sagt, jag vet inte varför de infört att båda motorkoderna ska kontrolleras efter MY11 och detta verkar väldigt mysko... Hund begraven :)

Mvh.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Det var väl 200Hk i MY09 och 231 i MY10. Kanske är det så att det är det högre effektuttaget som motiverar det?
Användarvisningsbild
av hollan
fortfarande från 2010 b5254t11 231hk är det ventil kontroll/justering 9000mil
1,8f 2,0f och t4f skall ventilerna kontrolleras/justeras var 12000mil
så alla etanolare utom b5254t8 som bara fanns 2009 skall kontrolleras
Användarvisningsbild
av gooose
På det tidigare Reg nr som TS angav hade rullat 9400 mil skulle ventil justering kontrolleras/justeras vid behov och detta är helt riktigt inte utfört
Op nr tillägg till ordinarie service vid 9000 mil är 17431 och är en kontroll av ventilspelet är något fel så tillkommer justeringen+ ev justerings brickor

om du PM ar mig ditt nuvarande reg nr så skall jag kolla om denna är berörd (vilket jag tror att den är ) så får vi det bekräftat detta med volvos service data bas

Och med ditt service avtal så är jag den förste att gratulera dig till detta då du har ett avtal på servicarna tom 9000mil inkl denna service så kommer detta avtal inte att gå ihop för dom Men för dig så blir detta hur bra som helst

//Gooose
av Rille67
Gooose, du har PM.

Finns det inget svenskt serviceprotokoll som någon kan posta här innehållande denna kontrollpunkt? Att komma dragandes med en skärmdump från ett engelsk protokoll kommer sannolikt inte blidka kundmottagarna på Bilia eller Upplands Motor.

Hur fungerar det med serviceavtal? Har jag laglig rätt att kräva tillägg nr 17431 trots att dessa ÅF uppenbarligen inte gör det idag?

Mvh
Användarvisningsbild
av MartinS
Rille67 skrev:Gooose, du har PM.

Finns det inget svenskt serviceprotokoll som någon kan posta här innehållande denna kontrollpunkt? Att komma dragandes med en skärmdump från ett engelsk protokoll kommer sannolikt inte blidka kundmottagarna på Bilia eller Upplands Motor.
Mvh
I och för sig är dom flesta rätt kass på Bilia, men visst borde dom kunna läsa engelska.... Protokollet utdraget jag länkade till är för Europiska marknaden, bara för det inte är på svenska betyder inte att det inte gäller bilar i Sverige.

/Martin
av Droopy
Rille67 skrev:Gooose, du har PM.

Hur fungerar det med serviceavtal? Har jag laglig rätt att kräva tillägg nr 17431 trots att dessa ÅF uppenbarligen inte gör det idag?

Mvh
ÅF har tillgång till Vida så de kan ju bara logga in och kolla vad det står där under service på din bil, det lär stå samma oavsett språk. Bilen är ju fortfarande den samma.
Användarvisningsbild
av gooose
Rille du har ett Låååååångt PM

Följande har jag konstaterat
Även denna bil skall kontrolleras ventiler på.
Detta gäller alla 2.5FT from en viss ÅM som bestämmes av din motors modell som tex 5254T11 och din volvohandlare skall kunna se detta i sitt "data stöd" från volvo annars är han ingen volvo handlare utan ett "hål i väggen" så att säga
Har själv dom senaste månaderna fått se att alternativa verkstäders info brister i detta (har privata vänner som bedriver verksamhet) och jag har sett i deras system att det finns en hel del missar om man säger så

//Gooose
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]