Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dracc
Ny här på forumet, hoppas tråden hamnade i rätt avdelning och att rubriken inte är allt för tokig!

Jag kör en 740 -90 med B230F.
Den fungerade fint tills i vintras då jag lyckades spräcka toppen i samband med att vattenpumpen gav upp.
1500;- på skroten och ett antal arbetstimmar senare var motorn bytt.
Sedan dess har den av och till varit svårstartad med tändlåset, dock har alltid startat direkt om man försökt rulla igång den.
Felkoder berättar att lambdasonden ger felaktiga värden och att varvtalsgivaren gör detsamma.

Efter att ha planerat och kommit iväg lite i sista stund på en 40milaresa ner till Malmö stannade jag nästan direkt för att tanka. När bilen var tankad och klar var det dags att starta, ingenting hände. Var ensam på plats och hade nerföra, så det var bara att försöka rulla igång. INGENTING hände ens då. Då blev jag trött på skiten och gav mig in under motorhuven. Okunnig som jag är börjar jag fumla vid vad jag förstått ska vara varvtalsgivaren (bild 1). Den sitter som berget. Följer kabeln och hittar på den en kontakt (bild 2). När jag öppnade den ramlade det ut en massa skräp. Jag blåste bort det jag kunde på plats och satte ihop kontakten igen. Bilen startade direkt och lambdasonden gav inga felaktiga signaler de närmsta 70 milen efter nollställning! Dock började den lysa igen och bilen blev svårstartad efter en vecka igen. Huvudmisstänkt är sagda kontakt, för efter lossning och återmontering av den (bortskrapning av oxid blir väl i den rörelsen, antar jag?) startar bilen återigen som den bör. I dagsläget ser den alltså ut som på bild 3.

Min fråga lyder; Hur föreslår ni att jag gör med kontakten för en mer hållbar lösning? Räcker det med elektronikrengöring? 5-56? Eller borde jag byta ut kontakten? Vad vore lämpligt som ersättare i så fall?

1. Bild

2. Bild

3. Bild
av tuxedo
Hej och välkommen till forumet.

"Okunnig som jag är" skriver du och ändå lyckades du tydligen hitta felkällan.
Det är väl sådant som kallas nybörjartur. :lol:

Kontakten borde nog gå att få ren med omväxlande elektronikspraj och tryckjuftblåsning, men det som bekymrar mej mera är att du inte fick loss pulsgivaren som den heter.
Det är en mycket viktig komponent som styr både tändning och bensinpump.
Förutsätter nat. att du lossat skruven som håller fast den.
Pulsgivare behöver ibland bytas på äldre bilar och sitter den då fast som du säger kan det bli problem.
Det bildas ärg i hålet där den sitter och detta kan bli så kraftigt att den inte går att få loss.
I värsta fall måste man ta isär kopplingshuset och driva ut den inifrån.
Men försök att ha på rostolja el.dyl. runt givaren och när det fått verka någon dag kan man ,sedan fästskruven lossats försiktigt prova att bända upp den men en liten mejsel el.liknande men bänd inte under fästörat för då kan det gå av.
Börja med att försöka vrida den för att se om den lossar.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Jag har byggt ett verktyg för ändamålet.
15mm hylsa med 2 plattjärn i botten, sedan en förlängare och vicka loss den, använd den nya givaren som mall lycka till
Användarvisningsbild
av dracc
tuxedo skrev:Hej och välkommen till forumet.
...
//tuxedo
Tack för tipsen!
Jag har inte gett mig in på att försöka ta bort givaren, kände bara efter för att utesluta att den skulle suttit löst.
Jag tänker nämligen som så att om det är så tydligt att kontakten är i dåligt skick så är det bättre att börja där än att köpa ersättningsgrejer till saker som kanske inte är trasiga. "If it aint broken, DON'T FIX IT" som någon sa stämmer väl in här? :)

Har provat att rengöra kontakten med biltemas Oxide Clean och haft på Contact Protect efteråt, får se hur det beter sig. :)
av tuxedo
Tungviktarn.

Låter intressant med verktyget du tillverkat eftersom jag fått uppfattningen att det är ett vanligt problem att pulsgivaren sitter fast när den ska bytas.

Har du möjlighet att lägga in ett foto på verktyget? Tror det skulle uppskattas av många.

//tuxedo

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]