Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#670856
Fartdåre skrev:Lätt får det aldrig va... :wink:

Org kabel är en tunn grovtrådig strömkabel och är inte avsedd att förmedla ljud. Billig på rulle...

2.5 mm2 till filtret och 1.5 mm2 från filtret till högtalarna brukar räcka fint.
Använder själv Supra Classic kabel både hemma och i bilen.
http://www.fynda.se/produkt/supra-classic-2,5-mm2/1775/
Varför går det inte lika bra med en grovtrådig strömkabel för?
#671096
Fartdåre skrev:Låter som du haft fullt upp... Är ju alltid bäst att göra det ordentligt dock.

Viktigaste frågan då. Hur låter det?
Jo, det är ju det :) Vill inte göra något halvdant.. :)

Det låter riktigt bra i bilen nu! Riktigt detaljerat och fint från framdörrarna, låter aldrig ansträngt utan är väldigt behagligt att lyssna på.
Org. hatthyllehögtalare och bakdörrshögtalare är fortfarande inkopplade och hjälper till en hel del med basen. Tillsammans med framsystemet
så basar det på som fan i bilen nu! Helt utan slutsteg och baslåda! Man kan nästan tro att det sitter en baslåda i bilen :)
Så ljudet låter nu riktigt detaljerat och fint, men samtidigt riktigt bastungt.. Precis som jag vill ha det :)

Dock håller jag på och spelar in hertz-högtalarna.. Jag upplever att dom är ganska tillbakadragna i mellanregistret, iaf än så länge.. Jag vet inte riktigt hur stor skillnad det blir i ljudbilden jämfört med när de är inspelade? De basar på skapligt och diskanten är behaglig och bra, men mellanregistret finns inte riktigt där upplever jag.. Som sagt, tillbakadraget är nog rätt ord. Dock hjälper org-högtalarna till med att ta fram mellanregistret, vilket är bra. Så med alla högtalare spelandes låter det riktigt bra. Spelar man bara med "bakhögtalarna" så låter det väldigt "original" och spelar jag bara med framsystemet låter det detaljerat och punschigt, men tillbakadraget mellanregister.
Så går det nog bäst att beskriva det än så länge :)

Kanske behöver framsystemet ett slutsteg? Eller kan mellanregistret "träda fram" mer efter inspelning? I övrigt är jag grymt nöjd med ljudet i bilen nu :) Överväger att inte skaffa nåt slutsteg, för ljudbilden, med alla högtalare spelandes är skitbra! (Eventuellt kanske jag ska koppla ur bakdörrarnas högtalare och bara köra med hatthyllehögtalarna för att avlasta stereon lite..? )
#671166
sdx skrev:
Fartdåre skrev:Lätt får det aldrig va... :wink:

Org kabel är en tunn grovtrådig strömkabel och är inte avsedd att förmedla ljud. Billig på rulle...

2.5 mm2 till filtret och 1.5 mm2 från filtret till högtalarna brukar räcka fint.
Använder själv Supra Classic kabel både hemma och i bilen.
http://www.fynda.se/produkt/supra-classic-2,5-mm2/1775/
Varför går det inte lika bra med en grovtrådig strömkabel för?

Jag kan gå loss här och förklara skin effekt och massa annat, men tänker inte göra det...
Org. högtalarkabel är oftast samma som kablarna som gör att de elektriska prylarna i din bil fungerar. De är gjorda
för att transportera ström från ena änden till den andra, kostnadseffektivt. Ingen större hänsyn tagen till kopparens kvalitet eller
kabelns uppbyggnad.
En riktig högtalarkabel är oftast tvinnad annorlunda för att ge diverse egenskaper och är tillverkad av OFC koppar
(Oxygen Free Copper)för att inte oxidera. Ibland beläggs kabeln bla. med tenn eller silver för att ge en än mer oxidbeständig kabel.
En gammal strömkabel som legat i ett fuktigt garage kan oxidera hela vägen under höljet. Det ger inte bästa ljudet...
Ljud består av massor av strömpulser som skall transporteras lite snyggare än 12 volt till innerbelysningen.

Det var den korta förklaringen... Du hittar mycket på nätet om ämnet.
#671169
widdde skrev:
Fartdåre skrev:Låter som du haft fullt upp... Är ju alltid bäst att göra det ordentligt dock.

Viktigaste frågan då. Hur låter det?
Jo, det är ju det :) Vill inte göra något halvdant.. :)

Det låter riktigt bra i bilen nu! Riktigt detaljerat och fint från framdörrarna, låter aldrig ansträngt utan är väldigt behagligt att lyssna på.
Org. hatthyllehögtalare och bakdörrshögtalare är fortfarande inkopplade och hjälper till en hel del med basen. Tillsammans med framsystemet
så basar det på som fan i bilen nu! Helt utan slutsteg och baslåda! Man kan nästan tro att det sitter en baslåda i bilen :)
Så ljudet låter nu riktigt detaljerat och fint, men samtidigt riktigt bastungt.. Precis som jag vill ha det :)

Dock håller jag på och spelar in hertz-högtalarna.. Jag upplever att dom är ganska tillbakadragna i mellanregistret, iaf än så länge.. Jag vet inte riktigt hur stor skillnad det blir i ljudbilden jämfört med när de är inspelade? De basar på skapligt och diskanten är behaglig och bra, men mellanregistret finns inte riktigt där upplever jag.. Som sagt, tillbakadraget är nog rätt ord. Dock hjälper org-högtalarna till med att ta fram mellanregistret, vilket är bra. Så med alla högtalare spelandes låter det riktigt bra. Spelar man bara med "bakhögtalarna" så låter det väldigt "original" och spelar jag bara med framsystemet låter det detaljerat och punschigt, men tillbakadraget mellanregister.
Så går det nog bäst att beskriva det än så länge :)

Kanske behöver framsystemet ett slutsteg? Eller kan mellanregistret "träda fram" mer efter inspelning? I övrigt är jag grymt nöjd med ljudet i bilen nu :) Överväger att inte skaffa nåt slutsteg, för ljudbilden, med alla högtalare spelandes är skitbra! (Eventuellt kanske jag ska koppla ur bakdörrarnas högtalare och bara köra med hatthyllehögtalarna för att avlasta stereon lite..? )
Kul att det blev bra :-)-)

Du får nog ge högtalarna lite tid att vakna ordentligt sen får du mer mellanregister och midbas. Diskanten
brukar bli mer detaljerad också.

Ett slutsteg är aldrig fel. Den inbyggda är inte direkt byggd för bästa ljudkvalite. Det blir mer och bättre helt enkelt.
#672063
Fartdåre skrev:
sdx skrev:
Fartdåre skrev:Lätt får det aldrig va... :wink:

Org kabel är en tunn grovtrådig strömkabel och är inte avsedd att förmedla ljud. Billig på rulle...

2.5 mm2 till filtret och 1.5 mm2 från filtret till högtalarna brukar räcka fint.
Använder själv Supra Classic kabel både hemma och i bilen.
http://www.fynda.se/produkt/supra-classic-2,5-mm2/1775/
Varför går det inte lika bra med en grovtrådig strömkabel för?

Jag kan gå loss här och förklara skin effekt och massa annat, men tänker inte göra det...
Org. högtalarkabel är oftast samma som kablarna som gör att de elektriska prylarna i din bil fungerar. De är gjorda
för att transportera ström från ena änden till den andra, kostnadseffektivt. Ingen större hänsyn tagen till kopparens kvalitet eller
kabelns uppbyggnad.
En riktig högtalarkabel är oftast tvinnad annorlunda för att ge diverse egenskaper och är tillverkad av OFC koppar
(Oxygen Free Copper)för att inte oxidera. Ibland beläggs kabeln bla. med tenn eller silver för att ge en än mer oxidbeständig kabel.
En gammal strömkabel som legat i ett fuktigt garage kan oxidera hela vägen under höljet. Det ger inte bästa ljudet...
Ljud består av massor av strömpulser som skall transporteras lite snyggare än 12 volt till innerbelysningen.

Det var den korta förklaringen... Du hittar mycket på nätet om ämnet.
Det här med skineffekt verkar vara en intressant fråga då jag tänkte köra med en lampslad som klarar ca250 volt den borde bli rätt bra?
Acproblem Volvo 940 -98

Kompressorm går (gick) igång fö[…]

Detta har jag hört på andra ställe[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har

Motorbyte Volvo 240

Jag har gjort ett ""hittepå" […]