NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av goosen123
Hej,

Satte mig i bilen idag påväg till jobbet. Efter ett par minuter körande märkte jag att det inte kom någon kyla från AC.
När jag körde dagen innan fungerade den, inga symtom tidigare som reducerad effekt från AC eller nått konstigt ljud.
Kompressorn går inte igång alls när man växlar ACn till ON/Off. Verkar som kompressorn e paj.

Min fråga i frågan är hur fan en kompressor som sitter i en 4 år gammal bil kan gå sönder? Skandal volvo.
Finns det någon chans att få GoodWill på en -08 bil? gått drygt 8000

Suck.....

Tack för svar
Användarvisningsbild
av Rydell
Tråkigt. Har fått kondesorn byt på goodwill och en massa sensorer till ac:n. Nu är kompressorn oxå trasig och den får jag ej på goodwill. Den går dock på försäkringen. Allt detta är oxå på en fyra år gammal V50. Kvalitén på Volvo ac är under all kritik.
av Raymond
99% defekt kondensor. Det argar hål i dom, gas läcker ur och en dag är trycket så lågt att systemet inte går igång. Det KAN jo vara något annat, men det vanligaste är kondensorn.
av dexter090
Har själv en C30 -08 som gått ca 5700 och Bilia bytte min kondensor förra veckan, helt goodwill. Nu kyler det som det ska. Enligt killen på verkstaden har kondensorn som satt i tvivelaktig kvalitet, de byter till en ny som är omkonstruerad och ska hålla bättre.
Användarvisningsbild
av StringerBell
dexter090 skrev: de byter till en ny som är omkonstruerad och ska hålla bättre.
Skönt att höra... de bytte min för ett år sedan. De hävdade att det var en skada på den, men det kan man ju inte lita på. De ville väl få försäkringsbolaget att betala bara.
av goosen123
Tack för era svar, verkar ju lovande.

Hur fungerar det med godwill? e det nått verkstaden ansöker om på begäran eller går alla reparationer genom volvo på något sätt`?
Kostnad för felsökning lär man få stå för själv eller?

tack
Användarvisningsbild
av StringerBell
goosen123 skrev:Tack för era svar, verkar ju lovande.

Hur fungerar det med godwill? e det nått verkstaden ansöker om på begäran eller går alla reparationer genom volvo på något sätt`?
Jag fick inte ett öre när den automatiska nivåregleringen i ena strålkastaren slutade fungera. Hela lamphuset fick bytas ut för 6200:- inkl. arbete (2 minuter). Bilen var då 3,5 år sedan tillverkningsdatum. Jag kan tänka mig att de har en tre års gräns som är den yttersta gränsen för reklamation enligt konsumentköplagen. Kanske, ingen vet väl säkert.
av dexter090
goosen123 skrev:Tack för era svar, verkar ju lovande.

tack
I mitt fall (se ovan) fixade Bilia detta med Volvo själva, jag behövde inte göra något alls. Det gick inte på varken garanti eller försäkring utan Volvo stod för hela kostnaden (del, jobb, felsök och nytt kylmedie).

Jag är verkligen ingen insatt person, men tänker att det är en komponent där Volvo beslutat att den är felkonstruerad och därför byter på alla bilar som kommer in med felet.

Min bil var 4,5 vid det här tillfället, och hade gått 5700.
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]