Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Åba
#671926
Jag är lite sugen på en sån som rubriken anger, men skulle gärna vilja veta lite mer om hur det är att äga/köra en sådan bil.

Har nu en V70N 170hk med aut, och börjar bli liiite trött på tanknings-fakturorna när priset nu ligger runt 15:-/litern för BF 95.
Finns det några pengar att tjäna på att köpa en 2.5FT? (förbrukningsmässigt alltså - vi bortser från andra ägarkostnader för tillfället, t ex amorteringar och räntor)
De drar väl lite mer med E85 än vad min 170hk gör med BF95? Skillnaden i bränslepris kanske ändå motiverar ett byte?

Jag vet att man kan räkna på det hela, men skulle nog ändå vilja ha era synpunkter.

Men en 2,0F då, tänker ni? Nja, känns som ett steg åt fel håll (prestandamässigt) från det jag har nu.
Drar husvagn lite då och då oxå, så den där extra kraften kan komma väl till pass...

Tacksam för svar
Johan
Användarvisningsbild
av MartinS
#671928
Jag misstänker att förbrukningen kommer vara någorlunda likvärdig mot det du har idag. Allt sitter i gasfoten i detta fallet...

/Martin
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#671929
Mellan MY09 och MY10 kom den nya växellådan med högre utväxling. Hade en MY10 själv och det är den bästa bil jag haft hittills. Etanolen var ALLTID billigare än bensin de fyra åren jag körde. Någon enskild gång var det samma "mil-pris". Och med Etanol går bilen mycket bättre än med bensin.

Motorn kommer du uppleva som mycket mer kraftfull jämfört med sugmotorn på 170. Turbon gör att du får ett grymt vrid på lägre varv jämfört med sugmotorn.

Förbrukningen tror jag inte skiljer jättemycket.

Och ja, 2,0F är ett kliv nedåt jämfört med din 170hk femmma. Jag har haft en sådan också :)
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Åba
#671932
Vad betyder egentligen MY? Har sett den benämningen i flera trådar, men inte riktigt fattat vad det står för... :oops:
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#671933
Här ser du skillnaden på den du har (170hk sugmotor) och 2,5FT. Minst 50 hk skillnad oavsett varvtal över 2000 rpm. Turbo gör skillnaden. Sedan har 2,5FT lite turbo-lag men det är en himla trevlig motor. I synnerhet med E85.

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
#671934
ModellYear. Modellår.. Ungefär som årsmodell fast MY byts inte Januari-Januari utan mer Maj/Juni-Maj/Juni nästa år.

/Martin
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#671940
Ser att du kör husvagn också :) Då är förbrukningen riktigt bra med 2,5FT på E85. Jag hamnade på 1,4 l/mil ned till Öland med husvagn mot 1,2//mil i vanliga fall med E85 utan vagn. Förmodligen för att det är högre oktantal samt att E85 kyler bättre då du sprutar in mer bränsle mot bensin. En bensinare som går tungt kommer att göra blandningen fet och spruta in mer bränsle bara för att kyla och där har E85 bättre egenskaper. Det är iaf min teori varför jag fick en så bra förbrukning med E85.

Vagnen är en 1600 kg Hobby fullbredd.

Med min 2,5T (biogas) jag har nu ligger jag på 1,5l/mil med blyfri 98 och husvagnen efter.....
Användarvisningsbild
av Guligan
#671945
Jag är överlag riktigt nöjd. Nu har jag en rätt tung gasfot så min förbrukning med E85 ligger på ca 1,3 l/mil utan husvagn... Välj en MY10 eller nyare!
av peetan
#671978
Jag är grymt nöjd med min ft.
Visserligen har jag mappat bilen till enbart E85,
Förbrukningen ligger på minst 1,5l/mil ibland runt 1,7.
Hade jag fått ner den till 1,3 som vissa med "tung" högerfot hade jag överlycklig.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]