Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av milfshake
Helluu

jag har noterat att min s60 ger ifrån sig ett tydligt klonkande ljud när den växlar. Hörs som mest på 1an-2an lugn körning, på högre växlar överröstar avgassystemet allt :D
Should I be worried? Menar, är det normalt att den låter så? Automatlåder sträcker sig förbi min kunskap med hästlängder, första gången jag äger en.

Sen låter det inte alls när jag kör tiptronic växling, inte vad jag kan höra iaf. 05a som rullat 8300 mil, 5stegad låda. :)

MVH
av HiTek
Kommer klonket bara när lådan växlar upp, ner eller oavsett? Men det är inget klonk om du väljer att växla ner / upp själv?
Har oljan i lådan blivit bytt samt att lådan har spolats i samband med bytet?
Användarvisningsbild
av milfshake
HiTek skrev:Kommer klonket bara när lådan växlar upp, ner eller oavsett? Men det är inget klonk om du väljer att växla ner / upp själv?
Ja det är som du beskriver, hör inget när jag växlar själv..
Ingen olja är bytt i min ägo, men bilen var på 8000mil service för en månad sen, har 3 sidor med papper på saker som blev kontrollerade då. Har inte pappret framför mig men ska kolla ikväll om det står något om detta! :D
Det är alltså inte normalt att den låter? O.o
Användarvisningsbild
av Shudnawz
När jag läste igenom instruktionsboken för min XC -02 stod det att när bilen (och växellådan) är kall, kan automatlådan växla "hårdare" tills den hinner bli varm. Gäller det alltid, eller bara när den är kall?
av HiTek
milfshake skrev:
HiTek skrev:Kommer klonket bara när lådan växlar upp, ner eller oavsett? Men det är inget klonk om du väljer att växla ner / upp själv?
Ja det är som du beskriver, hör inget när jag växlar själv..
Ingen olja är bytt i min ägo, men bilen var på 8000mil service för en månad sen, har 3 sidor med papper på saker som blev kontrollerade då. Har inte pappret framför mig men ska kolla ikväll om det står något om detta! :D
Det är alltså inte normalt att den låter? O.o
Oljan / spolning av lådan görs aldrig vid en viss service så länge det inte är en taxi eller länsmansfordon. Det är alltid rekommenderat att spola och byta oljan i lådan, speciellt när man tycker sig höra oljud så är det en bra början.

I annat fall om det skulle vara klonk även i D så måste det inte heller vara lådan. Det kan vara drivaxlarna som behöver limmas eller bulten som behöver bytas mot en ny som har en konad gummibussning på sig som kan lindra lite. Men den nya bulten lindrar mer ljudet mellan dem olika lägena (D-N-R-P) om man tycker att det "klickar" högt när man lägger i någon av dem.

Sen kan det ju vara någon bussning, krängningshämmare eller annat i framvagnen som gör att det blir ett klonk. Kan vara värt att åka förbi Volvo och låta dem ta en titt om det inte löser sig här d.v.s.

Men eftersom det inte klonkar alls när du växlar själv så tycker inte jag att det borde vara lådan ändå. Någon som är mer kunnig på automatlådorna får gärna rätta mig, men undrar om det är något som skiljer D mot det manuella på ett sätt där ett klonk skulle kunna uppstå?

Som Shudnawz skrev: Kommer klonket i D bara när motorn är kall eller även när den är varm?
Användarvisningsbild
av milfshake
Shudnawz skrev:När jag läste igenom instruktionsboken för min XC -02 stod det att när bilen (och växellådan) är kall, kan automatlådan växla "hårdare" tills den hinner bli varm. Gäller det alltid, eller bara när den är kall?
Får återkomma på det, vet med mig att den klonkar kall till 100% ialla fall.. Det kan hända att jag noterat ljuden kort efter start vid alla tillfällen, men som sagt, får lyssna mer när jag kört hem från jobbet.
Användarvisningsbild
av milfshake
HiTek skrev: Oljan / spolning av lådan görs aldrig vid en viss service så länge det inte är en taxi eller länsmansfordon. Det är alltid rekommenderat att spola och byta oljan i lådan, speciellt när man tycker sig höra oljud så är det en bra början.
Nejnej, men tänkte ifall dem kontrollera även den. Låter nästan att den bör kontrolleras vid dessa tillfällen då den har såpass viktig funktion i bilen, samtidigt som den verkar kräva en del underhåll, i form av oljebyte och spolning som du nämner :)
HiTek skrev: I annat fall om det skulle vara klonk även i D så måste det inte heller vara lådan. Det kan vara drivaxlarna som behöver limmas eller bulten som behöver bytas mot en ny som har en konad gummibussning på sig som kan lindra lite. Men den nya bulten lindrar mer ljudet mellan dem olika lägena (D-N-R-P) om man tycker att det "klickar" högt när man lägger i någon av dem.

Sen kan det ju vara någon bussning, krängningshämmare eller annat i framvagnen som gör att det blir ett klonk. Kan vara värt att åka förbi Volvo och låta dem ta en titt om det inte löser sig här d.v.s..
I de fallet vore det inte ovanligt för en volvo ;) Har besiktning inom 2 veckor, dem lär ju anmärka om det är något sådant.. Gjordes alltid på min gamle v70 iaf :)

tack så länge!
Användarvisningsbild
av milfshake
Tungviktarn skrev:Låter som du åker på att limma dina drivaxlar;)
Uppkommer ljudet ex när du växlar från R till D och vise verse?
Jajjamensan, sen till & från 2an hörs det som tydligast också :D
Identifiering Volvofälg

Jag har inte någon broschyr från 1989 […]

Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars[…]

Va bra 😃😃😃 Då kan vi fortsätta som f&ou[…]

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg