Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjolnir
Jag är ännu inte vän med automatlådan på min v70 2.5FT 2010 som jag har haft i två veckor.
Det jag funderat mest på nu är att jag tycker att automatlådan kör med lockup på väldigt lågt var och i låga farter. T ex verkar den lägga i 5:an och lockup runt 50 km/h och då varvar motor ca 1200 rpm. Det verkar även vara samma sak med 4:an i ännu lägre farter. Jag tycker att det låter ansträngt vid så låga varv och det ger också upphov till vibrationer. Ska det vara så? Bilen har gått 9800 mil och är servad som den ska.
Med tanke på hur många inlägg det finns här där det gnys över att den inte lägger i lockup tidigt nog måste du ha en drömlåda.
Å andra sidan kan man kanske också tolka de andra inläggen som att din låda inte gör som de brukar. Min kan gå ner på varvtal på 1100-1300 r/min ibland, och vid något tillfälle har det blivit lite vibrationer innan den växlat ner, men jag har ju en diesel som rent allmänt är lågvarvigare, så det säger väl inte så mycket.

Har du något sportläge på din? Då väljer den högre varvtal.
apersson850 skrev:Med tanke på hur många inlägg det finns här där det gnys över att den inte lägger i lockup tidigt nog måste du ha en drömlåda.
Å andra sidan kan man kanske också tolka de andra inläggen som att din låda inte gör som de brukar. Min kan gå ner på varvtal på 1100-1300 r/min ibland, och vid något tillfälle har det blivit lite vibrationer innan den växlat ner, men jag har ju en diesel som rent allmänt är lågvarvigare, så det säger väl inte så mycket.

Har du något sportläge på din? Då väljer den högre varvtal.
Jo, jag har läst en del om automtlådarna här och det verkar ju som att min inte beter sig som andras. Så frågan kvarstår ju om min låda beter sig märkligt som ligger på så lågt varv, eller om det kanske är så att min motor vibrerar mer än andras vid låga varv.

Nej, jag har inget sportläge.
akterspegel skrev:jag kör manuellt och vid vanlig lugn körning ligger jag mellan 1000-1500 varv, tycker inte att motorn låter anstängd förrän vid, 600-700 varv, jag tycker om att ligga på låga varv som du märker.
Jag tycker det låter ansträngt vid runt 1200 varv. Det kanske är det som är felet snarare än att lådan väljer låga varv.
Min bil lägger inte i lockupen i så låga farter som din. Min låser 4 vxl i 50 km/h och 5 vxl i 65 km/h som tidigast eller; som tidigast vid 1500 rpm oberoende av växel - dock så kan den hålla kvar låsningen i ner till 1000 rpm innan den växlar ner men låser aldrig innan den kommit upp i 1500 rpm. Jag tycker att det låter lite mysko om din låser såpass tidigt. Min är dock MY09 med högre utväxling så dina varvtal vs hastighet är annorlunda men som sagt tidigast vid 1500 rpm oberoende av hastighet och växel.
När den håller kvar ner till 1000 rpm tycker jag att det är lite för låga varvtal på 4 vxl och uppåt och då känns det som att den tuggar tungt med motorn.

Kollat skicket på oljan? Mycket släpkörning? Oljan slits och behöver bytas även om Volvo påstår det motsatta... Jag har själv spolat och tvättat min låda nyligen vid ca 10.000 mil. Av dessa 10.000 mil så är det ca 20 mil med släp så jag har inte haft mycket tung körning / slitage på oljan och ändå var oljan kass. Ventilpaketet kleggar lätt igen av smuts

http://www.ladda-upp.se/bilder/pydfztdomqj/
Oljan är fortfarande svart efter att ha spolat med 8 liter ny olja på bilden- spolade med 10 liter men rekommenderar att man alltid spolar med 15 liter. På jobbet spolar vi alltid med 15l. Fick en släng av snålsjukan.

Mvh
Desmodue skrev:Så vill jag att min låda skall bete sig, min slirar väldigt mycket i de farterna.
Slirar lådan eller den lägger bara inte i lockupen? Om en låda slirar så är den i behov av åtgärd.

Mvh.
whennebab skrev:Min bil lägger inte i lockupen i så låga farter som din. Min låser 4 vxl i 50 km/h och 5 vxl i 65 km/h som tidigast eller; som tidigast vid 1500 rpm oberoende av växel - dock så kan den hålla kvar låsningen i ner till 1000 rpm innan den växlar ner men låser aldrig innan den kommit upp i 1500 rpm. Jag tycker att det låter lite mysko om din låser såpass tidigt. Min är dock MY09 med högre utväxling så dina varvtal vs hastighet är annorlunda men som sagt tidigast vid 1500 rpm oberoende av hastighet och växel.
När den håller kvar ner till 1000 rpm tycker jag att det är lite för låga varvtal på 4 vxl och uppåt och då känns det som att den tuggar tungt med motorn.

Kollat skicket på oljan? Mycket släpkörning? Oljan slits och behöver bytas även om Volvo påstår det motsatta... Jag har själv spolat och tvättat min låda nyligen vid ca 10.000 mil. Av dessa 10.000 mil så är det ca 20 mil med släp så jag har inte haft mycket tung körning / slitage på oljan och ändå var oljan kass. Ventilpaketet kleggar lätt igen av smuts

http://www.ladda-upp.se/bilder/pydfztdomqj/
Oljan är fortfarande svart efter att ha spolat med 8 liter ny olja på bilden- spolade med 10 liter men rekommenderar att man alltid spolar med 15 liter. På jobbet spolar vi alltid med 15l. Fick en släng av snålsjukan.

Mvh
Nej, jag har inte kollat oljan. Är det svårt att kolla? Jag har själv funderat på oljan då jag även tycker den rycker lite (inte bara när man när man släpper av på gasen och sen gasar igen som jag beskrev i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Desmodue skrev:Så vill jag att min låda skall bete sig, min slirar väldigt mycket i de farterna.
Den första veckan tyckte jag att det var kanon att den låste så tidigt och behöll låset även när man ger lite gas. Helt annorlunda mot den V50 2.4 automat jag hade för ett par år sedan. Problemet är ju egentligen inte att den låser utan att motorn låter ansträngd och vibrerar en aning i de låga varven.
AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]

Vårda v90 2025

De där har väl i princip ingen underreds[…]