Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
MattiasD skrev:6000 mil ! Stackars den taxichafför som kör i landsbyggden som måste bekosta en dyr service bara för att kanske taxi i storstadsregionerna har detta bebov. Nä, hög tid för volvo att skrota sina statiska omoderna serviceintervall och introducera en adaptivt serviceintervall som anpassar sig efter hur bilen används.
Det är väl ungefär lika kul som det partikelfilterbyte som är inlagt i serviceplanen för tidiga S40/V50 dieslar vid 12.000mil...

Servicekostanderna efter 9.000mil/3år bryr sig ytterst få nybilsköpare om, det vet tillverkarna.

/Martin
av MattiasD
MartinS skrev:
MattiasD skrev:6000 mil ! Stackars den taxichafför som kör i landsbyggden som måste bekosta en dyr service bara för att kanske taxi i storstadsregionerna har detta bebov. Nä, hög tid för volvo att skrota sina statiska omoderna serviceintervall och introducera en adaptivt serviceintervall som anpassar sig efter hur bilen används.
Det är väl ungefär lika kul som det partikelfilterbyte som är inlagt i serviceplanen för tidiga S40/V50 dieslar vid 12.000mil...

Servicekostanderna efter 9.000mil/3år bryr sig ytterst få nybilsköpare om, det vet tillverkarna.

/Martin
Precis, men det finns all anledning att ifrågasätta servicepunkter och kostnad (även om man bör följa servicepunkterna).

Om det fanns en logik borde en bil med dyr service borde få sämre andrahandsvärde. Men tyvärr verkar info om servicepunkter och kostnaden vara en väl bevarad hemlighet. Det ser vi inte minst på ventilkontroller som i närmaste har varit ett spöke. Och partikelfilter för dieselmotorer. Tyvärr får biltillverkarna lite kritik eller ingen kritik och för dom är den ren vinstsituation att planera in dyra servicepunkter på sina motorer. I en bil som kan tankas med etanol, går det alltid att skylla på etanolen och billtillverkaren slipper själv göra nåt. Istället för att lösa problemet (självjusterande ventiler?) eller introducera en adaptivt serviceintervall (helt både och). Men det kostar pengar för Volvo och intäkterna för service minskar...
av Steff 99
Vad bygger du detta på att det är i rent vinst som man lägger in service intervaller , har det aldrig kommit för dej att service är ett sätt att få lång hållbarhet på slitagedelar bla... ?
Tycker att du Mattias D här en engendomlig inställning där du ser allt negativt runt etanolen och speciellt till Volvo är inblandat...vilka andra bilfabrikanter har andra serviceintervaller och fördelar på sina etanolmotorer?
Du har ju valt Volvo....varför, nu när de leverarar och profiterar på dej bl.a ?
av whennebab
MartinS skrev:Så här ser det ut en en Vida version som jag har tillgång till:

http://www.gunneby.se/xc60/B5253T11.JPG

Så om inte Volvo har ändrat sig i nyare vida versioner är det ventiljustrering som gäller vid 9000mil, för polis och taxi redan vid 6000! Detta på ALLA 2.5FT.

/Martin
På alla från MY-11 och framåt om du går in med chassienummerssökning.

Är det USA version av Vida du har?

Mvh.
Användarvisningsbild
av MartinS
whennebab skrev:
MartinS skrev:Så här ser det ut en en Vida version som jag har tillgång till:

http://www.gunneby.se/xc60/B5253T11.JPG

Så om inte Volvo har ändrat sig i nyare vida versioner är det ventiljustrering som gäller vid 9000mil, för polis och taxi redan vid 6000! Detta på ALLA 2.5FT.

/Martin
På ALLA från MY-11 och framåt om du går in med chassienummerssökning.

Mvh.
Okej, fast det står ju att det gäller både T8 och T11?

Undrar vad som skiljer så man måste chassienummeravgränsa?

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
whennebab skrev: Är det USA version av Vida du har?

Mvh.
Jag trodde nog bara den fanns en global version? Engelskt språk dock.

/Martin
av MattiasD
Steff 99 skrev:Vad bygger du detta på att det är i rent vinst som man lägger in service intervaller , har det aldrig kommit för dej att service är ett sätt att få lång hållbarhet på slitagedelar bla... ?
Tycker att du Mattias D här en engendomlig inställning där du ser allt negativt runt etanolen och speciellt till Volvo är inblandat...vilka andra bilfabrikanter har andra serviceintervaller och fördelar på sina etanolmotorer?
Du har ju valt Volvo....varför, nu när de leverarar och profiterar på dej bl.a ?
Servicebehov beror ju på hur du använder bilen. Jag gillar inte att Volvo klumpar ihop och anpassar servicebehovet precis som att vi alla använder bilen på samma sätt. Jag ser inget egendomligt i anse det...det är ju vi som får stå för notan och då tycker jag vi ska ifrågasätta behovet.

Jag har faktiskt ingen större koll på andra biltillverkare, men fungerar deras intervall lika dant, tycker jag att Volvo inte behöver vara dåliga bara för andra är dåliga.
av whennebab
MartinS skrev:
whennebab skrev: Är det USA version av Vida du har?

Mvh.
Jag trodde nog bara den fanns en global version? Engelskt språk dock.

/Martin
Europa, USA, Asien men alla är samma men ändå inte :)
av perhall
MattiasD skrev:
Steff 99 skrev:Vad bygger du detta på att det är i rent vinst som man lägger in service intervaller , har det aldrig kommit för dej att service är ett sätt att få lång hållbarhet på slitagedelar bla... ?
Servicebehov beror ju på hur du använder bilen. Jag gillar inte att Volvo klumpar ihop och anpassar servicebehovet precis som att vi alla använder bilen på samma sätt. Jag ser inget egendomligt i anse det...det är ju vi som får stå för notan och då tycker jag vi ska ifrågasätta behovet.

Jag har faktiskt ingen större koll på andra biltillverkare, men fungerar deras intervall lika dant, tycker jag att Volvo inte behöver vara dåliga bara för andra är dåliga.
Ja, merca har ju sitt Assyst eller vad det heter sen 90-talet och BMW började redan 1981 med körsättsberoende intervall. Gick helt enkelt på hur mkt bränsle bilen drog i den första versionen - inte så dumt!

Det sägs ju att Volvo också har körsättsberoende men det tycks inte vara ofta någon blir inkallad på service i förtid för att man kört hårt el många korta sträckor
PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Kan ta bild sen när jag kommer hem. Känn[…]

Svarar på min egen fråga https://www.j[…]

230fk går snålt

Japp stämmer jag köpt för 3" l[…]