- ons 15 aug 2012, 09:13
#671862
Amerikanska IIHS har börjat testa 25% offset krockar i 40mph, tidigare har endast 40% offset krockar gjorts av IIHS och EuroNCAP.
http://www.iihs.org/news/rss/pr081412.html
S60 klarar sig med minst deformering av alla men sido-airbagen går inte nog långt fram så huvudet glider mellan den och ratt-airbagen. Även en Acura får bra resultat.
Intressant att när en ny typ av krocktest görs faller majoriteten av modellerna igenom, titta på VW CC, BMW 3 och A4 hur de inte klarar sig... I texten går det att läsa sig till att Volvo redan gjort den här typen av krocktester under utvecklingen av bilen, undrar om de andra också gjort det men struntat i resultatet eller om de inte alls gjort det.
http://www.iihs.org/news/rss/pr081412.html
S60 klarar sig med minst deformering av alla men sido-airbagen går inte nog långt fram så huvudet glider mellan den och ratt-airbagen. Även en Acura får bra resultat.
Intressant att när en ny typ av krocktest görs faller majoriteten av modellerna igenom, titta på VW CC, BMW 3 och A4 hur de inte klarar sig... I texten går det att läsa sig till att Volvo redan gjort den här typen av krocktester under utvecklingen av bilen, undrar om de andra också gjort det men struntat i resultatet eller om de inte alls gjort det.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936