Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joelkf skrev:Med risk för att det blir lite OT men det där klippet tycker jag... sådär om helt ärligt. Dels så blir det en konstig jämförelse mellan en bil med (förvisso outstanding!!!) konstant 4WD med 50/50 fram/bak och en bil som V70XC med "variabel" AWD och 95/5 fram/bak i utgångsläge och max 60/40(?) att fördela ut. Säjag betvivlar inte en sekund att Subarun skulle klara testen bättre MEN jag undrar om Volvon de testar ens är hel. Kollar man på filmen så händer ju absolut ingenting med bakhjulen, ens vid fullt gaspådrag. Har ju själv en med Visko och hann ju slira runt en del i snömodden i april och jag tyckte då att den var betydligt rappare i AWD:n än det dör testet ger sken av.

Dessutom, häruppe har varenda jävel med lite skog, hästar eller lantbruk en sån där. Många shoppade lös när v70N XC kom och jag har inte hört en enda gnälla över dålig AWD. Och nog färdas de en del på leriga vägar både med och utan tunga släp och hästfinkor.

Well, sorry om jag tog det OT men i mitt tycke säger inte den där videon mer än man redan enkelt konstatera: Volvos AWD ÄR inte lika bra som konstans 4WD.

Det finns en del 2 där dom kör samma volvo och lyckas på bakdäcken att spinna. så den funkar,

jag har en v70 AWD och systemet funkar skit bra.. skulle lätt klara den backen ,

i med W-programmet och sedan tuta ock köra
defacto skrev: Det finns en del 2 där dom kör samma volvo och lyckas på bakdäcken att spinna. så den funkar,

jag har en v70 AWD och systemet funkar skit bra.. skulle lätt klara den backen ,

Okej, den delen har jag missat i såna fall. Hur som, min kärra skulle fixa de där backarna både med och utan släp. Har iofs en med manuell låda men likafullt är betvivlar jag att den där Volvon är riktigt kry.
joelkf skrev:
defacto skrev: Det finns en del 2 där dom kör samma volvo och lyckas på bakdäcken att spinna. så den funkar,

Okej, den delen har jag missat i såna fall. Hur som, min kärra skulle fixa de där backarna både med och utan släp. Har iofs en med manuell låda men likafullt är betvivlar jag att den där Volvon är riktigt kry.

Kan va kan va.. har aldrig haft problem med min AWD. har dragit både husvagnar och båtsläp upp för branta och våta backar,
Kan ju tillägga att vi fick loss bilen till slut, men det krävdes lite gungning och ryck. Kofångaren på den stackars skrotbilen var inte vacker efteråt. ^^

Men det verkar ju råda konsensus om att Haldex är att föredra, no suprise there. Gissar att man inte kan eftermontera/byta på en -02a med visko? ^^

Fick dessutom fyrhjulssladd på XCn i en rondell häromdagen under lite regnväder. Var inte riktigt beredd på det, så den där lastbilen som stod och väntade vid ena påfarten blev väldigt stor mot slutet på sladden. :D
Andis skrev:Lite OT kanske.

Men har varit nyfiken länge att fråga er här.

Detta problem som diskuterats många gånger med att viscon inte vill driva så mycket bak. Det problemet finns inte alls på Haldex bilarna eller?

Har själv inte märkt det utan tycker det känns som den alltid kopplar in bak snabbt och mycket går ju att ställa på vintern samt inte svårt att göra 4wd hjulspin vintertid med tungt släp bakom. (har inte antispin funktionen på min utan lyckats få tag i en av dom som levererades utan den = går att ställa vintertid :D )
Nä där sköts allt elektroniskt och är inte beroende av att kopplingen ska suga ihop p.g.a. friktion. Haldexen nyper direkt när framhjulen börjar gå lite fortare än bak.
Kan ju tillägga att vi fick loss bilen till slut, men det krävdes lite gungning och ryck. Kofångaren på den stackars skrotbilen var inte vacker efteråt. ^^

Men det verkar ju råda konsensus om att Haldex är att föredra, no suprise there. Gissar att man inte kan eftermontera/byta på en -02a med visko? ^^

Fick dessutom fyrhjulssladd på XCn i en rondell häromdagen under lite regnväder. Var inte riktigt beredd på det, så den där lastbilen som stod och väntade vid ena påfarten blev väldigt stor mot slutet på sladden.
Går går det men.... Ja... Du får leka mycket med elen ^^. Fysiskt sett går det men som sagt, elen som styr ska också till.
Killarna på lokala Volvoverkstaden skulle väl glo som om man vore tokig om jag kom och frågade ifall de kunde smiska på en haldex...nä, det får vänta tills nästa bilbyte, som förhoppningsvis ligger långt bort! Knappt 16K mil på mätaren, så den ska väl hålla 10 år till! ^^

Om det är (oftast är det en sådan)[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D