Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrPinky
Hejsanhoppsan alla glada volvo ägare!

Jag äger en Volvo 245:a med B230f motor i som har gått 68 tusen mil.
Sen några dagar sen så sköt båda kylslangarna till kupén och det strömmade ut vatten.
Bytte detta och nu så går motorn inte som han ska.

Vid tomgång och upp till 1500 varv så går han som han ska men över det så känns det som att det tar emot?
Har kollat säkringar, pumparna, luftmasse m.m. och nu har jag gått bet på det. därför vänder jag mej till er på detta forum för idéer vad som felet kan vara.

MVH // MrPinky
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du gråvitt klegg på oljestickan och/eller är nivån på oljestickan onormalt hög? Luktar det avgaser i expansionskärlet? Gör gärna ett kompprov.

Mvh GK
av MrPinky
Inget klegg på stickan/olje locket. luktar inte avgaser i expantionkärlet.
Ska göra ett komp prov på jobbet imorgon.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Du kan ha ett lock till expansionskärlet som är defekt och inte öppnar säkerhetsventilen som den skall och då kanske i kombination med en termostat som inte öppnar.

Mvh GK
av MrPinky
Ska byta expantionslocket imorgonbitti.
Termostaten har jag bytt, till volvo original.
Komp test ok.

kan det ha något med att jag har tagit bort bakre ljuddämparen?

mvh // mrpinky
av Rådlös
Lite "svävande" besked med termostat och komptest.
Vilket gradtal har termostaten? (Det finns ett par att välja på)
Vad sa komptestet i siffror?
Din borttagna (trasiga?) ljuddämpare har knappast något med detta felet att göra, men det är ju inte så roligt för din omgivning att behöva höra dig bullra omkring, så sätt på en ny dämpare i första bästa tillfälle.
av MrPinky
Termostaten var en 87 graders, det kanske är fel termostat? mätaren har gått ner 1/4 mot var den var innan jag bytte.
Komp testet : 2 på alla burkar, är det dåligt? :shock: vet inte vad det ska vara i en 240....

Ljuddämparen tror jag inte har med detta att göra heller men man kan alltid fråga.
av MrPinky
visade sig att maskinen var trasig på jobbet därför jag fick fel värde.
tänkte att kanske pumparna kärvar så jag hälde i 2 takts olja för att smörja dom
då gick bilen som normalt igen. kan det ha med att någon kärvar och jag måste byta dom/en?

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]