Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
#670317
perhall skrev:Varför införs det inte i efterhand även på MY09? Det är väl varken så att materialet är sämre och mindre hållbart i MY10 eller att den högre effekten innebär att ventiljustering behöver göras... skumt det här. Vad händer om man inte gör det...? Jag vet att en hel del långmilade FT har åkt på renoveringen av toppen, har troligen med detta att göra. Bra mycket billigare för och smartare av Volvo att lägga in ventiljustering än att få arga kunder och höga kostnader (vid garanti/serviceavtal för taxiåkare) för topprenoveringar.../PH
Nu blir man nervös... Vart går gränsen vid långmilare?
av MattiasD
#670331
Droopy skrev:Sorry, valde man MY11 kom det med:

Ventilspel- kontroll/justering Gäller endast B5254T8, B5254T11
Kontroll/justering endast enligt km/miles intervallen.


Märkligt, det är samma motor men helt plötsligt ett år väljer man att lägga in en ventilkontroll, jaja..., det har väl hänt för.
Hur är det på 2.5T (alltså utan F) från MY11?
av Jimpen89
#670420
perhall skrev:2,5T har inte ventiljustering, om jag förstått det rätt.
Långmilare = minst 17, 18 000 mil. I detta fall.
PH
Då är man där snart då 16 300mil :shock:
av whennebab
#671550
Rille67 skrev:
whennebab skrev:
Dock en -09 ej -10 som trådstartarens. Kan kolla på en -10 på måndag och lägga upp serviceprot.

Mvh.
Tack. Det uppskattas. För er som har tillgång till Volvos datasystem så är bilens reg.nr SHT519. http://bytbil.com/bilar/volvo/v70/2vpuw ... L-1DAEwADA__!

Mvh
Lyckas inte ladda upp dokumentet (PDF) men SHT519 har ingen kontroll av ventiler med i serviceschemat.

Mvh.
av Rille67
#671559
Det verkar inte som någon riktigt vet. (inte ens Volvo själva?) Om jag förstått inläggen korrekt så är det ingen ventilkontroll på MY09 (B5254T8) och MY10 (B5254T11). Däremot på MY11 trots identisk motor (B5254T11). Obegripligt. Om det är så borde Volvo förklara varför. Självklart vill man inte betala för ”onödig” service men än värre är det om det ska göras och det missas i serviceprogrammen.

Mvh
Användarvisningsbild
av hollan
#671769
som jag har skrivit tidigare så är det ventilkontroll var 8000mil på b5254t11 alltså 231hk motorn som kom 2010 och detta står klart och tydligt i volvos service schema och om era åf inte klarar av se denna ruta så får dom skaffa glasögon alt så har dom inte det senaste protokollet tillhanda
#671773
Jimpen89 skrev:
perhall skrev:2,5T har inte ventiljustering, om jag förstått det rätt.
Långmilare = minst 17, 18 000 mil. I detta fall.
PH
Då är man där snart då 16 300mil :shock:
Hoppas det går bra, finns säkert många som har kört 30-35 000 och klarat sig. Första generationen BMW 530d var mycket problematisk hållbarhetsmässigt, ändå fanns en äldre man som arbetade som kurir och lyckades köra mer än 100 000 mil utan att röra motorn... /PH
Användarvisningsbild
av MartinS
#671776
Så här ser det ut en en Vida version som jag har tillgång till:

http://www.gunneby.se/xc60/B5253T11.JPG

Så om inte Volvo har ändrat sig i nyare vida versioner är det ventiljustrering som gäller vid 9000mil, för polis och taxi redan vid 6000! Detta på ALLA 2.5FT.

/Martin
av MattiasD
#671830
6000 mil ! Stackars den taxichafför som kör i landsbyggden som måste bekosta en dyr service bara för att kanske taxi i storstadsregionerna har detta bebov. Nä, hög tid för volvo att skrota sina statiska omoderna serviceintervall och introducera en adaptivt serviceintervall som anpassar sig efter hur bilen används.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]