Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

4 db - bra! Var fiens den infon annat än i regbeviset? Ska byta till en my 13, tystare än lexus 460... eftersom my 09 var marknadens tystaste o v70 my09 näst tystaste enl ViB ../ph
Min är grymt mycket tystare, men det tror jag beror på att den har suddgummimjuka Continental 4x4 Contact med bra grepp, Den förra hade svinhårda Pirelli Scorpion Assimetrico som var omöjliga att slita ut och glatt rullar 8000 mil med dåligt grepp.
OK, att min MY12 är grymt mkt tystare än MY11 beror ju på Michelin Primacy HP istället för Pirelli Zero.... jag mest undrade om det är något nytt i konstruktionen av bilen.... för jag har inte sett att Volvo annonserat något i årsmodellsbeskrivningen.../PH
Min är 2 db tystare på tomgång (där spelar ju däcken ingen roll) i regbeviset och 1 db tystare vid körning.

Även NOx och partiklar är mycket lägre, så även förbrukningn på landsväg där S/S inte används, något har man ju gjort i alla fall. Det kanske påverkade ljudnivån också när man minskade friktionen i motorn rejält.
VolvoB20 skrev:Min är 2 db tystare på tomgång (där spelar ju däcken ingen roll) i regbeviset och 1 db tystare vid körning.

Även NOx och partiklar är mycket lägre, så även förbrukningn på landsväg där S/S inte används, något har man ju gjort i alla fall. Det kanske påverkade ljudnivån också när man minskade friktionen i motorn rejält.
Er norsk! :-(O) :-(O) hva betyr s/s og hva er polestar?? :-(O) :-(O)
Det är uppenbart att däcken har stor betydelse.
När man specar en ny Volvo Lastbil så har kunden möjlighet att välja däck.
Hade inte varit dumt om denna möjlighet funnits även på PV-sidan.
VolvoB20 skrev:Min är 2 db tystare på tomgång (där spelar ju däcken ingen roll) i regbeviset och 1 db tystare vid körning.

OK då är det drivlinan som fintrimmats. Visst går min motor tystare och mjukare jfr med T4 utan s/s (det passade väl bra att sänka friktionen när s/s tvingade fram att de skulle vara lättstartade) men jag tänkte om det var något revolutionerande i övrigt vilket vore konstigt eftersom Volvo inte annonserat det...
PH
Testade att dra upp båten idag igen med handbromsen ilagd, denna gång med säkerhetsbältet på...
Döm av min förvåning när bilen bara gled upp utan att spinna minsta lilla med framhjulen!
Blev tvungen att testa ännu en gång bara för att kontrollera, men det var samma resultat! :)
Intressant, även om det känns tokigt att spänna fast sig i en ramp ner i sjön med en tung båt på kroken...
Värme i kupén laddhybrid

Testade från appen att starta klimat och den[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]