Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
White skrev:Hmm... Lustigt! Min 745 -89 (ingen 88B) har 2,5bar regulator (mest troligt original som suttit sedan bilen var ny) och "lambdalampa"!?
Min är ju "egentligen" en -89-a, men den tillverkades och såldes ny hösten -88 och fick "betäckningen" -88B för att dom nya avgasreglerna (med producentansvar) började gälla 1989-01-01 och dom gäller inte min bil. Därför kan jag besiktiga med "förhjd" CO-halt (0,6 senast). En "inhyrd" jobbarkompis har en 740 glt 16V -89 med lampa och när vi kollade upp den på bilregistret var den tillverkad hösten -89 och alltså egentligern en -90-a. Det är lite "krångligt" med årsmodellerna numera, bilen får ju årsmodell efter vilket år den registreras första gången och inte "som förr" när biltillverkaren bestämde vilken årsmodell det var. Angående din bil White, skulle det vara kul om du kollade när den tillverkades (Transportstyrelsen fd Vägverket). Den kanske också är tillverkad hösten -89 och egentligen vara en (med "dom gamla" reglerna) -90-a. Därför är det så noga med reg. nummeret numera mär man köper delar, det är ju egentligen chassienummeret dom kollar.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av White
Min togs i trafik 1989-08-08 och står som tillverkad 1989.
Har både kat, "lambdalampa" och diagnosuttag i motorrum, så det borde väl vara LH 2.4 då?

Kan tillägga att denna bilen går otroligt snålt jämfört mot andra med B230 jag haft! 1,0l/mil
stadskörning och 0,74l/mil långtur! Kan det måntro bero på 2,5bar BTR? Borde ju inte, men
vem vet...
Användarvisningsbild
av lennarte
White skrev:Min togs i trafik 1989-08-08 och står som tillverkad 1989.
Har både kat, "lambdalampa" och diagnosuttag i motorrum, så det borde väl vara LH 2.4 då?

Kan tillägga att denna bilen går otroligt snålt jämfört mot andra med B230 jag haft! 1,0l/mil
stadskörning och 0,74l/mil långtur! Kan det måntro bero på 2,5bar BTR? Borde ju inte, men
vem vet...
Då "borde" det vara en "riktig" -89-a. "Förr i tiden" slutade Volvo tillverka "årets" modell till semestern, byggde om "linjen" på sermestern och började med "nästa" års modell efter semestern. Din "ligger" precis i skarven. Om den är "en riktig -89-a är det ändrat "mitt i" med Lambda lampan i så fall. Det är kanske därför det är svårt att få tag i en styrbox till min. Jag har mailat några på blocket men det har varit fel Bosch nummer. Det kanske fungerar med en senare box om man "kopplar in" en lampa? Kanske skulle börja med en 2,5bars först ändå, den är ju inte svår att byta. Hur ser man på en begagnad sådan vilken det är. Står inget på min vad jag kan se. Jag har både kat. och diagnosuttag, men ingen lampa.

Mvh
Lennart
av tuxedo
Verkar lite virrigt det här.
Jag har Volvos egna specifikationer (gröna) och där står det LH 2.2 regulator 2.5 bar och LH 2.4 regulator 3bar för B230 F.
Jag litar inte fullt ut på Mekonomens uppgifter, därför tycker jag du ska höra med Volvo istället.
Dom får fram rätta uppgifter på ditt registreringsnummer.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av White
Läser precis nu Volvos egen gröna databok. Där står faktiskt följande:

Systemtryck B230F:
LH 2.2.....2,5bar
LH 2.4.....3,0bar

Fattar inte vad min 745 -89 med LH 2.4 är för ett unikum då??? :shock:

Kan det vara att jag också kollat reservdelsnumret på min BTR och jämfört med motsvarande hos Mekonomen eller liknande tro... :roll:
Kommer inte riktigt ihåg hur och var jag tog reda på bränsletrycket till min, det är några år sedan nu. Men jag minns att det var 2,5
bar jag fick upp då jag reagerade på att det INTE var samma som till min 945 med B230FK motor, och den har ju 3,0bar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
White skrev:Läser precis nu Volvos egen gröna databok. Där står faktiskt följande:

Systemtryck B230F:
LH 2.2.....2,5bar
LH 2.4.....3,0bar

Fattar inte vad min 745 -89 med LH 2.4 är för ett unikum då??? :shock:

Kan det vara att jag också kollat reservdelsnumret på min BTR och jämfört med motsvarande hos Mekonomen eller liknande tro... :roll:
Kommer inte riktigt ihåg hur och var jag tog reda på bränsletrycket till min, det är några år sedan nu. Men jag minns att det var 2,5
bar jag fick upp då jag reagerade på att det INTE var samma som till min 945 med B230FK motor, och den har ju 3,0bar.
Tidigare ägare kan ju ha bytt regulator.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av White
Tror faktiskt inte det!

Köpte bilen när den rullat 8.000mil, av en gammal farbror på över 80år som var halvblind, och därför inte kunde köra mer. Har MYCKET
svårt för att tro att BTR gett upp INNAN 8.000mil och att Volvo, där han fick bilen servad, skulle sätta dit fel regulator i så fall.

Kan mycket väl vara att jag kollade reservdelsnummer mot Mekonomen, Skruvat eller någon annan, och det visat fel där så det faktiskt
ÄR en 3,0bar som sitter. Jag ska kolla med Volvo så vi får klarhet...
Användarvisningsbild
av gnestakalle
White skrev:Efter närmare kontroll har jag kommit fram till att det sitter en 3,0bar BTR även på min B230F!

Bosch 0 280 160 294= 3,0bar
Bosch 0 280 160 292= 2,5bar
Nyttig info som jag redan kopierat och klistrat till kunskapsbanken.

Mvh GK
av tuxedo
För att krångla till det ytterligare kan jag nämna att det i mina specifikationer finns både tidigare och och senare utförande av tryckregulatorn.

Senare utf. stämmer med vad gnestakalle skriver här ovan, men tidigare utförande har Boschnummer ...225 för 2.5 bar och nr. ...226 för 3 bar.
Kan ju kanske vara bra att veta om man har en med tidigare utförande.

Inte lätt att vara Volvoägare heller. :roll:

//tuxedo
Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]

Hej, jag har en xc60 T8 2023 . Mitt problem ä[…]

Bromsar på S60

Dessutom bromsar bilen bara bak om du har (anv&aum[…]