- mån 13 aug 2012, 07:49
Mvh
Lennart
White skrev:Hmm... Lustigt! Min 745 -89 (ingen 88B) har 2,5bar regulator (mest troligt original som suttit sedan bilen var ny) och "lambdalampa"!?Min är ju "egentligen" en -89-a, men den tillverkades och såldes ny hösten -88 och fick "betäckningen" -88B för att dom nya avgasreglerna (med producentansvar) började gälla 1989-01-01 och dom gäller inte min bil. Därför kan jag besiktiga med "förhjd" CO-halt (0,6 senast). En "inhyrd" jobbarkompis har en 740 glt 16V -89 med lampa och när vi kollade upp den på bilregistret var den tillverkad hösten -89 och alltså egentligern en -90-a. Det är lite "krångligt" med årsmodellerna numera, bilen får ju årsmodell efter vilket år den registreras första gången och inte "som förr" när biltillverkaren bestämde vilken årsmodell det var. Angående din bil White, skulle det vara kul om du kollade när den tillverkades (Transportstyrelsen fd Vägverket). Den kanske också är tillverkad hösten -89 och egentligen vara en (med "dom gamla" reglerna) -90-a. Därför är det så noga med reg. nummeret numera mär man köper delar, det är ju egentligen chassienummeret dom kollar.
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
- By HeavyMetal