Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Frigge
anp skrev:
CarMan skrev:
matzen10 skrev:Det låter intressant med BSR trimmet! Håller ögonen öppna här oxå...

---> Matz
jag skulle fortfarende inte hälla i en enda droppe etanol föran tilverkarna garanterar att jag inte får några skador.
Du kanske bör köra dieselbil för att verkligen undvika risken att få skadlig etanol i tanken, med tanke på vad bensinen innehåller idag.
Bensinen får inte innehålla mer än 5% Etanol, det är godkänt av alla biltillverkare. Jag skulle själv inte ens fundera på att slå i Etanol i min
Turbomotor. Men men, alla är vi olika, blir mycket gnäll sen på verkstäderna när ni står där med brända ventiler o kompressionslösa motorer,skadade bränsleledningar,trasig tankarmatur och bränslepump. [/b]
Användarvisningsbild
av CarMan
vetten skrev:så delge oss andra av eraSjälv så får jag mera effekt om jag blandar in c:a 20% E85 i min 480tic med uppställt ladd c:a 0,8 istället för 0,55 som är orginal :evil: nu har jag testat 4 tankningar med olika inblandningar och som jag upplever det så får jag en extra topp med c:a 20% inblandning av E85 :twisted: senast jag tankade efter att ha kört med olika inblandningar i c:a 1 mån. så känns det som om jag har fått 20% mer effekt med inblandning av E85 och just speciellt på toppen av laddcykeln :shock: normalt så laddar den nu med bensin 0,7 och med E85 0,8 och det känns över hela registret :twisted: jag lovar, märkte det senast som jag tankade och då bara bensin :!: så bara jag har kört upp 10liter av tankens innehåll så ska jag fylla i 10l. E85 för att kolla att mina funderingar stämmer :shock: det är ju kul att höra om era erfarenheter :) men samtidigt så har jag kompisar som inte tycker att det gör nån effektökning utan tvärt om, nu senast en kompis som gjorde som jag och testade olika inblandningar av E85 och senast va det på en V40 T4 och han fick en bil som hackade hela tiden så det verkar som om det är helt olika på bilar :?: vet inte vad det beror på, men det jag vet är att jag har en bränsletrycksregulator som har högre tryck än orginal och vad jag har fattat av hela den här debatten så måste man höja just bränsletrycket för att få det att funka bra, tycker att det vore kul att höra om era erfarenheter om detta :) funkar det med posetiv effekt för er och har ni isåfall höjt bränsletrycket :?: för om man kollar runt lite så verkar det som om det är ett krav för att få ut god effekt av det hela :twisted:

vetten

en glad jävul med horn :twisted:
etanol innehåller mindre energi än bensin, så det i sig ger dig bara mindre hästkrafter.
men etanol tål en högre tempratur innan den självantender, så man kan h ett högre laddtryck innan motorn spickar & ett högre laddtryck ger dig ju altid mer hästar. även om ett högre lad tryck istortsett alltid är skadligt för motor & drivlina.
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:
CarMan skrev:
matzen10 skrev:Det låter intressant med BSR trimmet! Håller ögonen öppna här oxå...

---> Matz
jag skulle fortfarende inte hälla i en enda droppe etanol föran tilverkarna garanterar att jag inte får några skador.
Du kanske bör köra dieselbil för att verkligen undvika risken att få skadlig etanol i tanken, med tanke på vad bensinen innehåller idag.
las på lite så förstår du vad jag menar.
av matzen10
jbl skrev:Skulle aldrig falla mig in att köra på etanol innan man vet säkert att bilen klarar detta. Undantaget för mig skulle vara om det blev mycket billigare med etanol drift så att man verkligen tjänar att köra på detta.
Så om etanolen blir mycket billigare så klarar bilen av detta? :roll:

--> Matz
Användarvisningsbild
av vetten
Detta klippte jag ut från sidan http://www.etanol.nu/faq.php
"Även låginblandning av E85 ger högre effekt. Etanol tillför syre bundet i bränslet och därför ökar verkningsgraden. Detta kan ge sig uttryck i piggare bil, större vridmoment på låga varvtal och lägre bränsleförbrukning." så påståendet att etanol skulle ge färre hk stämmer inte :roll: titta bara på saabs etanolbil som ger c:a 20-30hk mer på etanoldrift :shock:

vetten
Användarvisningsbild
av CarMan
vetten skrev:Detta klippte jag ut från sidan http://www.etanol.nu/faq.php
"Även låginblandning av E85 ger högre effekt. Etanol tillför syre bundet i bränslet och därför ökar verkningsgraden. Detta kan ge sig uttryck i piggare bil, större vridmoment på låga varvtal och lägre bränsleförbrukning." så påståendet att etanol skulle ge färre hk stämmer inte :roll: titta bara på saabs etanolbil som ger c:a 20-30hk mer på etanoldrift :shock:

vetten
Som vanligt är allt sant man läser på ett forum (ett annat forum)
Etanol innehåller lägre energi mängd än bensin, deta är ett faktum. för att nå samma energi som i bensim behöver man 30% mer E85 än motsvarande mängd Blyfri 95.

deta är ren fakta, inget jag hittar på.
det högra oktantalet som E85 har gör att jag kan ha högre lad tryck & det är endast i böverladdade motorer jag kan plocka ur mer effekt.

-------------
men som vanligt i värden full av forum, så vet ju den som läser forum med ett bra nemn bättre än dem som jobbar med det...
av jbl
För att svara Matzen,

Ne, etanolen blir inte mindre skadlig men om det skulle vara mycket billigare så skulle man kunna chansa och ta vinsten som en buffert för att laga eventuella skador.

Men i och med att jag kör på V-power så bryr jag mig inte speciellt om drivkostnader så sannolikheten att jag kör på etanol är nästan obefintlig.

Etanolen lär nog inte bli så billig att det kommer att löna sig för mig att köra på den.
av matzen10
jbl skrev:För att svara Matzen,

Ne, etanolen blir inte mindre skadlig men om det skulle vara mycket billigare så skulle man kunna chansa och ta vinsten som en buffert för att laga eventuella skador.

Men i och med att jag kör på V-power så bryr jag mig inte speciellt om drivkostnader så sannolikheten att jag kör på etanol är nästan obefintlig.

Etanolen lär nog inte bli så billig att det kommer att löna sig för mig att köra på den.
IC :)

M V H
---< Matz
Användarvisningsbild
av vetten
Boaring :roll: om du läst vad jag skrev så hade du fattat att jag redan åker överladdat och med höjt bränsletryck :roll: men det skulle vara kul att göra en roto-test med och utan E85 men en sån test kostar ju skjortan så det får nöja sej med att jag upplever att min bil går bättre med max 20% inblandning om det sen är inbillning eller inte det vet man inte med säkerhet :shock:

vetten
av S60AWD2.5T
Lite tråkig och infekterad tråd,
är det inte precis så här.

Att köra på E85 kan gå om man har fetare blandning...

Att man kan göra det på sin egen bil och labba....

Att man inte gärna chansar med ett antal tusen andras bilar....

Att det tar många mil innan eventuella skador visar sig,jag skrev Eventuella.

Att metanol är ett utmärkt bränsle för överladdademotorer som då är optimerade för det..

Att man skall vara rädd om eventuella garantier, annars skall man inte klaga runt senare under bilens livslängd.

Att etanol (E85) kan ha annan på verkan på motoroljan än Bensin.

Att inte fristående firmor tar samma ansvar som Volvocars för produkten.

Att E85 blivit dyrare samt att bilen är odrygare på dessa droppar....

Att fler och fler tankar bensin i sin Etanolbil...

Att man sover bättre om natten om man inte riskerar sin dyrgrip i onödan..

Att det kan bli känsligare för eventuella skador om körsättet är hårt..

Att jag inte vet allt om detta....vilket andra tror/vet sig göra...

OSV
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 21

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5