- mån 20 aug 2012, 21:07
Hej igen , tack för alla svar, intressant att se att det finns fler som har problem, När man pratar med Bilias servicetekniker så är dom som ett frågetecken när jag beskriver problemet, Dom har aldrig haft något liknade problem :) .. Man kanske skall ringa Ford istället, efter som det står Ford på allt när man har lyft bort alla plastsjok med Volvo etiketter på. Har kollat ett antal saker utan resultat se lista nedan. Kruxet är att felet blivit värre. Jag kan också få fram fenomenet att det blir som en ångbastu i bilen + att alla rutor immar igen om man vrider upp tempen till max. Men det måste vara ganska varmt och fuktigt ute tex när det regnar.
Nu har istället hela AC:n börjar packa ihop. Startar jag upp motorn och åker iväg så känns det som att klimatanläggningen går igång som den ska, 26C utetemp , reglage inställt på Lo , fläkten går upp till max och kylan kommer efter 30 sekunder allt känns ok. När det börjar bli behagligt i bilen så drar jag ner tempen till 20C , fläkten varvar ner som den ska , kyla kommer i några minuter sedan känner man att det börjar bli fuktigt som fan och kylan försvinner helt och övergår till normalluft (känns som uteluft). Det blir olidligt i bilen.
Saker som jag har fixat :
Yttertempgivaren som sitter i vä backspegeln är bytt till ny, köpt på Bilia för 140kr, enda skillnaden är att tempen är rätt nu på instrumentbrädan.
Det finns inget glapp eller oxid i dörrkontaktdonet.
Jag har bytt kupefilter, ett riktigt skitjobb. Man måste montera bort gaspedalen och halva instrumentbrädan för att komma åt. Ingen skillnad.
I dag så var jag inne med bilen på en totalgenomkörning, rensning och påfyllning av slutna kretsen för AC:n
tog 1 timme kostade 1400 spänn, ingen skillnad.
Snart är jag tvungen att dumpa bilen på Bilias svindyra verkstad för att få det fixat om man inte skall vara tvungen att köra runt i kalsingarna. Man får troligtvis räkna med en repkostnad på allt från 5 - 20 papp eftersom dom garanterat måste riva bort hela värmepaketet för att komma åt alla spjäll och servomotorer som sitter inklämda på alla idiotiska ställen. Hela instrumentbrädan måste tydligen plockas bort.
Någon som har fler tips om lösning.