Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mati
#671567
Hanzon skrev:Länken till Expressen
http://www.expressen.se/motor/motorprob ... iljobilar/
Man borde kanske mejla till författaren och meddela honom att det inte bara drabbar bilar som går väldigt lite. Det är kanske dags att börja tala högt om det här problemet. Visserligen kan det vara ett annat fel han skriver om, men det skulle ju bara innebära att det finns fler allvarliga fel som folk råkar ut för.
Användarvisningsbild
av DrMumin
#671570
Felet som tidningen skrivit om är ju när dieseln kläggar igen soppafiltret på bilar som rullar för lite har ju inget med dom ryckande exen att göra
av stefan.li
#671571
Hmm "Problemen gäller den 1,6-liters dieselmotor som satt i bilar som byggdes fram till maj 2010." Min tillverkades 2010-09 men jag har varianten med additiv till partikelfiltret?!? Ska in nu den 28e för 6000 mils servicen och då skulle det fyllas på.
av gsson
#671580
mati skrev:
Hanzon skrev:Länken till Expressen
http://www.expressen.se/motor/motorprob ... iljobilar/
Man borde kanske mejla till författaren och meddela honom att det inte bara drabbar bilar som går väldigt lite. Det är kanske dags att börja tala högt om det här problemet. Visserligen kan det vara ett annat fel han skriver om, men det skulle ju bara innebära att det finns fler allvarliga fel som folk råkar ut för.
Har mailat nu. Hoppas verkligen att det händer saker nu...
av mati
#671581
DrMumin skrev:Felet som tidningen skrivit om är ju när dieseln kläggar igen soppafiltret på bilar som rullar för lite har ju inget med dom ryckande exen att göra
Nej, kanske inte, men ändå så tycker jag det är konstigt. Motorn finns ju i en mängd andra bilar bl.a. Ford, Peugeot, Citroen och även äldre Volvobilar. Alla använder samma additiv, som heter Eolys. Dessa motorer har funnits i över tio år. Även Volvos (läs PSAs) gamla DW10, den som kallades 2.0D hos Volvo, borde i så fall ha fått samma problem mycket tidigare, eftersom den har samma partikelfilteradditiv. Varför geggar inte den igen? Varför drabbas just Volvos nyare drive-bilar och inte de andra, om det nu är så att problemet uppstår enbart pga att additivet reagerar med dieseln som de säger? Det måste vara nåt mer som spökar så att bara drive-modellerna drabbas. Eller har Volvo ändrat nåt med additivet, så att det inte är samma som för de andra bilarna?
Hursomhelst, det är nåt galet med DRIVe:arna, den saken är klar.
av gsson
#671582
mati skrev:
DrMumin skrev:Felet som tidningen skrivit om är ju när dieseln kläggar igen soppafiltret på bilar som rullar för lite har ju inget med dom ryckande exen att göra
Nej, kanske inte, men ändå så tycker jag det är konstigt. Motorn finns ju i en mängd andra bilar bl.a. Ford, Peugeot, Citroen och även äldre Volvobilar. Alla använder samma additiv, som heter Eolys. Dessa motorer har funnits i över tio år. Även Volvos (läs PSAs) gamla DW10, den som kallades 2.0D hos Volvo, borde i så fall ha fått samma problem mycket tidigare, eftersom den har samma partikelfilteradditiv. Varför geggar inte den igen? Varför drabbas just Volvos nyare drive-bilar och inte de andra, om det nu är så att problemet uppstår enbart pga att additivet reagerar med dieseln som de säger? Det måste vara nåt mer som spökar så att bara drive-modellerna drabbas. Eller har Volvo ändrat nåt med additivet, så att det inte är samma som för de andra bilarna?
Hursomhelst, det är nåt galet med DRIVe:arna, den saken är klar.
Oja! Visst är det så. Var ute och testade en 508 med samma motor. Inte en vibration juh. Volvo har misslyckats helt enkelt med DrivE:n.
av mati
#671584
stefan.li skrev:Hmm "Problemen gäller den 1,6-liters dieselmotor som satt i bilar som byggdes fram till maj 2010." Min tillverkades 2010-09 men jag har varianten med additiv till partikelfiltret?!? Ska in nu den 28e för 6000 mils servicen och då skulle det fyllas på.
Det är nog lite fel i artikeln, eftersom det var från och med MY-12 att den fick ett annat partikelfilter (och 8 ventiler istället för 16, 115hk istället för 109hk).
MEN: Bilen byggdes bara 2010. Även samtliga MY-11 modellerna är tillverkade 2010. Det var för att Volvo hade missat att anpassa motorn i V70 drive för den strängare EURO5 standarden som började gälla 2011. Detta innebar att inga bilar som bara uppfyllde EURO4 fick byggas efter 2010-12-31.
av gsson
#671585
Har även kontaktat kundrelationsansvarige. Enligt honom så var det inget fel förra gången. Ska bli intressant om han ändrar sig nu...
av mati
#671593
gsson skrev:Har även kontaktat kundrelationsansvarige. Enligt honom så var det inget fel förra gången. Ska bli intressant om han ändrar sig nu...
Hehe, bra. Ibland löses problemen helt mirakulöst bara en tidning börjar skriva om det. Få se om det händer nånting.
av jonasuppling
#671615
Bo larsen och volvo vet hur man ska göra sina kunder nöjda! Eller? Kul att han lägger mer eller mindre ansvaret på återförsäljarna som vill åt våra pengar
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 30

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]