Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av rennan
hej
har en v70 07 som jag har ett klickljud från drivaxeln på vänstersida grejen är den att den tydligen är limmad sen förut. så vad gör man då för att bli kvitt ljudet,finns det något bra knep eller blir det att byta ut något
mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av fisse
Jag fick mina limmade för ca 2år sedan och det håller ännu. Vet inte om det går att limma igen eller så är det byte som gäller tyvärr.
av LaRy
Jag har en fråga till alla som vet. Det är glappet i splinsen som låter. Sedan ett par år sedan har det dykt upp en ny typ av original centrumbult med en koniskt formad gummidämpare mellan bultskalle och bricka. Skulle det hjälpa att byta till en sådan modern bult för att bli av med knäppet, eller har gummit någon annan funktion.
av Andis
Detta har varit uppe förut på forumet.

Då skrevs det att Volvo slutat med limningen eftersom det var så svårt att ta isär sakerna ifall något behövde bytas.

Istället hade man börjat med ett special fett som man smorde in splinsen med. Köpte detta fett och smorde in mina splins. Till en början var det helt tyst nu får jag nog säga att det är ca 80 % tyst någon gång kan man höra ett litet klick, dock inte lika högt som innan smorningen.

Vad jag har för mig dom skrev om dessa bultar med gummi så skulle det inte påverka ljudet från klicket utan var något med att täta. Var delade meningar om det var bra eller dåligt.

Satte dit en ny bult på min dock utan detta gummi och det hjälpte inte utan det som hjälpte var detta special fett.

Ska försöka hitta nr på fettet om du vill.

Med vänlig hälsning,
Andis

Ps min klickade på vänster sida.
av mollan
Hej !

Jag har en V70 2.5 T automat -04 som också har detta enormt irriterande klickljud, även det från vänstersidan. Det är nästan så det känns ytterst lite i ratten när det klickar till.

Kollar man runt i forumet lite så verkar det generellt som det är mer problem med vänstersida fram, oavsett om det handlar om klickljud, framhjulslager eller drivknutar.

Finns det nåt som skulle kunna tala för att det verkligen är på det viset eller är det bara slumpen ?

//Mollan
Användarvisningsbild
av rennan
hej
min fråga kvar står.alltså hur gör man med limmade drivknutar som klickar finns det något knep eller är det byte som gäller
mvh Fredrik
Användarvisningsbild
av milfshake
Andis skrev:Detta har varit uppe förut på forumet.

Då skrevs det att Volvo slutat med limningen eftersom det var så svårt att ta isär sakerna ifall något behövde bytas.

Istället hade man börjat med ett special fett som man smorde in splinsen med. Köpte detta fett och smorde in mina splins. Till en början var det helt tyst nu får jag nog säga att det är ca 80 % tyst någon gång kan man höra ett litet klick, dock inte lika högt som innan smorningen.

Vad jag har för mig dom skrev om dessa bultar med gummi så skulle det inte påverka ljudet från klicket utan var något med att täta. Var delade meningar om det var bra eller dåligt.

Satte dit en ny bult på min dock utan detta gummi och det hjälpte inte utan det som hjälpte var detta special fett.

Ska försöka hitta nr på fettet om du vill.

Med vänlig hälsning,
Andis

Ps min klickade på vänster sida.

Any news??
Motorvärmare

En fråga: Laddas 12V-startbatteriet samtidi[…]

Basalt är dit problem, att höjtryckspump[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

Är inte denna bil av modellår 2009? En […]

Okej, har mätt och gjort en del saker. M&au[…]