Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
På väg upp till Cykelvasan i fredags eftermiddag lyckades jag köra på en stor tappad träkil på 45:an utanför Karlstad med däckexplosion på vänster framdäck som resultat. Bilen hade ju inget reservhjul, så det blev att åka bärgare till Bilia i Karlstad. Eftersom klockan var fem i helg så fick jag hålla tillgodo med de däck som Bilia hade hemma, så nu åker jag runt med tre stycken Continental ContiSport Contact 3 235/45 R17 och ett Nokian Hakka Z 225/45 R17. Frågan jag har nu är om jag kan fortsätta att köra med detta 10 mm smalare däck, eller om jag skall se det som ett "nödhjul" och snarast byta till ett däck med samma dimension som på övriga hjul. Efter att ha kört 60 mil med detta kan jag ju inte påstå att jag märker någon skillnad, men kanske är det först i extrema situationer det blir avgörande.

Synpunkter mottages tacksamt!
av grålle1
Jag skulle aldrig köra med olika däck på samma axel och ännu mindre med olika dimension. Personligen tycker jag det var oseriöst av Bilia att släppa iväg dig på det sättet annat än som ett "lånehjul" för att komma tillbaka och få rätt dimension. Volvohandlaren om någon borde väl kunna erbjuda orginaldäck och dimension till sin senaste bilmodel.

Min röst faller på: Byt!! Och om inte så fråga Volvia och din handlare vad de anser!
Användarvisningsbild
av PaNi
Har nu kommit hem och pratat med min "hemma-handlare". Han insisterade på att jag genast skulle byta till ett identiskt däck, det är både olämpligt och olagligt att köra runt med däck av olika dimension på samma axel. Så nu har jag bytt däck för andra gången på fyra dagar.

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Om ett fordonsidentifieringsnummer stansas in p&a[…]

Hej, väcker liv i denna tråd igen. Vart[…]