Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mupphack
Hejsan!

Det är så att när jag köpte min bil för ½ år sedan så tänkte jag bytta olja, jag snackade med en inne på volvo och han sa att jag ska ha "Mobil Super 2000 10W-40, delsyntet". Jag åkte då till harald nyborg och köpte det då det va typ halva priset.

Men nu tänkte jag köpa ny olja då den gått en bit samt att jag ska göra rent vevhusventilationen, så jag undrar om man kan köpa helsyntet istället?

Tänkte något av de här:
Mobil 1 ESP 0W-40
Mobil 1 New Life 0W-40
Mobil 1 5W-50 Peak Life

Men går det ens att köra i helsyntet nu? Finns det någon risk att någon haft mineralolja i den någon gång, för då borde det väl inte gå?

Ifall det är möjligt, vilken av de tre oljorna rekommenderas isåfall?, "New Life" är ju 20% billigare än de andra på mapodo.de :)
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tror det är lätt att tänka för mycket. Efter att ha läst nästan alla intressanta oljediskussioner på olika forum så har jag ändå i slutänden blivit tvungen att tänka själv, och det gör jag inte i onödan.
Detta har jag kommit fram till:

Byt ofta. 1000 mil har jag godtyckligt kommit fram till. Olja blir inte bättre ju längre den är i motorn.

Köp inte onödigt dyr olja. Rätt specifikationer tittar jag på, inte vilken återförsäljare som har snyggaste dunken. Biltema blev det för mig.

Alltid helsyntet. Vet inte varför, men det är bättre. 850:in fick biltemas delsyntet först men gick sen över till helsyntet, inga problem. Samma för vår saab 9000 turbo, gick utmärkt att byta från del till helsyntet. Den skulle nog aldrig haft delsyntet, men nu vet jag att det går i alla fall :D
Användarvisningsbild
av Nexus
Helsyntet på en turbo. Jag kör oxå på Biltema som taxi gör. 5-40 sen byter jag var 750 mil(orginal intervall 1500 mil på min) :D
av Fartdåre
Alla motoroljor kan blandas oavsett om det är mineral, delsynt. eller helsynt.
Har du kört länge på en billig mineral eller delsynt. kan det bildats avlagringar
som oljan inte klarat att ta bort. Häller du sen i en modern helsynt. av bra kvalitet
som rengör bättre så löses avlagringarna upp och kan fylla filtret fortare än normalt.
Gör några täta oljebyten med 500 mils intervall i början så klarar du dig fint.

Viktig att veta är att det inte finns så många äkta helsyntetoljor idag. Det är oftast sk. modifierade mineraloljor.
Tex. Castrol har bara två helsynt. Ingen av de flashiga och svindyra Edge eller Magnatec är
äkta syntet olja. Presterar väldigt bra tills alla tillsatser förbrukats sen är det bara en mineralolja.
Inte värt att lägga 900:- på den, även om dunken är snygg och reklamen är påkostad...

Biltema 5w40 är äkta helsynt.

Q8 Formula Excel 5w40 är också en äkta helsynt.
Excel är tydligen en av de bästa oljorna med hög andel av de viktiga ingredienserna(plastmolekyler). Dyr på macken men finns hos Swedol i 20 lit. dunkar för 1200:-.
Excel passar alla volvo upp till -00 sen är det Formula Elite (som ej är äkta helsynt och har lägre kvalitets klassning) som
gäller... Utom D5an som skall ha Excel.

Det är en lite djungel det här med oljor... Om motorn inte måste ha en specialanpassad olja duger Biltema 5w40
helsyntet bra. Att tänka på är att Biltema 5w50 inte är en äkta helsynt. Har också lägre klassning.
Vill du ha det bästa kör på Q8 Excel. Kostar väl ung. lika lite som Biltemas om du köper 20 lit. dunken.

Det här har jag kommit fram till efter att ha lusläst allt jag hittat om oljor genom åren. Finns säkert fler oljor
som är prisvärda och bra men jag håller mig till de jag nämnt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Varför är inte biltemas 5/50 helsyntet? Den har ju samma klassning som 5/40 bortsett från B4.

ACEA A3/B3 Olja av hög kvalitet för högprestanda motorer + lätta dieselfordon och/eller förlängda bytesintervall och/eller året runt bruk av lågviskösa oljor och/eller hårda körförhållanden där biltillverkaren så föreskriver.

ACEA A3/B4 Viskositetsstabil olja av hög kvalitet för högprestanda bensin eller direktinsprutade dieselmotorer, även lämplig under de förhållanden som beskrivs under B3.

Magnatec är ju en "högraffinerad hydrocrackad mineralolja "
:wink:
av Fartdåre
Nexus skrev:Varför är inte biltemas 5/50 helsyntet? Den har ju samma klassning som 5/40 bortsett från B4.

ACEA A3/B3 Olja av hög kvalitet för högprestanda motorer + lätta dieselfordon och/eller förlängda bytesintervall och/eller året runt bruk av lågviskösa oljor och/eller hårda körförhållanden där biltillverkaren så föreskriver.

ACEA A3/B4 Viskositetsstabil olja av hög kvalitet för högprestanda bensin eller direktinsprutade dieselmotorer, även lämplig under de förhållanden som beskrivs under B3.

Magnatec är ju en "högraffinerad hydrocrackad mineralolja "
:wink:

Biltemas 5w50 innehåller inga Polyolefiner( = plastmolekyler) som en äkta syntetolja innehåller. Full av andra tillsatser ist. Kvalitetsklassningen
har inte med oljetypen att göra utan om oljan uppfyller de krav som behövs för klassningen. En bra syntetolja har oftast lättare att klassa in.
5w40 oljan har ca. 5% Po tror jag det var(hittar inte databladet nu). Inte så mycket men det finns iaf.

Q8 Excel innehåller upp till 25%. Det är bla. det som gör den lite dyrare.

Precis. Magnatec är en sådan olja, ändå står det helsyntet på dunken. Edge likaså. Man häller i tillsatser i en enklare(billigare) olja för att få
samma egenskaper som en syntetolja har.
Finns även oljor som är gjorda av återvunnen spillolja som sedan är "modifierad" för att klassa in som helsyntet.
Dom oljorna är bra så länge tillsatserna är verksamma. I ett test som jag läste för några år sen så var tillsatserna förbrukade efter 800-1000 mil
beroende på omständigheterna. Sen kör man runt med en skitig mineral olja för 230 :- litern...
Försökte hitta testerna nu, men hittar inget. Ska leta mer när jag har tid.
Vet att Castrol suttit i domstol i USA för att de försökte sälja skiten. Tyvärr vann Castrol så det blev fritt fram för alla att sälja sådana billigare
oljor som helsyntet. Kravet är att de skall ha samma egenskaper som äkta syntet. Vilket de som sagt har. Ett tag..!

I en riktig helsyntet försvinner ju aldrig plastmolekylerna som smörjer så bra mellan metallytorna. Det som gör oljan dålig är föroreningarna
som filtret inte tar bort. I teorin skulle man kunna rena sin gamla äkta helsyntetolja och hälla tillbaka den. Den smörjer ganska
bra ändå. Nu innehåller ju även den äkta oljan tillsatser som moderna motorer behöver, så det är väl inte att rekommendera att
återvinna sin gamla olja...

Har man en motor som kräver en specialolja skall man absolut hålla sig till den. Annars finns det ingen anledning att inte köra på
Biltemas 5w40 om den passar din motor. Vill man ha det bästa till samma pris som Biltema köper man en 20 liters dunk med Q8 Excel.
av Fartdåre
På Svenssons livs (ICA) i Alvhem kan man köpa Q8 oljor i lösvikt. Excel kostar 56:- litern om man köper
1-19 liter. Köper man 20-40 liter kostar den 55.60 litern. Inkl. moms.
Köper du en dunk på macken kostar den ca. 170:- litern....

Länk till prislistan: http://www.ica.se/ImageVault/Images/id_ ... ndler.aspx

Dags att fynda?
Senast redigerad av 2 Fartdåre, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av 3lias
Fartdåre skrev:

Biltemas 5w50 innehåller inga Polyolefiner( = plastmolekyler) som en äkta syntetolja innehåller. Full av andra tillsatser ist. Kvalitetsklassningen
har inte med oljetypen att göra utan om oljan uppfyller de krav som behövs för klassningen. En bra syntetolja har oftast lättare att klassa in.
5w40 oljan har ca. 5% Po tror jag det var(hittar inte databladet nu). Inte så mycket men det finns iaf.

Q8 Excel innehåller upp till 25%. Det är bla. det som gör den lite dyrare.

Precis. Magnatec är en sådan olja, ändå står det helsyntet på dunken. Edge likaså. Man häller i tillsatser i en enklare(billigare) olja för att få
samma egenskaper som en syntetolja har.
Finns även oljor som är gjorda av återvunnen spillolja som sedan är "modifierad" för att klassa in som helsyntet.
Dom oljorna är bra så länge tillsatserna är verksamma. I ett test som jag läste för några år sen så var tillsatserna förbrukade efter 800-1000 mil
beroende på omständigheterna. Sen kör man runt med en skitig mineral olja för 230 :- litern...
Försökte hitta testerna nu, men hittar inget. Ska leta mer när jag har tid.
Vet att Castrol suttit i domstol i USA för att de försökte sälja skiten. Tyvärr vann Castrol så det blev fritt fram för alla att sälja sådana billigare
oljor som helsyntet. Kravet är att de skall ha samma egenskaper som äkta syntet. Vilket de som sagt har. Ett tag..!

I en riktig helsyntet försvinner ju aldrig plastmolekylerna som smörjer så bra mellan metallytorna. Det som gör oljan dålig är föroreningarna
som filtret inte tar bort. I teorin skulle man kunna rena sin gamla äkta helsyntetolja och hälla tillbaka den. Den smörjer ganska
bra ändå. Nu innehåller ju även den äkta oljan tillsatser som moderna motorer behöver, så det är väl inte att rekommendera att
återvinna sin gamla olja...

Har man en motor som kräver en specialolja skall man absolut hålla sig till den. Annars finns det ingen anledning att inte köra på
Biltemas 5w40 om den passar din motor. Vill man ha det bästa till samma pris som Biltema köper man en 20 liters dunk med Q8 Excel.
Bra info som uppskattas av många här skulle jag tro!!!

Fick tips av min mekaniker att Mekonomens 5w40 oxå funkar utmärkt till min 2.5T -05:a.
av Fartdåre
Ser att Mekonomens Premium Synthetic innehåller po. Upp till 3% står det. Tillverkas av MPM och kostar 130:-
liter på 5 liters dunk och 124:- på 20 liters

Inte värd pengarna med tanke på att man kan få Excel med upp till 25% po till under halva priset.
Nästan fikapengar i jämförelse...
Användarvisningsbild
av 3lias
Fartdåre skrev:Ser att Mekonomens Premium Synthetic innehåller po. Upp till 3% står det. Tillverkas av MPM och kostar 130:-
liter på 5 liters dunk och 124:- på 20 liters

Inte värd pengarna med tanke på att man kan få Excel med upp till 25% po till under halva priset.
Nästan fikapengar i jämförelse...
Alltid kul o lära sig nåt nytt från ett proffs.
Tack än en gång!
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]