Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Davidv70summum
Hallå!

Skall ev byta min 945a mot en v70 2.5t 97a.. Bilen är import den kom hit 2003.

Vet någon motorkoden för 2.5t import?

Den har gått 24000, kamremm och vattenpump är bytt

Vad skall ja titta på? Och hur isåfall?

/David
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Well, vart är den importerad ifrån?
Motorkoden bör väl vara samma som på alla andra 2.5or. Nu kan jag inte den i huvudet men det är väl B5254Tnånting.

Det du ska kolla är väl allt det vanliga, ev vara lite extra noga med "bevis" på att bilen faktiskt gått så långt som säljaren påstår.
Är bilen privatimporterad är risken generellt sett mindre att mätaren är skruvad dock.

Sen är det väl bara att kolla över hela bilen som vanligt - Kolla rost, lyssna på motorn, provkör, prova bromsar, osv osv.
av Davidv70summum
Tyskland, bra eller dåligt?
Skall ringa han imon o kolla lite med import papper osv:) Är toppackning något man skall kolla? Hur? Kan man kolla efter om den varit trimmad eller så? Att de kört me för hårt ladd eller så?

MVh David
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ptja, ett bra tecken på taskig toppackning är att det stinker avgaser ur expansionskärlet, massa gegg på oljestickan. vitryker, tappar vatten samt kokar.
Det är väl dock inte allt för vanligt att toppackningar går sönder på vitblockare, iaf inte vad jag sett (kanske är mer vanligt än jag fått för mig?).

Ett tecken på att bilen har varit/är trimmad kan vara att plomberingen till databoxarna är borta, men den kan ju ha varit öppnad av andra orsaker. Du kan ju iofs skruva upp databoxen och se om chippet ser omlött ut men...
Förutom det tror jag det är svårt att se om bilen har varit trimmad utan specialutrustning, och även då är det nog svårt att avgöra om det setat "trim" på någongång under bilens livstid.
Men hurvida bilen varit trimmad eller ej är nog det man minst behöver bry sig i, så länge motor och låda går bra.
av Davidv70summum
Kanon skall kolla detta! :) Man kan väll se att de bubblar i kärlet med va om toppackningen e dålig?

Några tecken på att turbon kan vara dålig ?
Användarvisningsbild
av Nexus
Davidv70summum skrev:Va menar du me : "Vet inte att 2.5T har någon annan motor utomlands......"?:)

Vet du va en 2.5t skall ladda ungefär?
Vad jag vet så är alla 2,5t sålda med en 2,5 liters motor vilken marknad de än befinner sig på. Så risken att det är en 2,0 är obefintlig lixom.
Orginal laddar en 2,5T 0,4 bar. Chippad laddar runt 0,8 beroende på tillverkare på chippet mm.
Extremt svårstartad s70 2.4T

Är mer van vid äldre Volvo. På dom[…]

Vad händer om du drar en fullgasrepa? Trycke[…]

Takräcke Thule Evo (XC60).

Uppdatering, fick tag i en på Mekonomen och […]

slungdiff på 945

SE modellen har slungdiff.