Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tänk på att kamremmen skall bytas på 15000mil på 06or mest så detta verkligen är gjort
Okej fyller i lite till.

Nivomat dämparna på min börja läcka vid 16000 mil.
Har köpt nya kostar ca 6000 kr styck och finns inte att få tag i som pirat delar eller utomlands utan det är samma pris överallt och samma tillverkare av dom. Kanske låsta av Volvo ? Eller ingen som tänkt på att kopiera dom.

Men är underbara att åka med bilen känns lika dan hela tiden oavsett last.

Dock verkar dom fungera bra även om dom läcker min har gått 20000 mil nu och jag har inte byt dom ännu dom sluta läcka efter att läckt massor finns väll inte mer att läcka ut och visst lite mjukare men inte mycket om jag jämför med min pappas som är en lika dan bil med täta dämpare.

Det roligaste är att jag tvätta av som inför föra årets besiktning och den gick igenom samma med servicen sist dom märkte inte heller att det var något fel på dom.

Så visst man kan köra vidare fast dom läcker i alla fall ett tag, nu har den ena börjat att vilja hänga ner sig när den står parkerad åker upp när man kör. Får nog byta dom nu inför vintern.

Framvagnen är mycket lätt skruvad på dessa bilar. Har byt i stort sett allt på min där nu vid 20000 mil kostar inte så mycket delarna heller. Om du inte har four C dämpare förstås dom är dyra. Men länkarmar o.s.v är förhållandevis billigt. Och lätt bytt. Hjullagren sitter med 4 bultar samt bara lossa drivaxeln och spindelleden och styrelsen så får du ut lagret hur lätt som helst. Inga pressningar och andra påhitt som en del bilar har.

Kan även nämna att har du hört Volvo klicket när du lägger i drive? Ett skönhets detalj som dom flesta n serie bilar har men inte alla. Fetta då in splinsen på drivaxlarna in i hjullagern blir väll inte helt tyst men mycket tystare. Rekommenderas ett speciall fett kommer inte ihåg nr på fettet just nu men kan kolla senare om du vill ha artikel nr på vilket fett det ska vara till detta. Detta görs tydligen på original verkstäderna med om kunden klagar på detta ljud finns att läsa om det här på forumet det var så jag fick reda på det.

Ja vi får väll se om du vågar köpa efter alla tips. Men som sagt av tidigare skrivare i tråden alla bilar har ju sina svaga punkter. Och man behöver ju inte råka ut för alla fel och n serien är relativt lätt skruvad. Sen kan man ju gå till ytterligheter min pappa hade en Lexus den bara gick och gick men service programmet var skrivet för att den skulle gå 100000 mil och det var inte billigt att serva samt gillade mat den bilen, men fin bil och fruktansvärt hållbar. Samt inte ett knir eller skramel eller annat problem men det är ju också det Lexus gjort sig kända för. Nu mer kör min pappa Xc70 2,5T han vart så förtjust i min att han köpte en lika dan. Hans har gått fint han har bara behövt byta siren till larmet. Samt dom hade sagt på servicen att han kanske skulle byta krängningsstagen men jag har inte hört något fel på dom när jag lyssnat. Pappa mummla något då om att sånt aldrig hände på lexusen :-) men men dom går ännu utan ljud. Den har gått 13000 mil. Läta att byta byter om dom börjar låta.

Med vänlig hälsning,
Andis
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&a[…]

Repor mittkonsol polering

Testa, Polywatch Plastic / Acrylic Watch Glass Scr[…]

Du menar: Ur bruk? :-D

Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. S&au[…]