Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Allinn skrev:
dst02 skrev:Trodde inte de fanns nån motor som gav mer massage i stolarna än driven gör :P . Känns som man ska få "vita fingrar" också när man håller i ratten på tomgång eller kör på låga varvtal :)
Jeg har nå kjørt ca 300 mil i min V70 D2 MY12 med Powershift og jeg er meget fornøyd. Når det gjelder vibrasjon så går jeg ut ifra at dette gjelder manuell kasse. Med Powershift så er den ihvertfall helt vibrasjonsfri.
Når det gjelder ytelse så er jeg også imponert over hva den presterer tatt i betraktning lavt volum og effekt. Når det er sagt så skulle jeg gjerne ønsket meg litt mere "skyv" noen ganger, men det gjelde vel uansett hvor mye man har fra før. :D
Det eneste lille tingen jeg ikke er helt fornøyd med er at Powershiften av og til gjør litt rare "valg" når jeg kjører helt sakte. Da veksler den, av og til, litt rart. Om dette skyldes en svakhet i software, lav effekt eller at den ikke helt forstår hva jeg vil, det vet jeg ikke.
Men hvis det er noen som har erfaring med trim av denne motoren så hadde det jo vært interressant å høre.
Automaten har jag aldrig kört men antar att den förbättrar bilen avsevärt :)
av JohnB
Jag har precis beställt en trimsats från PJ-Performance.se i Umeå som är ÅF för Autotech. Hoppas på att få den till veckan. Ska ge 140hk och 315nm. Återkommer när jag installerat och provkört lite. Bilen är en C30 my10 med D4164T och start/stopp.

/John
av jonasuppling
Jag fattar inte varför alla säger att DRIVe:n vibrerar? Min gör inte det? Alla är det bara en del som har måndagsex?
av JohnB
Min vibrerar inte heller, enda nackdelen med motorn är att den är lite trött under 16-1700 rpm. Visserligen har jag en C30 men det är ju likadan motor. Underbar motor vid landsvägskörning i högre hastigheter. Trevligt att den är växlad så att den ligger på drygt 2000rpm vid 110 också vilket bidrar starkt till någorlunda tysta och trevliga långresor. Som exempel hade jag inga som helst problem att hänga med gasglada BMW och Audiförare på autobahn i hastigheter upp till fartspärren på 190. Det var faktiskt bara mellan 80-120 som det var någon märkbar skillnad. Jag har heller aldrig haft en motor som snittar drygt 0.5 vid aktiv motorvägskörning i 140+. Troligen går den dyrare i en V70/S80 pga annat luftmotstånd och tyngre bil men den är troligen mer ekonomisk än alternativen. Så jag ser fram emot att få en ännu trevligare bil utan fartspärr när jag får trimsatsen till veckan :) .

/John
av Gourmand
Det där med "vibrationer" och att Drive-modellen skulle vara slö tror jag handlar mer om den kultur som råder på denna typ av nätforum än själva bilarna. Man ska nog hålla i minnet att det är en ytterst liten minoritet av Volvo-ägarna som överhuvudtaget har varit inloggade på detta forum, än mindre skrivit något.
Ofta så hyllas de motorstarkare versionerna av en modell, på samma sätt som de med mer modest motorstyrka anses "slöa" och allmänt eländiga. Att påstå att en motor inte "svarar tillräckligt" under 1500 varv blir ju lätt komiskt, då man de facto inte är långt över tomgångsvarv i det läget. Jag skulle nog vilja påstå att såväl Drive-motorn som den något omarbetade D2-motorn är det definitivt bästa valet för de flestas behov. Det är tysta, snåla motorer med fullt tillräckligt kraft i en standardbil av V70:s typ. Detsamma med V50 och V60 (antar jag).
Jag har ju själv ett rent nöjesfordon med helt andra resurser (Ferrari) än bilarna som avhandlas här, men jag har trots detta lärt mig uppskatta de mkt fina snåldieslar som nu finns tillgängliga även till Volvo. Faktum är att jag åker hellre på långresa med min V50 D2 än Ferrarin. Vill man ha lite extra mos i maskineriet på sin PSA-diesel, så finns det seriösa firmor som gör seriösa optimeringar av samma slag som Polestar. För min del duger det dock bra med originalmjukvaran.
av Gourmand
Tungviktarn skrev:Bilen är tokslö och kommer således vara tokslö efter trimmning med;)
Rena dumheterna och den typiska reaktionen på ett bilforum likt detta.
Användarvisningsbild
av akterspegel
Är det inte så att hur man upplever vibrationer är väldigt subjektivt, vi har en v50 1,8f på jobbet och när den var på service så fick vi en V50 med en liten diesel i och jag tyckte att den var jämförbar med massagestolar då den vibrerade och väsnades men prestandan var mycket bättre än den lilla sura sugetanolmotorn i våran ordinarie bil, jag har helt enkelt andra preferenser, köre en V70 2,5 FT my10 privat och den är silkeslen i gången och när jag har kört samma bil med D5 motorn i så tycker jag att den lever men inte jämförbart med 4`orna dock.

I båten kör jag diesel nu men tidigare jag jag kört jänkare med bensin V8`or och när jag köpte dieseln så var det tomgång och lågvarvskörning som jag reagerade på att det skakade i båten när jag var van med V8MPI som inte känns eller hörs under 2000varv, Nu tänker jag inte längre på vibrationerna efter några säsonger, den är dessutom tystare i höga hastigheter än bensinarna.

Bara en tanke..
av Gourmand
En modern snåldiesel med CR-teknik är i de flesta fall i det närmaste helt vibrationsfri, undantaget tomgångskörning med kall motor. För mig är det obegripligt hur man kan beskriva en sådan motor med de våldsamma överdrifter kring vibrationer som förekommer här och att bilen är "tokslö". Jag tror att det ofta beror på att man vill motivera sitt eget bilval eller att visa att man är oerhört lyhörd och kräsen. Då handlar det snarast om självbild än om bilen. För mig blir det närmast lite smålarvigt, särskilt mot bakgrund att jag verkligen har möjlighet att jämföra. Som jag tidigare skrivit använder jag hellre min V50 D2 för långfärd än Ferrarin.
Snåldieslarna i både V70 och V50 har en mycket god körbarhet, civilicerad gång, går tyst och har låg förbrukning.
av mattish
Gourmand skrev:En modern snåldiesel med CR-teknik är i de flesta fall i det närmaste helt vibrationsfri, undantaget tomgångskörning med kall motor. För mig är det obegripligt hur man kan beskriva en sådan motor med de våldsamma överdrifter kring vibrationer som förekommer här och att bilen är "tokslö". Jag tror att det ofta beror på att man vill motivera sitt eget bilval eller att visa att man är oerhört lyhörd och kräsen. Då handlar det snarast om självbild än om bilen. För mig blir det närmast lite smålarvigt, särskilt mot bakgrund att jag verkligen har möjlighet att jämföra. Som jag tidigare skrivit använder jag hellre min V50 D2 för långfärd än Ferrarin.
Snåldieslarna i både V70 och V50 har en mycket god körbarhet, civilicerad gång, går tyst och har låg förbrukning.
Håller med fullt ut! Min V70 lider inte av några vibrationer om den inte går på för lågt varv, men då skakar alla bilar!

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]