Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har ett batteri som stått ute ett tag, nu har jag taget in det för att ladda.

När jag kopplar in laddaren så säger den 6 Ampere. Jag kontrollerar att vattnet bubblar vilket borde tyda på att batteriet verkligen laddas.

Ett halvt dygn senare säger laddaren mellan 12-14 Ampere och några timmare senare så har automatsäkringen utlösts på laddaren. Efter att man tryckt in säkringen så gick den upp till 12-14 Ampere igen?

Är detta normalt? Hur möter jag hälsan av batteriet med multimetern?

Detta är alltså ett batteri till "vanlig" bil.
Användarvisningsbild
av wissel
Hmm, det verkar liite mysko, du säger 12-14 Ampere, vad har du för laddare då ?!
Om du har kortis i Batteriet så kan du fortfarande ha 12,72 volt men när du belastar
batteriet så "försvinner" rubbet direkt.
Ditt Batterir skall inte koka när du laddar då har du fel grejer och batteriet kommer att kollapsa eller
skadas på riktigt.......
Mät Batteriet med en Multimeter, har du 12,72 volt så är steg ett Okej, steg två ta med dig batteriet till närmsta
Mack där dom har Belastningsmätare. Ser ut som en Minigrill ungefär....testa om det fallerar....
Men mitt Stalltips är Batteriet kaputt.....?
För övrigt så mår ett laddat batteri mycket bättre i kallt utrymme än varmt sådant...typ torrt o kallt.
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]