Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steenzor
Tjena, hadlar om en volvo 850 som tydligen ska vara en USA modell som kom 94.
HELT grön på volvo och kollar in en jag ska köpa, någon som kan hjälpa mig?
DETTA SKRIVER ägaren! :)
Den första Refinement utgåvan av 850 som gick till USA ett år tidigare än de svensksåldes. Därav utrustningsskillnad samt färg ( vit orginal, då de första endast såldes i vitt i sedanversion ) Omlackad 98. Denna bil heter igentligen bara T5 men såldes med refinement paket samt motor.

// källa: Volvospeed, transportstyrelsen.
B5234T3
Men 210 hk som det står på transports är ju 2.0?
Kan väll konstatera att det inte är en äkta T5-R?

Fabrikat:VOLVO 850 ( BORDE DET INTE STÅ T5/TURBO?)
Färg:SILVER
Fordonsslag:PB
Fordonsår:1994
Fordonsslagsklass:I
Chassinummer:YV1LS4702R2148042
I trafik första gången i utlandet: 1994-04-22

Drivmedel 1: BENSIN
Tankvolym, liter: 73
Motoreffekt, kw: 154,0
av Steenzor
Men för mig som inte kan volvo förutom gammla härkar säger det mig en 2.0L italien import? Men varför i hela friden skulle då en sådan hamna i USA.. B5234T3 säger ägaren att det sitter i vilket är den "svensk" sålda 2.3an? :?:
Användarvisningsbild
av Perc
Ur B5234T3 kan man läsa Bensinmotor, 5 cylindrar, 2.3 liter, 4-ventilstopp, Turbo och så 3:an som jag antar står för typ "tredje modellen" eller nåt. Det finns ju flera versioner av samma slagvolym ibland. Motortypen ska stå på en klisterlapp på kamremskåpan.

B5234T3 är ju hur som helst en vanlig T5:a, som i 850 utvecklade 225 hk. R-modellen har ju samma motor, enda som skiljer är väl mjukvaran som gör att den ger mer laddtryck under begränsad tid vid fullgas. Rätta mig om jag har fel.

Råkar du ha bilder på inredningen?
av *pettson*
Mej veterligen gjordes inte några R modeller första året.

96 kom dom i Sverige. Sent 95 i staterna.
94 är det en vanligt turbo bara. Dom fick lite extra utrustning som man fick betala för som tillbehör här ( här betalade man extra för helskinn, kupefilter med mera. Där var det standard). Men någon R är det inte.
av zillen
T-5R kom som årsmodell -95 även i Sverige.

men i detta fallet låter det helt klart som att säljaren hittar på en hel del. alternativt så har han blivit lurad när han köpte bilen.
av zillen
jag vet inte exakt hur dom bryter med årsmodellerna. men denna är ju uttagen på våren.

så vitt jag vet så kunde man inte köpa något refinement paket till en icke R bil. det är inte första eller sista gången som någon i det här landet försöker sälja sin vanliga turbo som en T-5R eller som en R.

bilder på bilen??
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Lucif3r skrev:
Perc skrev:B5234T3 är ju hur som helst en vanlig T5:a, som i 850 utvecklade 225 hk

Näe, 225hk motorn heter ju B5234FT. Iaf gör min motor i 855an det (svensksåld).
helt riktigt b5234t3 är motorn i en t5-r
Stefans 968

Hittade ett test där tidigare ägare &aum[…]

Råd vid punktering

Volvo har ljudisolerade däck på vissa b[…]

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]